15%
16%
13%
Celkovo hlasovalo 453 užívateľov.

Svetová vojna Z
Režisér: Marc Forster
Cinemaview.sk: Zombie sa stali v posledných rokoch pomerne populárnymi vo filme, v komiksoch i v literatúre. Vždy to však viac-menej bolo o tom istom.Určitý vývoj však nastal. Pokým v minulosti vyliezali z hrobov ako obživlí mŕtvi, dnes ich z bežnej živej populácie vyrába nebezpečný vírus. Azda za tým bola snaha postaviť to na pevnejšie nohy. V čo najväčšej možnej miere sa zombíkov rozhodol do reálneho sveta ukotviť americký spisovateľ Max Brooks, autor románov The Zombie Survival Guide a World War Z: An Oral History of the Zombie War.

Po nevydarenom poslednom Resident Evil je Svetová vojna Z pohladením pre dušu. Ak však čakáte len akčňák plní nemŕtvych, mohli by ste sa popáliť. Svetová vojna Z totiž prináša viac.

Celý svet čelí epidémii. Gerry Lane (Brad Pitt), ktorý v minulosti pracoval ako vyšetrovateľ pre OSN, spolu s rodinou uniká z Philadelphie. Dostávajú sa do Newarku, kde si po nich príde transfer OSN a odvádza ich na bojovú loď. Tu sa Lane vďaka svojím skúsenostiam a schopnostiam pridáva k tímu, ktorý má zistiť pôvod epidémie. Cieľom nie je len zastaviť globálnu hrozbu, ale aj zabezpečiť ochranu vlastnej rodiny.

Z traileru priam kričalo, že pôjde o nadupaný blockbuster, ktorý ničím neprekvapí. Aké šťastie pre tých, ktorí nájdu zaľúbenie i v iných filmoch, ako v tých akčných. Tvorcom sa podarilo spojiť hneď tri žánre do viac než len uspokojivého snímku. Už prvé minúty sa nesú v čomsi nezvyčajnom. Titulky z novín, správy z rádií a televízií o hroziacich chorobách zatiaľ nehovoria o zombíkoch. Celé to začína v uliciach, kde majú nič netušiaci ľudia namierené do práce či školy. Všetko pripomína jeden veľký chaos, spôsobený masovou hystériou. Nikto nevie, čo sa deje. Uprostred toho všetkého stojí Gerry Lane so svojou rodinou a Marc Foster dokonale dotvára napätú atmosféru, z ktorej niet cesty von.

Od začiatku do konca nad všetkým visí otáznik, čo sa vlastne stane a či to niekto môže vôbec prežiť. Dej má perfektný spád. Nič nie je dokonalé a veľké plány môžu pokaziť obyčajné ľudské chyby a náhody, ktoré tak dobre poznáme z bežného života (zazvonenie telefónu v tú najmenej vhodnú chvíľu apod.). Dokonca ani postava Gerryho Lanea nepôsobí v celom príbehu umelo (bývalý agent s vynikajúcimi pozorovacími schopnosťami, vojenská prax), ale dokonalo zapadá do skladačky, ktorú tvorcovia vytvorili. Celé vyšetrovanie a presun z miesta na miesto má hlavu a pätu. Jednotlivé časti hlavolamu sa odhaľujú postupne a nikomu nič nespadne do náručia len tak z modrého neba.

Akčné scény, ktorých sa neobjaví tak hojne, ako sľuboval trailer, celý film len šikovne dotvárajú. Nie sú jeho základom, čo je veľké plus. Kamera je zbytočne roztrasená a rýchla, čím sa len opäť potvrdila Fosterova neschopnosť nakrútiť solídnu scénu nabitú akciou. Našťastie bol celý scenár koncipovaný tak, že sa prechádzala z jedného žánru do druhého. Thriller prirodzene striedala dráma a tú následne akcia. Film ako celok teda pôsobil veľmi solídne a každý žáner obstál viac než dostačujúco.

Výkon hercov bol obstojný a žiaden z nich nebol päsťou na oko. Ak sa aj našiel niekto, koho talent nebol ktovieaký, na plátne sa objavil nanajvýš na pár sekúnd. by som určite vyzdvihla Mireille Enos, ktorá si strihla úlohu Gerryho manželky Karin. Priam dokonale dokázala preukázať emócie a ľudský strach o manžela, ktorý sa s najväčšou pravdepodobnosťou už viac nevráti. Strach, láska, nádej – sprevádzajú nás každý deň a o to viac, ak našim milovaným niečo hrozí.

Svetová vojna Z nie je film, ktorý by väčšina ľudí vyhľadávala a predsa len kino, v ktorom som bola, bolo plnšie, ako pri iných snímkach. Tvorcovia bez väčších problémov zvládli spojiť 3 žánre do jedného celku a vytvoriť tak kvalitný film, ktorý na pôde príbehov s nemŕtvymi už dávno nebol.

Recenzia pôvodne publikovaná na Cinematic Whisper.
Recenzia od Stormy (24. 09. 2013 07:16:18)