15%
16%
13%
Celkovo hlasovalo 467 užívateľov.

Harry Potter a Dary smrti - 1.
Režisér: David Yates
Do kín prichádza ďalšie pokračovanie o mladom čarodejníkovi Harry Potterovi a jeho priateľoch. Tentokrát je knižná predloha od JKR ako posledný diel, rozdelená na dva filmy, pričom druhá čas uvidíme takmer o rok po premiére prvého filmu... Do režisérskej stoličky si opäť sadol David Yates a scenár napísal opäť Steve Kloves. Môžme sa tešiť na akciu, horor, ale aj vtip...
Filmové recenzie

HARRY POTTER A DARY SMRTI I

Čarodejnícky svet sa vrátil do obdobia temnoty. Na pozadí typického totalitného režimu sa na strieborných plátnach Harry so svojimi najlepšími priateľmi Ronom a Hermionou namiesto Rokfortu vydávajú v ústrety všade hroziaceho nebezpečenstva, v ktorom ich čaká výprava za kúskami Voldemortovej roztrhnutej duše.

Ich majiteľ sa stáva najmocnejším autoritatívnym vodcom, ktorý nepozná slovo nie. Preberá kontrolu nad celou krajinou a nastoľuje vládu neistoty a strachu. Najväčšou starosťou Temného pána zostáva Harry Potter. Kvôli jeho dolapeniu sa nezastaví pred ničím, ide cez mŕtvoly, a to doslovne. Za každú cenu chce však súčasne očistiť čarodejnícku rasu. Svoju nenávisť prenáša aj na ďalšie nevinné obete, ktorými sa stávajú čarodejníci s muklovským pôvodom. Sú prenasledovaní, väznení a súdení, napriek tomu, že ich jediným „prehreškom“ je to, komu sa narodili. Absurdnosť tohto stavu vykresľuje vykonštruovaný súdny proces vedený Dolores Umbridgeovou, ktorá presviedča čarodejnicu s muklovským pôvodom o tom, že prútik nekúpila u Ollivandera ale ho ukradla čistokrvnému čarodejníkovi.

Medzitým sa každý z troch hlavných hrdinov pripravuje na novú etapu svojho života. Sú nútení dospieť, naučiť sa čeliť skutočnému životu, navzájom si dôverovať a vedieť sa v dôležitých veciach spoľahnúť sami na seba. Každé zakopnutie ich pritom môže stáť život a oni si to veľmi dobre uvedomujú. Ako poznamenal Ron, nejde tu len o Harryho Pottera ako takého, v stávke je osud celého čarodejníckeho sveta. Čelia neprijateľnej realite, ktorú chcú na vlastnú päsť zmeniť.

Kľúčovým okamihom na ceste za horcruxmi je získanie Slizolinovho medailónu. Keďže sa nedá zničiť ani fyzickou silou a ani čarami, hlavní hrdinovia ho striedavo nosia na krku až po okamih, kedy nezistia, čo ho zničí. Vďaka pôsobeniu medailónu vidíme trio z nového, nie práve priaznivého, uhla pohľadu. Pre Daniela, Ruperta a Emmu to bola tiež príležitosť využiť vo svojom hereckom prejave nové prostriedky. Dospelejšiu podobu dodáva filmu popri celom dianí v čarodejníckej komunite okrem iného vzťah Rona a Hermiony, ktorí k sebe konečne nachádzajú cestu, aj keď aj tá je občas poriadne kľukatá. Dokonca aj Ronove predstavy sú, nazvime to, dospelejšie. Výprava pokračuje Godrickovou úžľabinou, Deanskym lesom, domom Lovegoodovcov, Malfoyovským sídlom a Lastútovým domčekom, pričom sa striedajú scény plné akcie a napätia s výrazne emotívnymi okamihmi, či už ide o návštevu hrobu Potterovcov alebo Dobbyho smrť. Atmosféru vyvažujú vtipné situácie a väčšinou aj nenútené hlášky. Zaujímavým nápadom je napríklad zakomponovanie animovaného príbehu O troch bratoch do rozprávania o Daroch Smrti.

