16%
17%
12%
Celkovo hlasovalo 444 užívateľov.

Ako si vycvičiť draka
Režisér: Chris Sanders, Dean DeBlois
Animovaný film vytvorený počítačovou technikou z roku 2010, produkovaný spoločnosťou DreamWorks Animation. Založený na sérii kníh z roku 2003 s rovnomenným názvom. Postavičkám prepožičali hlasy talenty, ako napr. Jay Baruchel (Čarodejov učeň), Gerard Butler (Ctihodný občan, Dracula 2000), Craig Ferguson alebo America Ferrera (najmä známa hlavnou úlohou v seriály Škaredá Betty). Režisérku dvojicu predstavuje Chris Sanders (Lilo a Stitch) a Dean DeBlois, ktorý sa podieľal na tvorbe animovaných filmov, ako napr. Mulan alebo Lilo a Stitch. Príjemný animovaný film, kde hlavný hrdina Štikút, vôbec nie je ako ostatní Vikingovia a navyše si nájde priateľa v podobe tvora, ktorého by jeho otec, náčelník Vikingov, zabil jednou ranou.

„Ako Si Vycvičiť Draka“ (film)

Kým bežné obyvateľstvo, nerovnomerne roztrúsené všade po svete, denno denne sužujú úplne primitívne a „malé“ veci, osadníci neveľkého ostrova Berk musia čeliť o čosi väčším, ťažším a hlavne neznesiteľne horúcim problémom – drakom!

Dvadsiateho šiesteho marca 2010 vypustilo štúdio DreamWorks Animation na filmové plátna animovaný príbeh z pera britskej spisovateľky pre deti a mládež Cressidy Cowellovej - How To Train Your Dragon (2003). Kniha Ako si vycvičiť draka je prvým dielom momentálne už desaťdielnej knižnej série zasadenej do fiktívneho sveta Vikingov, kde naozaj nič nie je nemožné. Zatiaľ čo neznámy titul oslovil čitateľské publikum iba na území Veľkej Británie, získal si celovečerný film srdcia snáď každého jedného vyznávača dobrého „animáka“. A to aj napriek tomu, že mu predchádzala nízka propagácia i o čosi predčasná negatívna kritika. Tá sa vzniesla iba preto, že sa pod titul podpísali známi tvorcovia, na svojom konte majúci zlobra Shreka, hyperaktívne exotické zvieratá z Madagaskaru a stretnutie tretieho druhu pod názvom Lilo and Stitch, ktorých koncepty sa svojím spôsobom veľmi povrchne zmiešali dokopy a naservírovali tak o čosi ťažšie stráviteľnú vizuálnu zmes pomerne obľúbených literárnych postáv. A o na oko jednoduchej dejovej línii, ktorá s veľkým „premáhaním sa“ rozpráva príbeh o zvláštnom dobrodružstve medzi drakom a vikingským chlapcom, čím neprináša nič nové, svetoborné a ani animovane zaujímavé, nehovoriac. Zdanie však klame!

Áno, je pravdou, že puto medzi Hiccupom, synom vikingského šéfa, a drakom Toothlessom tvorí hlavnú myšlienku 98 minútového kresleného filmu, lenže práve tento zázračný spôsob, akým sa priateľstvo vyvíja, i jeho dopad na formovanie osobnosti zvláštneho drakobijcu počas istého časového obdobia, je oveľa viac zložitejší, než by bežný divák očakával. Možno aj práve preto i snahou úsmevne zamotať všetko to, čo náhodou príde pod ruku (vzťah otca so synom, nečakanú zmenu idola medzi školopovinnou vikingskou mládežou, prvé úspechy, závisť, letmý románik či prevýchovu tvrdohlavých osadníkov, čo končí bojom na život a na smrť), naberá snímka How To Train Your Dragon na svojej povestnej kvalite. Nevtieravo vás vtiahne do stredu diania, aby ste si mohli vychutnať nielen precíznu animáciu, ale aj snové severské prostredie, impozantnú stavbu príbytkov, vnútornú hierarchiu dominantného patriarchátu, rozmanitú farebnosť „krvilačných“ drakov, ako aj ich tvary, stupeň zákernosti, spôsob lovu či usmrtenia, alebo úplne bežné problémy dospievajúcich mladých ľudí, ktorí sa bez triezveho úsudku a mechanicky riadia heslom – alfa a omega vikingského života sa skrýva v skolení veľkého šupinatého plaza, o ktorom, mimochodom a podľa slov filmového hrdinu, nikto nič poriadne nevie! Dôležité je zabiť, nie pochopiť, tobôž sa o niečo chvályhodné snažiť.

Potešiť a nadchnúť vás môže aj informácia, že kým otravná postava vyčačkanej bojovníčky Astrid strpčuje život plachému Hiccupovi iba vo filme (bolo by rúhaním vynechať takýto božský archetyp!), v knihe na vás čaká lojálna a veľmi pomätená kamarátka Kamikadze, ktorá v tomto prípade pre nešikovného syna Vikinga Stoicka Vasta predstavuje morálnu oporu a oddane mu pomáha znášať dračie bremeno, pretože nový Hiccupov kamarát bol iba v zlom čase na zlom mieste.

