18%
18%
13%

Krátky druhý život Bree Tannerovej (Novela k románu Zatmenie)
Autor: Stephenie Meyer
Vydal: Egmont (cz), Tatran (sk)
Fascinujúci príbeh Bree Tannerovej, postavy, ktorá sa objavila v románe Zatmenie, a odvrátená tvár sveta novorodených upírov, v ktorom žije, zaručene okúzlia všetkých fanúšikov ságy Twilight. Bree Tannerová si ledva spomína na svoj život predtým, než získala neobyčajne ostré zmysly, nadľudské reflexy a nezadržateľnú fyzickú silu. Na život predtým, než pocítila neúprosný smäd po krvi... predtým, ako sa stala upírkou. Bree vie iba toľko, že nažívanie s ďalšími novorodenými je veľmi neisté a nemá takmer žiadne pravidlá: kry si chrbát, nepútaj na seba pozornosť, a predovšetkým – do svitania buď doma, inak zomrieš. Jedno však netuší: že čas jej nesmrteľného života sa rýchlo míňa. Bree sa nečakané spriatelí s Diegom, s novorodeným upírom rovnako zvedavým, kto je ich záhadná stvoriteľka, ktorú všetci volajú iba ona. Keď si uvedomia, že všetci novorodení sú iba pešiakmi v nepredstaviteľne veľkej hre, musia sa Bree a Diego rozhodnúť, na koho sú strane a komu budú veriť. Ale keď je všetko, čo o upíroch viete, založené na klamstve, ako odhalíte pravdu? V neodolateľnej súhre napätia, záhady a romantiky prináša Stephenie Meyerová zdrvujúci príbeh vojska novorodených upírov, ktorí sa pripravujú obkľúčiť Bellu Swanovú a Cullenovcov, a rozpráva o ich stretnutí, ktoré vyústi do nezabudnuteľného záveru. (oficiálny obsah)

Bree mala ostať nenápadnou Bree

Prečítala som si všetky časti Twilightu, takže mi bol známy dej, resp. okolnosti, ktorými sa mala zaoberať knižka Krátky druhý život Bree Tannerovej, no podľa môjho názoru to bola kniha, ktorá v porovnaní s Twilightom nebola o ničom. Nedozvedeli sme sa nič prevratné. Som presvedčená, že skalní fanúšikovia ságy si ju kúpili a hltali, ale mne nedalo dielo nič, čo by ma zaujalo. Boli dni, keď som vyslovene odsunula knihu nabok, že tak toto sa mi čítať nechce. O Bree sme čítali súčasne spolu s mamkou, ktorá sa, takisto ako ja, akosi nevedela dokopať na koniec.

Celé to bolo tom, ako je Bree mladou upírkou, má mylnú predstavu o upírskom živote, dá sa dokopy s upírom Diegom, môžeme povedať, že medzi nimi bola iskra, ale nie je im dopriate. Spoločne prichádzajú na to, že nie všetko, čo im Riley, milenec Victorie, povie, je pravda a aj keď mu Diego verí, nakoniec to skončí tragicky pre neho a koniec-koncov i pre Bree, ktorá sa aj napriek tomu, že nechcela bojovať, dostaví na lúku, kde sa bijú novorodenci s Cullenovcami, s predstavou, že niekde tam je Diego, ktorý je už dávno po smrti. Jedine v scéne, kde sa objavili Volturiovci mi zažiarili oči, ale ani tam sa toho bohviečo neudialo. Musím ešte spomenúť postavu Exota Freda, ktorého schopnosť sa mi veľmi páčila. Jeho schopnosť odpudivosti, a to ako krásne prišiel sám na to, čo Riley v skutočnosti chystá, nemalo chybu. Mal rozum na správnom mieste a učinil dobré rozhodnutie. Škoda, že sa k nemu nepridala Bree a nezažili nejaké iné, lepšie dobrodružstvo.

