15%
16%
13%
Celkovo hlasovalo 453 užívateľov.

Príbehy zo Zememoria
Režisér: Gorō Miyazaki
Trojminútový japonský trailer bol do japonského éteru vypustený v sobotu, 24. februára roku 2006, a o deň skôr (čiže v piatok) premietaný na plátna kín mimo domova. Práve v tomto čase bol na pompéznej premiére prítomný i syn americkej spisovateľky, ktorý nadšenou ováciou vzdal poctu komplexu Ghibli.

Gedo Senki (Tales from Earthsea) od Gorōa Miyazakiho

Keď prišiel komplex Ghibli v roku 2006 s novou celovečernou snímkou, ktorá mala i po tento raz obhájiť poprednú pozíciu japonského štúdia v rebríčku kvality, nikto si nedovolil predpokladať, že práve obyčajný tuctový divák prijme dlho očakávaný animovaný film „Gedo Senki“ viac než len negatívne. Prchké reakcie, rovnako tak ako miestami za vlasy pritiahnuté námietky o tom, či je Gorō Miyazaki naozaj hodný remesla svojho slávneho otca, zvýšili doma i v zahraničí počet diskusií, ktorých obsah sa točil navôkol toho, kde sa asi tak stala chyba a čo spôsobilo odvrhnutie vyššie uvedenej snímky istou časťou filmovej diváckej spoločnosti.

Otázky sa zodpovedali okamžite, bez sympatického obaľovania obsahu odpovedí. Dôvodom pre masívne spoločenské štrajky bolo meno filmového režiséra, ktorý si dovolil vypožičať sadu fiktívno-fantastických príbehov z pera americkej spisovateľky Ursuly K. Le Guinovej a svojským spôsobom ich priblížil v krátkom, ledva 116-minútovom kreslenom filme všetkým (nielen) japonským fajnšmekrom. Gorō Miyazaki, syn Hayaa Miyazakiho, bol odo dňa, kedy „Príbehy zo Zememoria“ zažili svoju kráľovskú premiéru, vystavený krutému obvineniu z plagiátorstva a z vedomého vykrádania tvorby vlastného otca. A to iba preto, že grafické spracovanie nielen samotných filmových animovaných protagonistov, ale aj okolitého prostredia, i spôsob zapletania a rozpletania fabuly, mal a aj bude mať identické črty so samotným japonským mágom tohto tisícročia. Napísané jednoducho – divákom sa znepáčila podobnosť rodinnej firmy, čo nemohlo ostať bez negatívnej odozvy.

„Gedo Senki“, japonský animovaný projekt známy aj pod poslovenšteným názvom „Príbehy zo Zememoria“, je vlastne novodobou celovečernou novinkou, ktorá si svoj základ vybudovala na troch knižných a vysoko fantastických príbehoch (A Wizard of Earthsea, The Farthest Shore, Tehanu), čím vlastne spojila, skresala a scelila niekoľko rôznych dejových línií v jednu, čo je z pohľadu zarytého knižného fanúšika počinom naveľa „barbarským“.

Postavy známe z jednotlivých knižných častí, ktorých príbehy sa pomaly, postupne a predovšetkým plynulo i individuálne čitateľovi približujú, musia odrazu vzájomne spolupracovať. A to bez toho, aby im bol ponúknutý priestor pre bližšie zoznámenie sa, aj s čitateľom samotným, lobujú, aj keď miestami neohrabane, za jednu konkrétnu myšlienku či iba za jeden dobrý, rozprávkový koniec.

Na jednej strane nápad zatracovaný, pretože divák si neužil prítomnosť fantastických hrdinov viac než dve hodiny, a tak, ako ich z knižnej predlohy pozná, na strane druhej vysoko vyzdvihovaný experiment, ktorý práve laikovi (osobe, ktorá nevie, že niečo ako knižná predloha aj existuje) otvára dvere do sveta síce známeho (fantasy tu už bolo, fantasy tu je a fantasy tu aj dlho bude!), no v niečom diametrálne úplne odlišného.

Takmer každá kreslená snímka (ak sa teda vŕtame vo východnej filmovej produkcii) sa môže začať až štvorako zaujímavo. Buď sa siahne po osvedčenom klasikom začiatku a na filmové plátna sa prinesie niečo, čo pár krátkych minút každého obšťastňuje minulosťou všetkých prítomných postáv, alebo sa ocitnete priamo v strede diania, takže na dobu neurčitú spojazdníte šedú mozgovú kôru a začnete uvažovať nad tým, kto je kto a kde práve ste, či kam presne smerujete. V neposlednom rade sa kompletne celý dej začne od konca a vy v rámci retrospektivity odrazu neviete, čo je vlastne fikciou a čo iba monotónne prežívajúcou realitou. A nakoniec je tu inšpirácia antickou tragédiou z rúk gréckych dramatikov, takže emotívny príbeh sa môže pokojne začať napríklad i bezhlavou otcovraždou. Čo v konečnom dôsledku tvorí i náš úvod k animovaným „Príbehom zo Zememoria“.