Napriek množstvu miest, cez ktoré trio vo filme prejde, sa nedočkáme ani jediného záberu na Rokfort, ktorý až doposiaľ tvoril neodmysliteľnú súčasť sveta Harryho Pottera. Nahradenie rozhlasového vysielania o nástupe Severusa Snapa do funkcie riaditeľa skutočnou scénou z Rokfortu by filmu určite neublížilo.

Tvorcovia filmu sa v príbehu snažili predstaviť všetky nové postavy a objasniť všetky najdôležitejšie detaily. Napriek tomu, že vysvetľovanie niekedy spomaľovalo dynamiku deja, jeho prítomnosť prispela ku kompaktnosti celej snímky a vďaka spracovaniu Davida Yatesa mu výraznejšie neuškodilo. Prínosom boli aj špeciálne efekty, ktoré patria do kategórie toho najnovšieho, čo sa vo filme dá dnes použiť.

Soundtrack Alexandra Desplata nemá vo filme žiadnu výraznejšiu skladbu, ktorú by ste si pohmkávali cestou domov v autobuse, určite však nerušila, skôr naopak - príjemne prekvapila.

Herecký výkon mladých hercov (Radcliffe, Grint, Watson, Felton) sa zlepšuje míľovými krokmi. Na každom z nich je vidieť, že už čo-to majú pred kamerou odohrané. Ich výkony sú bezpochyby tým najlepším, čo doteraz ponúkli, aj keď na úroveň svojich starších kolegov musia ešte herecky dorásť. Rozhodne sú na najlepšej ceste. Výkony Imeldy Staunton, Heleny Bonham Carter, Alana Rickmana aj Billa Nighyho sú však aj napriek malému priestoru (porovnateľnému s tým, ktorý mal digitálny had Nagini) jednoducho famózne.

Slovenský dabing Darov Smrti je – rovnako ako pri každej potterovke – na slušnej úrovni. Preklad do slovenčiny sa tentoraz vydaril, no opäť vadila mätúca výslovnosť niektorých pojmov: niečo po slovensky a niečo po anglicky (Mundungus Flečer, bazilišk, "ahojte" namiesto "ránko"...). Celkový dojem to až tak veľmi nepokazilo.

Žiadny film podľa knižnej predlohy sa nezaobíde bez nejakých škrtov a zmien. Hlavné posolstvo J. K. Rowlingovej z prvých 24. kapitol knižnej predlohy však rozhodne zostalo zachované brilantne.
Recenzia od Micho (04. 03. 2011 20:28:19)

Vtip, emócie, boj!

Ani neviem, ako začať... Tento film, na ktorý som dlho, dlho čakal a určite som nebol jediný, ma milo prekvapil, až mi šli jamky z očí vypadnúť! Hodnotím ho veľmi pozitívne, keďže to bolo prvé dielo z HP filmov, ktoré stálo za porovnanie s knihou ako s vernou a zaujímavou predlohou. Ešte je tu síce aj HP 3, ktorý sa takisto dá pozitívne hodnotiť, no teraz sa budeme venovať "prvej časti konca". Najprv sa mi zdalo hlúpe rozdeliť film na dve časti... Nejako mi to nesedelo, no dnes vám poviem: ešteže sa to tak urobili!

