16%
17%
12%
Celkovo hlasovalo 444 užívateľov.

Svitanie
Režisér: Michael Spierig, Peter Spierig
Ide o zaujímavý námet režisérskej dvojice Michaela a Petera Spierigovcov. Po mnohých upírskych filmoch, ktoré upadajú do klišé, nám priniesli film, v ktorom sa obrátili karty a sú to ľudia, ktorí sú v menšine, pričom existuje moderná a vyspelá upírska civilizácia. Film sa zaoberá stavom, keď je ľudská rasa na pokraji vyhynutia a občania v podobe týchto nočných tvorov musia čeliť svojej nočnej more - smädu a túžbe po krvi. Vo filme sa môžeme stretnúť so známymi hereckými hviezdami ako je Ethan Hawke (Gattaca, Before the Devil Knows You're Dead ), či Willem Defoe (Spider-Man 2, Americké psycho).

Daybreakers sú len pre silné povahy
(Recenzia vyzrádza dôležité momenty deja.)

Kto chce byť upírom, nech zdvihne ruku. A nech si pozrie Daybreakers. Môžno si nakoniec povie, že byť človekom nie je až také zlé.

Daybreakers sú sci-fičkom o alternatívnej realite, v ktorej sa klasický ľudský druh dostáva na zoznam extrémne ohrozených druhov, pretože premnožení upíri smrteľníkov lovia a zatvárajú do desivých krvných fariem. Ľudská populácia výrazne poklesla, upíri ju počtom vysoko prevyšujú, takže katastrofa obrovských rozmerov je len otázkou dní, maximálne niekoľkých týždňov. Skupina upírskych hematológov sa snaží obajviť liek na upírstvo alebo aspoň krvnú náhradu. Upírsku populáciu navyše desia aj následky nedostatku krvi – prví upíri, ktorí si nemôžu dovoliť stále drahšiu ľudskú krv, sa behom niekoľkých týždňov menia na hrôzostrašné potvory pripomínajúce mŕtvoly krížené s netopiermi, bez akýchkoľvek vyspelých emócií a myslenia, len s nesmiernym hladom po krvi. Veľmi pútavý dej nielen pre upírofilov.

Prvá časť filmu, do chvíle, kým doktor Edward nezačne experimentovať na tajnej ľudskej základni, má perfektnú pochmúrnu atmosféru. Úvodná scéna, v ktorej nám mladé nesmrteľné dievča ukáže, čo spraví slnečné svetlo s upírom, je možno trochu patetická a príliš obohraná, ale nasleduje perfektný pohľad na moderné upírske mesto z roku 2019. Výborná atmosféra, temná a lákavá.

Hlavný hrdina, doktor Edward (priam sa tu žiada napísať „Cullen“) reprezentuje ľudskosť a morálne zásady. Jeho celoživotným poslaním je v čo najkratšom čase vytvoriť liek proti upírstvu a zachrániť tak ľudskú rasu. Edward dokonca odmieta piť čistú ľudskú krv, akceptuje len silno zriedenú a v takom množstve, ktoré bráni jeho telu a mozgu degenerovať. Od začiatku je jasné, že tento málovravný upír je hlavným reprezentantom oslnivo bielej osi dobra. Niekedy je však až taký žiarivo dobrý, že to chce slnečné okuliare, aby divák neoslepol; postava Ethana Hawka by bola oveľa zaujímavejšia, ak by nám tvorcovia dovolili viac nahliadnuť do jeho upírskej duše, ak by ho od začiatku neizolovali ako „toho dobrého,“ no ukázali by aj čosi z jeho temnejšej stránky. Jediný skutočný náznak temnoty Edward prejaví, keď sa lačne zahľadí na hrdlo hlavnej hrdinky a keď čelí v závere filmu šéfovi krvnej farmy v podaní Sama Neilla, ktorý výborne zahral arogantného upíra. Ale aj to je len žalostne drobný prejav upírskej povahy. Dokonalý hlavný hrdina už nie je veľmi v móde (ak nerátame twilightovský Team Edward). Stačilo by, ak by Edward kde-tu viacej vyceril zuby, naznačil viac svoju melanchóliu a vnútorný boj, či pridal trochu drsnosti a hneď by bol upírom na okamžité zožratie. Hoci fanynky si zaslintajú aj tak – veď konečne sexi upír, ktorý je zrelý chlap a nemá blond vlasy nad čiernym obočím. Vrrr.

Veľkým plusom je, že tvorcovia sa, čo sa upírskej rasy týka, Twilightom príliš neinšpirovali. Ľudia premenení na upírov nie sú ani zďaleka dokonalí. Nie sú nijako extra odolní ani silní a nemajú supervlastnosti. Získajú len absolútnu imunitu voči chorobám a nestarnúci organizmus. Upíri, ktorí sa zmenili na desivé netopierie potvory kvôli nedostatku krvi, však už pôsobili prehnane. Cieľom tvorivého tímu možno bolo začrieť trochu do hororového žánra a povahy mne podobné, trpiace syndrómom neovládateľného hádzania sa o sedadlo, sa párkrát strhnú, ale v tomto prípade sa už začína prejavovať zbytočné zveličovanie. Oveľa lepšie by pôsobilo, keby upírom bez krvi zostal ľudský vzhľad a ich najväčšia zmena by bola psychická; jednoducho nehrať sa na desivý komiks, ale spraviť z toho väčšie psycho. No ale žiadajte niečo také od Američanov...