Rovnako tak vás osloví i samotná postava Hiccupa, tradičného vikingského bojovníka, ktorý má ďaleko od ideálneho rozprávkovo-podmanivého lovca drakov. Takže namiesto toho, aby nebojácne čelil ťažkým výzvam a bezhlavo sa vrhal do nebezpečenstva iba preto, že súrne potrebuje zachrániť mladú devu spod pazúrov jedovatej beštie o pol hlavy menšej než on sám, je to práve on, kto neustále potrebuje ostrý drobnohľad a pár výchovných, za to však nežných faciek od starších členov dedinského spoločenstva vetrom ošľahaných Severanov. Náš drakobijec má totiž jeden zvláštny dar, ktorý sa nečakane objaví práve vtedy, keď to najmenej očakávate – na čo siahne, to okamžite pokazí.

Samozrejme, táto zvláštna „zručnosť“ je zodpovedná aj za to, že je Toothless, zhodou nepriaznivých okolností, zranený a nútený nedobrovoľne prečkať noc v zajatí, z čoho nie je, celkom pochopiteľne, nadšený. Keď však príde dlho očakávaná chvíľa, v ktorej má urazený chlapec vyrieknuť nad svojou korisťou ortieľ smrti a svojím činom si vydobyť pár minút slávy, čosi sa v ňom zlomí a bezzubý drak, miláčik filmového publika, odrazu získa nad Hiccupom nevídanú moc. Obe odlišné povahy si krok za krokom nájdu k sebe cestu, čím spečatia svoj doteraz bezvýrazný osud tak šikovne, až na nálepku presladeného happy endu môžete pokojne zabudnúť. Aj keď, priznávam, straty na životoch očakávajte naozaj iba v minimálnom množstve.

I britská spisovateľka Cressidy Cowellová, vzhľadom na MEGA veľké zásahy do konceptu literárneho diela, prijala nový celovečerný produkt v pozitívnom slova zmysle a tvorcom „animáka“ odkázala, že kým ten hrejivý detský odkaz, ktorý v knihe zanechala, nezmenili, ani podobné svojské prerobenie jej knižného diela nie je vonkoncom zlé. Takže kreslený celovečerný film Ako si vycvičiť draka nakoniec tie očakávania, ktoré sa do neho vkladali či vkladať i naďalej budú, splnil, a to bez ohľadu na to, či práve teraz, v tomto momente máte päť, dvadsaťpäť alebo stopäť rokov, ste muž či žena, školopovinní alebo práce neschopní, priveľmi aktívni či neznesiteľne pasívni, drak alebo bojovník, bojovník či drak... ak si však stále myslíte, že snímka aj naďalej nie je nič pre vás a hľadáte niečo oveľa viac inšpirujúce, gurmánsky fantastické a doteraz neopozerané, možno by vás pán Toothless the Dragon mohol nahovoriť na jeden nízkorozpočtový projekt, vyvierajúci z jeho debutového románu, ktorý už niekoľko mesiacov dychtivo čaká iba na filmové spracovanie. How To Train Your Viking alebo Ako si vycvičiť Vikinga. Čo vy na to?

Štúdio DreamWorks nastavilo latku tento raz poriadne vysoko. Celovečerný film Ako si vycvičiť draka (konečne) zanevrel na známe a časom otravné idylické rozprávkové konce a skutočne pútavým spôsobom vám rozpovie ťažko uveriteľné dobrodružstvo, ktoré sa, čuduj sa svete, odohráva medzi mladým bojovníkom a „zlým“ bezzubým drakom. Tí svojou tvrdohlavosťou a silným priateľským putom prevrátili jedno pokojné, svetom zabudnuté mestečko hore nohami, čím vniesli do súčasnej filmovej produkcie svieži a hlavne kvalitný trojrozmerný animovaný vánok plný tých najúžasnejších farebne ohňovzdorných emócií.

Na čo čakáte? Hor sa za dobrodružstvom!

Upozornenie: Vzhľadom na to, že kreslené spracovanie siahlo iba po hlavnom hrdinovi knižnej predlohy a zvyšných 90% príbehu o Bezzubom drakovi sa vymyslelo, a teda nie je vonkoncom pravdivé, odporúčam vám siahnuť po prvých ôsmich knižných častiach o nezvyčajnom dračom dobrodružstve, ktoré boli nielen preložené do slovenčiny, ale nájdete ich v ktoromkoľvek kníhkupectve. Hľadať však musíte medzi literatúrou pre deti a mládež :).

Dátum uvedenia snímky do kín v SR: 01.04.2010

Dátum uvedenia snímky do kín v ČR: 01.04.2010

Minutáž: 94 minút