Ani nechcem vedieť ako by to vyzeralo, keby bola celá kniha v jednom filme. Aj keď bol tento ťah skôr pre peniaze, bol to dobrý ťah, ktorý zaručil, že o nič neprídeme. I keď v niektorých scénach môže film vyvolávať pre tých, ktorí knižnú sériu nečítali, nechápavosť voči niektorým skutočnostiam, ktoré sa odohrávajú v danej scéne. Narážam napríklad na Siriusove zrkadlo, ktoré Harry odrazu mal. No môžeme ísť ďalej. Scenár môžem hodnotiť ako celkom dobrý, alebo skôr obstojný. Určite by som vedel pár scén vylepšiť, napr. odchod Dursleyovcov, ktorý bol skvelo napísaný v knihe a tu riadne skrátený. No zanechali dôležité scény z knihy, čiže to si cením a takmer nič dôležité nevynechali. Najlepšie scény sú určite na MM, u Malfoyovcov, takisto i premena siedmich Potterov, alebo scény v Godrikovej užľabine, no tiež Príbeh troch bratov a jeho spracovanie, ktoré bolo nanajvýš zaujímavé.

Prejdime teda k hercom. Radšej sa nevyjadrujem k ministrovi mágie Scrimgeourovi, ktorý ako Bill Nighy pôsobil čudne, až som sa pri pohľade na jeho oči v prvých sekundách filmu bál. No Ron ako Rupert Grint bol úžasný, ukázal svoj talent - jeho výkon musím veľmi pochváliť. Takisto Emma ukázala, čo v sebe má. Je tu však i Daniel, ktorý sa mi zdal celý film "mimo", no v pár scénach sa takisto predviedol. Predstaviteľov postáv, ako je Voldermort, Bellatrix, či Severus nebudem ani spomínať, keďže ich výkony boli úžasné (až na Voldyho dabing, ktorý však s tým moc nesúvisí) ako vždy.

Filmom sa striedajú humorné, smutné i bojové scény, ktoré spolu s hudbou filmu skvelo vytvárajú to, čo má tento dej filmu podľa knihy predstavovať. To, že už nikto nie je v bezpečí. Poukazuje na tú temnotu, ktorá sa šíri svetom muklov, no i čarodejníkov. Film teda uzrel svetlo sveta a ja by som ho hodnotil veľmi vysoko. Určite si zaslúži aspoň 70%.

Už teraz sa teším na pokračovanie a som zvedavý, čo pre nás naši známi scenáristi, režisér a herci pripravili ako pokračovanie tohoto nadpriemerne podareného HP filmu.
Recenzia od marecek (16. 02. 2011 23:42:01)

Harry Potter a Dary smrti časť I.

Najočakávanejší a takmer najlepší film roku 2010, ako sa teda hovorí, tak musím aj potvrdiť. "Pýtate sa, či stojí za videnie si ho pozrieť?" Ja vám poviem, že určite áno, film bol úžasný i keď to je zatiaľ prvá časť a druhá ju môže prekonať, no konečne popri filme hrala rolu aj kniha, že proste dané kapitoly sa tam konečne ako mali byť aj vyskytovali. No neboli úplne najlepšie, no nachádzali sa tam aj úplne iné scény. Celá sága vlastne opisuje život a zvyky čarodejníkov a normálnych ľudí(muklov). Filmy sa stali fenoménom celej generácie a tvorí tak aj najziskovejšiu filmovú sériu.

Tak prejdime k hercom. Herecké výkony ma nesmierne prekvapili, najviac Rupert. Tak, keď som začal Rupertom, začnime ním. Rupert konečne ukázal, že vie excelentne predviesť emocionálne scény, taktiež si myslím, že zaujal s vtipnými dialógmi. V Emme bolo konečne vidieť, že dokáže byť profesionálna herečka a svoje podanie výborne podala. Posledným je Daniel, ktorý ma naozaj, ale naozaj "nebavil " vôbec, nie je to tým, že je hlavná postava celej ságy, ale proste nepáči sa mi ako hral, stále mi pripadá taký zatrpknutý, tuhý, že niečo je mu ťažké dokázať.

