16%
13%
Celkovo hlasovalo 467 užívateľov.

Cesta do krajiny Oz
Režisér: Sam Raimi
Hodnotenie: 60%
Kultura.idnes.cz: Amerika opouští jednu legendu, Čaroděje ze země Oz se sladkou Judy Garlandovou v červených střevíčkách a slavnou písní o duze. Nová verze Mocný vládce Oz, která ve čtvrtek vstupuje do Česka, ji nahrazuje jinak: namísto muzikálu přichází trojrozměrná hostina barev v duchu Avatara. A není špatná. Navíc se klasika z roku 1939 v lišáckém pojetí režiséra Sama Raimiho připomíná. Zůstalo třeba tornádo, byť do pohádkové země zanese ne už holčičku, nýbrž šmíráckého kouzelníka, i předěl mezi černobílým pozemským světem a pestrou říší fantazie, která opájí zrak.

Zbytočný a prečačkaný návrat do čarovného sveta Oz – tak by sa dalo v krátkosti opísať toto sklamanie roka. Hravosť Sama Raimiho je preč a vôbec nefunguje. Bohužiaľ.

Keď je Oscar Diggs (James Franco), druhoradý cirkusový kúzelník s pochybnou morálkou, vytrhnutý z prašného Kansasu do životom pulzujúcej Zeme Oz, má pocit, že vyhral v lotérii. Najprv si myslí, že všetko bohatstvo a sláva sú jeho, kým nestretne tri čarodejnice, ktoré všetko zmenia. Theodora (Mila Kunis), Evanora (Rachel Weisz) a Glinda (Michelle Williams) sú presvedčené, že je veľkým čarodejníkom, ktorého očakávali. Oscar sa nechcene zapletie do veľkých problémov, ktorým čelí krajina Oz a jej obyvatelia. Musí sa naučiť odlíšiť dobrých od zlých, kým nebude príliš neskoro. Postupne využíva svoje magické umenie a vynaliezavosť, aby sa premenil na mocného čarodejníka z krajiny Oz a zároveň, aby sa z neho stal i lepší človek.

Po vydarenom a dynamickom začiatku, ktorý je v rámci solidarity čiernobiely a v 4:3 formáte (a pôsobí neskutočne sympaticky), sa celý film prehupne do čarovných farieb, ktoré bohužiaľ pre tento snímok neprinesú ktovieaké šťastie. Príbeh sa začne príliš naťahovať, už v polovici budete zívať a ani vydarené vtipy vo vás nevzbudia potrebu sledovať dianie na obrazovke.

James Franco a lá čarodejník Oz je chlap, ktorý možno donúti mnohé ženy pozrieť si tento „filmový skvost“, avšak vo filme pôsobí úlisne, arogantne (i v scénach, kde sa to vyslovene nehodí) a ako by do filmu vôbec nepatril a prišiel len na návštevu. Dokonca i potom, keď sa z jeho postavy arogancia vytráca, naďalej pôsobí ako päsť na oko. Tri krásne čarodejnice sú také krásne, až to prerastá do umelosti a ak si porovnám zlú čarodejnicu s tou, ktorú zosobnila Charlize Theron v Snehulienke a lovcovi, je mi do smiechu. Neverím, že bola chyba len v herečke, ktorá si ju zahrala, ale už v jej napísaní. Správa sa pochabo, vôbec nepôsobí desivo a horko ťažko dokážem nájsť čo i len jeden svetlý moment, keď som jej uverila, že je ozaj zlá. Celkovo vyzerala ako nafúkaná puberťáčka, ktorá si silou mocou chce čosi vydupať, i keď vie, že jej to ani zďaleka nevyjde. A aj to jej možno až príliš fandím. Zvyšné postavy sú ploché, slabo zvládnuté a jednoducho nezaujímavé (a naďalej pochabé a hlúpe, keď veria podvodníkovi, z ktorého to len tak srší, že je veľký čarodejník). Za zmienku možno stojí len desivý opičiak (ktorý vám určite naženie viac strachu ako zlá čarodejnica) a porcelánová bábika.

Dej je prvoplánový a od začiatku je jasné, ako to celé vlastne skončí. Tvorcovia sa vôbec ani len trochu nesnažili diváka zmiasť a donútiť ho aspoň trochu pochybovať. Nie. Radšej stavili na farebnosť, efekty a celkové spracovanie a zvyšok zanedbali. No aj kamera, ktorá je prvé minúty nápaditá, od polovice filmu skĺzne do stereotypu a ničím nezaujme. Vzťahy medzi postavami sú ťažko uveriteľné a snímok si neužijú ani len deti. Tie už pre istotu zaspia v prvej tretine a niektorí dospelí spolu s nimi.

Oz the Great and Powerful je určite sklamanie roka. Z vizuálnej stránky čosi nápadité, nové a veselé, v skutočnosti až do špiku kosti prehnité a zle zvládnuté. Možno ak by investovali trochu viac času do scenára a prepísali polovicu postáv, vyzeralo by to úplne inak. Veľká, preveľká škoda. Jediná vec, ktorú ľutujem najviac, je, že prvých pár čiernobielych minút bolo v skutočnosti oveľa lepšie zvládnutých, ako ten prečačkaný svet potom. Čo sa dá robiť, nie je všetko zlato, čo sa blyští.

Hodnotenie: 40%

Recenzia pôvodne publikovaná na: Cinematic Whisper
Recenzia od Stormy (14. 08. 2013 09:56:04)