Kategorizovanie postáv akosi stráca na svojej dôležitosti. Postavy hlavné a postavy vedľajšie sa tým pádom úplne vytrácajú a do popredia sa nám prediera niečo, čo ešte nemá v zámerne narušenej kostre knižného diela svoje dôležité miesto. Takže všetko, čo má dve nohy, dve ruky a jednu hlavu, a zároveň je pre filmový príbeh článkom praktickým, bude mať pred divákom vyčlenení svoj priestor v hustejšej podobe, ako to býva pri Miyazakiho tvorbe zvykom.

Máme tu:

po a) starého, rokmi ošľahaného čarodejníka Sparrowhawka, ktorý v priaznivých situáciách vytvára fiktívneho vodcu skupiny, avšak ďalej ako po prvú polovicu filmu sa jeho oslnivá osobnosť na poprednom vedúcom mieste neudrží. Nie, tento náhly pád nie je spôsobený nečakaným zvratom v priebehu deja, ide o naše chybné vnímanie kreslenej reality nútiacej diváka pri scéne, kde oný čarodejník zachráni unikajúceho princa Arrena, myslieť si, že práve na scénu vstúpil hlavný hrdina (aj vám sa rúcajú ideály iba preto, že ide o staršieho pána?!);

po b) mladého princa Arrena, trpiaceho rozdvojenou osobnosťou, pocitom viny z vykonaného ohavného skutku a neustále vedúceho vnútorný boj so strachom, ktorý ho premôže v situáciách naozaj chúlostivých, takže opäť raz zaúraduje náš zmysel pre zlý odhad a aj tejto postave budeme, bohužiaľ, venovať menej pozornosti, než si sama zaslúži.

Čo je viac-menej na škodu, pretože Gorō Miyazaki tu odviedol nesmierny kus práce. Dokázal na takom krátkom časovom úseku vytvoriť prototyp charakteru s nesmierne krehkou ľudskou dušou lámajúcou sa na kúsky, aby sa tak mohla niekde v ďalekej budúcnosti sceliť a moderne povedané: vysoko neohrabaným spôsobom nakopať toho bastarda do zadku!

Nakoniec, nie každý sa môže pochváliť náklonnosťou draka zachraňujúceho vás z pazúrov smrti, ku ktorým ste sa dopracovali bezhlavým rozmýšľaním a prehnaným heroizmom.

po c) bylinkárku Tenar, dedinou odsúdenú k životu na samote, pretože si pod svoje ochranné krídla vzala dievča s pochybnou povesťou a svoje sympatie bez rozdielu pohlavia, rasy i vyznania, prechováva ku každému tvorovi, ktorý sa rozhodne zaklopať na dvere jej príbytku. Dobrosrdečné žieňa si získa vaše srdcia prvým plachým úsmevom, ostrým jazykom a neuhasínajúcim temperamentom. Práve ona je hybným bodom optimistickej state o tom, že prirýchle zanevrenie na sny a okamžité vzdávanie sa nie sú činmi hrdinskými, ale zbabelým únikom pred realitou, ktorá so sebou, okrem iného, prináša aj všedné komplikácie a ľudské problémy. Takže vo veľkom a účinne neguje prekvitajúci pesimizmus nielen princa Arrena, ale aj svojej zverenkyne Therru.

po d) dievčinu Therru. Mystického tvora s nádychom detskej hravosti, poznačeného krutým osudom, no i napriek tomu prekypujúceho láskou k životu, i keď sa nám od začiatku zdá, že jej tvrdohlavosť môže spôsobiť nechcené komplikácie. Takže do momentu, kedy ju divácke oko náhodne neobjaví na vánkom rozčesávanom kopci, v úlohe priveľmi zraniteľného dievčaťa, nie je postavou dvakrát obľúbenou. Zámer?

a po e) Lorda Coba. Čudesného záporného hrdinu, ktorý ani teraz nebude tvoriť japonskú výnimku rovnováhy medzi jin a jang, takže možnosť zmeny strany je na sto percent vylúčená, ak nie nemožná. A filozofický aspekt o nesmrteľnom živote, bez nutného využitia Kameňa mudrcov, tak naberá na sympatickosti s prvkami jemnej grotesky. Nikde nie je písaným pravidlom, aby strana temnej mágie pôsobila zastrašujúco. Prečo to potom nevyužiť?