Ostatné postavy zahrali scény veľmi dobre, scéna u Voldemorta, kde bola hosťom profesorka Burbageová, bola zahraná veľmi dobre. Keď Voldemort prehovorí, niektorí máte pocit, že všetko šťastie odišlo zo sveta, že je vedľa vás a že zo zadu cítite mierny chlad a bojíte sa. Jeho verná Bellatrix na strane taktiež ZLA, ktorú hrá svojím zvláštnym, ľahko psychopatickým, ale okúzľujúcim štýlom Helena Bonham Carter. Je to výborná herečka!

Novými postavami sú nový minister mágie, Lunin otec, pán Lovegood. Zaujímavá a poučná je aj scéna Darov smrti o troch bratoch. Ako jeden dostal najmocnejší prútik, druhý kameň a tretí plášť. Ďalšou novou postavou bola Bathilda Bagshotová, ktorá zaujala svojím výrazom a prostredím v ktorom žila. Harryho a Hermionu pozvala k nej domov. Ukázala im knihu, kde boli rôzne fotografie Gellerta Grindenwalda a medzi niektorými našli znak Darov smrti, stále nevedeli čo to je, bolo to dosť napínavé až raz prišli domov Lovegoodovcom. V scéne ako sa premenila Bathilda na Nagini ma trochu zarazilo to, ako sa premenila, bolo to dosť až "nechutné" a had Naginy sa mi nepáčil, nepáčil sa mi ako bol graficky spracovaný, vyzeral ako umelý, v niektorých častiach bol spracovaný dobre.

Dej mal nakoniec knižnú predlohu. Najmä scéna na Ministerstve, kde sa nad súdnou sieňou vznášali Smrťožrúti, zničenie horcruxu, Ronova fóbia a obavy. No nebola tam zaujímavá pasáž, bozk Hermiony a Harryho. Veľmi zaujímavé je spracovanie animovaného zobrazenia Darov smrti o troch bratoch. Ako im Smrť pridelila to, čo si želali. Hudba vo film bola pekná a príjemná, dávala najavo napätosť a bojácnosť. Mne sa veľmi páčila aj scéna u Malfoyovcov takmer na konci filmu. Ako Hermiona Harryho premenila na nejakého monštra. Pekná scéna bola ako Dobby šiel z väzenia Malfoyovcov premiestniť Olivandera a Lunu do Lastúrnikového domu a po tom duely medzi Harrym a Dracom, Ronom a pani Malfoyovou. Dracova matka sa robila byť silnou čarodejnicou, no nevyšlo jej to, Dobby jej to prekazil, no jemu to zase prekazila Bellatrix, tak, že keď sa šli premiestniť, hodila do nich nôž, ktorý zabil Dobbyho a tak Dobby zomrel, bola to smutná scéna a ako tam prišla Luna, veľmi ma to prekvapilo, čo povedala, bolo to dosť, dosť nepekné. Scéna sa mi preto moc nepáčila. Ako tak poviem - réžia dobrá, scenár zlý.

Prvá časť nás pripravila na dokonalé a epické finále. Kde v druhej časti už budeme mať tú možnosť vidieť Rokfort. Podľa mňa sa tak stalo a režisér to zvládol celkom dobre. Ale nemal najlepší scenár, čiže preto to nemôžem hodnotiť najlepšie. Na niektorých miestach sú dosť zlé dialógy, ktoré sú až priam nedobré do scény, alebo scény a efekty, ktoré neboli moc správne spracované. Tak v skratke film sa mi najviac páčil zo všetkých dielov, i keď to nebolo to, čo som očakával. Myslel som si, že tam ukážu aj scénu Dumbledorov pohreb, na dôležitú scénu, ktorú zabudli v šiestom filme nahrať. Ďalej efekty sa mi moc nepáčili, ale i tak, mali svoje čaro. Myslím si, že druhá časť nás prekvapí viacej, pretože ak ste čítali aj druhú časť knihy, tak sa máme načo tešiť!
Recenzia od Vullame Endetropp (04. 01. 2011 00:36:46)