18%
13%
Celkovo hlasovalo 396 užívateľov.

Ľudia zo Sparksu
Autor: Jeanne DuPrau
Vydal: Random House/Yearling; SR - Slovart
Z obálky knihy: Keď sa Lina Mayfleetová a Doon Harrow vynorili z podzemného mesta do vzrušujúceho sveta na povrchu zeme, čoskoro ich nasledovali aj ostatní obyvatelia Emberu. Nik z utečencov netuší, ako v novom svete prežiť. Vyčerpaní a hladní napokon narazia na dedinu Sparks. Dedinčania sú ochotní im pomôcť – aspoň zo začiatku. Súhlasia, že utečencov dočasne prichýlia, kým sa Emberčania nenaučia všetko, aby dokázali prežiť sami. Ich zásoby sa však rýchlo stenčujú a čoraz viac sa stupňujú nezhody medzi oboma skupinami. Lina a Doon musia nájsť spôsob, ako sa vyhnúť konfliktu, kým nebude neskoro.

Ľudia zo Sparksu sú iskrivé dielo

Po úteku Emberčanov z podzemného mesta, odsúdeného na zánik, prináša autorka nový, ešte napínavejší príbeh o Line a Doonovi. Zatiaľ čo v knihe Mesto Ember ohrozovala ľudí nepreniknuteľná tma, v pokračovaní slávneho románu ich čaká boj s najhoršími ľudskými vlastnosťami, ako sú závisť, chamtivosť a nenávisť.

Emberčanov, ktorí sa rozhodli opustiť mesto, čaká tvrdý život na povrchu. Ujímajú sa ich obyvatelia dediny Sparks, ktorí súhlasia, že Emberčanov naučia obrábať pôdu a prežiť v nehostinnej krajine. Základnými prvkami knihy sú teda stret dvoch rozličných kultúr a akási prirodzená xenofóbia. Na jednej strane stoja Emberčania zvyknutí na elektrinu, stroje a rôzne moderné „vychytávky,“ na druhej strane ľudia zo Sparksu, ktorých spôsob života akoby sa vracal do neskorého stredoveku. Nech už sa na seba tieto dve skupiny usmievajú akokoľvek, je jasné, že pod povrchom sa skrýva nedôvera a podozrievavosť. Autorka skvelým spôsobom vystihla stret kultúr, počnúc ich zoznámením až po záverečný konflikt. Nemusí otvorene kritizovať a vyčítať; stačí jej jemným spôsobom opisovať udalosti a čitateľ sa začne sám od seba hanbiť za všetky zlé činy ľudstva alebo nechápavo krútiť hlavou nad zlom a nespravodlivosťou, ktorých je človek schopný.

Postupne, ako dej kulminuje, je čitateľ stále viac vťahovaný do víru rastúcich emócií a bojových nálad. Atmosféra knihy je fantastická vo svojej temnote. Hrozba vážneho konfliktu visí vo vzduchu a napätie rastie s každou obrátenou stránkou. Autorkino „ticho pred búrkou“ hučí tak hlasno, že ide človeka roztrhnúť, no postavy z knihy to ignorujú. Frustrovalo ma to do takej miery (v pozitívnom zmysle), že som sa nevedela dočkať akejkoľvek akcie, len nech už to napätie pominie, odvalí sa preč a konečne si môžem vydýchnuť.

Autorka sa nezdržiava prílišnými opismi prostredia a ľudí – necháva čitateľov, aby si vytvorili predstavy hlavne na základe dialógov a činov postáv. Napriek tomu, že nerozoberá jednotlivé postavy príliš detailne, vytvorila zaujímavú mozaiku osôb. Prílišné premýšľanie a filozofovanie mi ani veľmi nechýbalo. Všetkého tam bolo tak akurát.

Dúfala som, že sa záhadná celosvetová katastrofa, spomínaná v knihe Mesto Ember, objasní v pokračovaní, no autorka necháva v texte iba slabé náznaky a odpovede budem musieť hľadať asi v niektorom z ďalších dielov série. V každom prípade veľmi dobre spracované. Od začiatku je jasné, že autorkinou prioritou nie je ísť do minulosti, ale sledovať prítomnosť Emberčanov.

Celá kniha je napísaná jednoduchým štýlom, no nedokázala som sa od nej odtrhnúť. Môžem s čistým svedomím vyhlásiť, že Ľudia zo Sparksu dosiahli vysokú latku nastavenú Mestom Ember (a možno ju v niektorých veciach aj preskočili). Považujem ju za jednu z najlepších kníh, ktoré som za posledné roky čítala. Nejde však o príjemnú letnú oddychovku, ktorú si vezmete na pláž, aby ste vypli mozog, a pri ktorej zadriemete. Sparks nie je len dedina, v ktorej sa príbeh odohráva; sú to aj doslova iskry myšlienok (angl. spark = iskra), ktoré kniha zapáli vo vašej mysli a prinúti vás uvažovať nad osudom a správaním ľudstva. Možno sa budete tak ako ja po jej prečítaní cítiť frustrovaní, bezmocní a nahnevaní a zároveň vďační za svetielko nádeje, ktoré sa zjavilo v najkritickejšej chvíli. Práve vďaka obrovským emóciám, ktoré vo mne kniha vyvolala, si ju aj takmer po roku pamätám veľmi jasne (a to už je v mojom prípade čo povedať!).

Odporúčam každému, kto má chuť na kvalitné čítanie. Žiaden Twilight, plný zamilovaných blábolov a dier v hrudi; decká aj dospeláci, prečítajte si radšej túto knihu.

Osobné hodnotenie: 97%
Recenzia od Bruja (21. 08. 2011 08:51:02)