Tvorcovia dávajú upírom možnosť premeniť sa späť na ľudí. To nie je vo filmoch a knihách veľmi typické a za to majú plus. Samotný proces spätnej premeny sa opiera o očistnú silu ohňa, čo je síce fajn, ale z fyziologického hľadiska je príliš rýchly. Zmena na upíra si pravdepodobne vyžaduje istý čas (vo filme je čosi naznačené), kdežto človekom sa upír stane v podstate ihneď – stačí, aby sa mu celé roky nečinné srdce rozbúchalo a hneď na to zmiznú očné zuby a aj oči začnú vyzerať normálne. Niečo pre rozprávky chtivých Američanov. Koncepcia imunity však zostáva jedným z výborných nápadov.

Veľmi dobre bol spracovaný príbeh dcéry šéfa krvnej farmy, pri ktorom sa, napočudovanie, tvorcovia nesnažili o patetizmus – jeden z posledných svetlých zábleskov pred finálnou tmou. A vyzdvihnúť treba aj absenciu presladenej lovestory. Vo filme vlastne romantika chýba, ale to vôbec nevadí; kto chce plakať od dojatia, nech si pozrie Twilight alebo Modré z neba. Nemôžem nespomenúť ani hudobný podmaz – zdal sa mi miestami výborný, a to už je čo povedať, pretože hudbu vo filmoch zvyčajne nevnímam.

Druhá polovica filmu, od chvíle, kedy Edward odchádza z mesta a pridáva sa ku skupine rebelov a ľudských utečencov, klesá ku dnu ako rozpadávajúci sa Titanic číslo 2. Willem Dafoe, dobrý herec s charizmatickou postavou, dostáva príliš málo priestoru, čo je škoda. Vrcholom nelogickosti vo filme je konanie ľudí, ktorí utekajú pred upírmi. Prečo cestujú v noci, kedy sú upíri aktívni, a nie cez deň, keď by slnko každého ostrozuba spálilo na kôpku popola? Veď to celkom odporuje racionálnemu uvažovaniu a pudu sebazáchovy. Predvídateľná a otrepaná je aj zrada Edwardovho kolegu.

Scenáristi si naozaj mohli odpustiť postavu Frankieho, Edwardovho brata. Pokojne ho môžem pasovať za „najklišéovitejšiu“ postavu príbehu. Zápletka je ako z každého druhého filmu – mladší súrodenec je večne v tieni staršieho brata a keďže nevie, ako sa presadiť, zvolí tú najstupídnejšiu metódu. Začne rebelovať a tvári sa neskutočne tvrdo. Mladý upírsky zloduch nakoniec nájde správnu cestu a obetuje sa pre všeobecné blaho. Žiadna psychologizácia, slabé spracovanie, patetické zakončenie. Nuda a sklamanie.

No a na záver povestná čerešnička (či skôr krvička?) na torte. Film, ktorý spočiatku vyzeral sľubne, nielenže nedopadne na dno k Titanicu, ale zmizne v černote a chlade Mariánskej priekopy. O čo tvorcom išlo, keď rozpútali vražedný masaker, je otázka pre kolégium psychiatrov. Niekoľko vojakov zožerie človeka. Ďalší vojaci zase zožerú ich, aby boli následne zožratí tými, ktorí z nejakých podivných sociopatických dôvodov postávali obďaleč a všetko sledovali s otvorenými ústami a tečúcimi slinami. Výsledkom je hromada polozožratých, z krvi vysatých častí tela, zopár zmätených ľudí, ktorí boli ešte nedávno upírmi, a Frankie uprostred toho organického bordelu, ktorý ako jediný zostal v celku. Poučenie? Ak si na začiatku hajzlík a máš dobrého brata humanistu, rýchlo sa daj na dráhu morálneho hrdinu, pretože ak na teba raz zaútočia kamoši-kanibali, aspoň ťa neroztrhajú na kúsky a smútiaci pozostalí ťa nebudú musieť skladať ako puzzle. Citlivé povahy buď zdupkajú, alebo zanechajú obsah žalúdka v najbližšom okolí. Drsní chlapi sa začnú po desiatich minútach nudiť a ak to celé vraždenie s nadšením dopozerajú, mali by vyhľadať pomoc odborníka.

A aký z toho všetkého vyplýva záver? Niekto dostal skvelý nápad a vytvoril fascinujúci svet. Vybral dobrých hercov. Navodil skvelú atmosféru. A postupne to všetko zničil. Škoda, škoda, veľká škoda. Ešteže si môžem potešiť dušu fanfiction tvorbou...

Osobné hodnotenie: 60%, ale len pre pretrvávajúce nadšenie z dvoch alebo troch detailov filmu. Čo sa druhej polovice týka, tak 40%.
Recenzia od Bruja (27. 09. 2010 03:55:48)