Je fakt, že v knihe sa aspoň neobjavila prehnaná romantika a takisto sa ukázala drsná realita novorodených upírov, ktorí trpia smädom a majú neustále nutkanie loviť. Bolo to rozhodne iné, ako štyri časti ságy, kde sa autorka venovala najmä nemotornej Belle a dokonalému, bez jedinej chybičky, úžasnému Edwardovi. Bol to aj iný pohľad na vec, ako spomína sama autorka v úvode knihy, prečo si vybrala Bree na napísanie tohto príbehu. No nech posudzujem ako posudzujem a nech píšem, koľko píšem, viac zo seba nevysúkam. Nemám už čo povedať ani negatívne, ani pozitívne. Zo všetkých kníh, ktoré som čítala od Meyerovej, je táto rozhodne na poslednej priečke. Osobné hodnotenie tentokrát nevyjadrím číslom, aby som sa fanúšikov nedotkla a myslím, že je celkom jasné, kde by sa to čísielko pohybovalo.
Recenzia od Lectrice (30. 12. 2010 02:22:13)

Bree Tannerová - pútavý doplnok Twilight ságy

Recenzia napísaná pre časopis Fantázia.

Stephenie Meyerová sa vrátila k svojej megaúspešnej Twilight ságe. Skalné fanynky zajasali, u mňa prevládala opatrnosť. Bude príbeh upírky Bree Tannerovej znamenať aj návrat k twilightovskej sentimentalite? Úplne mi stačilo čítať stále dookola o diere v hrudi v Nove; dúfala som, že sa zbierka deravých častí tela nerozšíri. Chcete počuť dobrú správu? Nerozšírila sa!

Autorka sa nadchla pre upírske mláďa Bree natoľko, že vo forme novely priniesla jej vlastný príbeh. Postupne sa dozvedáme, ako sa z Bree stala upírka, že jej tínedžerský život nebol ani zďaleka jednoduchý (hoci autorka skôr naznačuje, ako opisuje) a prostredníctvom nej môžeme nazrieť do veľkej skupiny seattleských novorodených. Práve časť novely odohrávajúca sa v Seattli je asi najpútavejšia. Meyerová nečakane priostruje – vyjadrovanie mladých upírov je prirodzené a vôbec nie také distingvované ako v prípade cullenovského klanu. V Rileyho skupine to vrie, potýčky sú na dennom poriadku a prežije len ten najchytrejší. Bree rýchlo zistí, že najbezpečnejšie miesto je kdekoľvek v blízkosti zvláštneho upíra, ktorého všetci volajú exot Fred. Táto postava dostane priestor len zriedkakedy. Fred si zámerne udržiava odstup a vďaka tajomnosti, ktorá ho obklopuje, je asi najzaujímavejším hrdinom z knihy.

Bree sa zblíži so šikovným upírom Diegom, ale autorka im nedožičila veľa spoločných chvíľ. Ide zatiaľ o jedinú knihu z Meyerovej dielne, ktorá nestojí celá na romantike. Niet v nej ani stopa po twilightovskej patetickosti a nekonečných vyznaniach lásky, začo budú niektorí čitatelia Meyerovej určite vďační. Absentujú aj hlboké city a vášne z Hostiteľa. Hlavní hrdinovia sa jednoducho nestihnú poriadne zblížiť, pretože im to prekazí vojna upírov. Aj z tejto stránky veľmi dobre spracované.

Novela je napísaná ako jednoliaty text, bez kapitol a akýchkoľvek prerušení, preto je ďalším plusom to, že sa autorka príliš nerozkecávala a zbytočne nenaťahovala jednotlivé scény. Rovnako Breein neodvratný koniec nepoznačila neprimeraná sentimentalita. Happy end sa nekoná, Volturiovci si svoje rozhodnutie naozaj nerozmyslia a Bree si zopakuje záver knihy Zatmenie. Vyvoláva to zimomriavky, keď si človek uvedomí, aké ďalekosiahle následky môže mať jedno oneskorené rozhodnutie. Nuž, vždy sa nájde niekto, kto má jednoducho v živote smolu.

Upíri z tejto novely nie sú dokonalí. Každý z nich má svoje muchy, spája ich len túžba po krvi, strach z neznámej stvoriteľky a z ohňa. Predstavujú akoby temnú stranu mince v porovnaní s Cullenovcami. Všetko je to pritom dané iba podmienkami, pri ktorých boli premenení a v ktorých žijú. Okrem toho sú väčšinou priemerní a bez špeciálneho nadania. Autorka sa rozhodla dobre, keď z nich nespravila najdokonalejších superhrdinov.

Niekto bude možno po dočítaní knihy sklamaný a povie si, že na Twilight ságu to nemá. Novelá má však svoje čaro a ako oddychové čítanie poslúži viac než dobre, pretože ide o jedno z Meyerovej vydarených diel.

Osobné hodnotenie:
80%
Recenzia od Bruja (02. 10. 2010 22:05:39)