„Gedo Senki“ je vo svojej podstate filmom, kde sa dejová línia postupne a pomaly stráca. Dalo by sa povedať, že sa prispôsobuje charakteristike postáv a následne s nimi splýva. I preto sa oveľa viac pozornosti venuje samotnej dynamike kreslených hercov a ich osudovosti, pretože jedine takto môžeme sledovať drobné vonkajšie i vnútorné osobné premeny i konflikty, ich vplyv na vývoj udalostí a využitie citovej rozmanitosti pre efektívne zavŕšenie putovania, ktoré sa začalo jednou starobylou fantastickou legendou.
Tá naozaj stručne, a pomocou malebných obrázkov, cez rozprávača, rozpráva príbeh o utopistickej predstave mierumilovného spolunažívania rasy ľudskej a dračej. Za jej zrútené ideály môže práve rozdielnosť názorov oboch strán. Tá bohužiaľ prerástla, ako inak, do krvavého boja a draci vymizli z povrchu zemského nadobro.

„Príbehy zo Zememoria“ boli na filmový trh uvedené dňa 29. júla roku 2006. Do tejto doby sa o ich sfilmovanie pokúšalo priveľa zručných autorov, no ani jeden z nich nedostal od spisovateľky vyššie uvedeného cyklu prívetivé požehnanie a návrh o odkúpenie autorských práv bol okamžite zamietnutý. Zmena postoja prišla v roku 2003, kedy Hayao Miyazaki vyhral zlatého Oscara za snímok „Cesta do Fantázie (Spirited Away)“ a spoločnosť si mohla zanietene začať šepkať, že sa opäť máme na čo tešiť.

Avšak, Hayao Miyazaki sa s myšlienkou zanimovať niekoľkodielny cyklus fantasy poviedok od Ursuly K. Le Guinovej pohrával omnoho skôr. Bolo to v čase, kedy pracoval na Nausice, ktorá mu, bohužiaľ, zabrala pár rokov života. Po neočakávanom úspechu drobnej Chihiro sa vrhá na adaptáciu knižnej predlohy o čarodejníckom učňovi Howlovi, a tak si milá Ursula musela počkať ešte pár rôčkov, kým sa vôbec vytvorilo miesto pre realizáciu projektu s názvom „Gedo Senki“, nie však pod vedením ostrieľaného Hayaa, ale jeho syna, ktorý dal danej snímke nový a pomerne plastický rozmer.

Problém s podobnosťou postáv (princ Arren nie nadarmo pripomína nebojácneho bojovníka Ashitaku; Therru zmes energickej Nausicy i princeznej Mononoke, atď.), priveľmi pomalá prvá polovica filmu v kontraste s dynamickým chaosom na samom konci, knižní hrdinovia až z troch častí, neucelenosť deja i absencia skvelého Miyazakiho rozprávačského štýlu, tvoria hlavné body kritického i skeptického pohľadu viac než polovičnej väčšiny nadšencov Štúdia Ghibli a jeho japonského mága. Osobne si však myslím, že Gorō Miyazaki zmajstroval film, ktorého základom sú práve postavy ako také a ich živá ľudská stránka. Čiže plastickosť, vierohodnosť, gradácia napätia i emócií a hlavne inovátorstvo. V dnešnom svete fantasy je priveľmi ťažké prísť s niečím, čo by vytrhlo diváka z monotónne šedého dňa, ponúklo mu relax s vysokou kvalitou a hlavne zaujalo.

„Gedo Senki“ je živelné, nespútané, rozprávkové a snové. Aj napriek tomu, že neobsahuje kvalitu najvyššieho stupňa, na ktorú si nadšenec ghiblioviek potrpí, prináša niečo nové, fantasticky sladkasté a hlavne živé. V neposlednom rade je nutné uvedomiť si, že syn nie je vernou kópiou a ani svojho slávneho otca, takže čas potrebný na objavenie vlastnej cesty filmovým priemyslom by mu nemal byť zakázaný a zmarený iba preto, že vzal svoj prvý projekt z iného, kreatívnejšieho konca.

Trojminútový japonský trailer bol do japonského éteru vypustený v sobotu, 24. februára roku 2006, a o deň skôr premietaný na plátna kín mimo domova. Práve v tom čase bol na pompéznej premiére prítomný i syn americkej spisovateľky, ktorý nadšenou ováciou vzdal poctu komplexu Ghibli, čo len potvrdzuje triezvy pohľad nezaujatej strany o tom, že Gorō Miyazaki naozaj nesklamal.

Názov filmu: Gedo Senki

Autor/ka knižnej predlohy: Ursula Kroeber Le Guinová

Režia: Gorō Miyazaki