18%
19%
17%
13%

Strážcovia Varadína
Autor: Juraj Červenák
Epos o protitureckých vojnách v Uhorsku, Sedmohradsku, Chorvátsku a Stredomorí v druhej polovici 17. storočia. Kapitán Kornélius Báthory, šermiar, rytier a básnik, už mnohokrát preukázal svoje vojenské kvality. Ako človek však zlyhal, keď po smrti manželky zanevrel na svojho syna a radšej dal prednosť vojenskej kariére. Dnes, keď má Michal Báthory 12 rokov, Kornel chce všetko napraviť a opäť mu byť otcom. Osud však chce, aby úprimnosť svojho pokánia dokázal veľkými obeťami a podstúpil neslýchané útrapy. Michal je totiž zajatý lúpežnými martalovcami a kým sa jeho otec vystrábi z ťažkých zranení, stopy po chlapcovi pohltí Osmanská ríša. Skončil v otroctve alebo v niektorom z janičiarskych výcvikových táborov? Je len jediný človek, ktorý vie, kam presne Michala odvliekli. A ten sa práve pripojil k tureckej invázii do Sedmohradska. Kornel sa vydáva na cestu k transylvánskej pevnosti Varadín, proti ktorej už tiahne obrovská presila Turkov...

Famózny výlet do slovenskej histórie

Fantasy a sci-fi čítam od malička, slovenských autorov však nepoznám. Hanba mi, tak veru. Popri záplave zahraničných kníh človek ľahko prehliadne domácu kvalitu. Našťastie som si jedného dňa povedala, že je načase prečítať si niečo od „toho Červenáka.“ Zohnala som si Strážcov Varadína a so skepsou mne vlastnou som sa pustila do čítania.

Z toľkých strán človek počúva, že slovenská tvorba nie je nič moc, až tomu napokon uverí a podvedome sa začne slovenským knihám vyhýbať. Poznám ľudí, ktorí to robia. A takmer som skončila v rovnakej skupine. Strážcovia Varadína mi však doslova vyrazili dych a dokázali, že Červenák patrí do svetovej triedy. Minimálne v mojom osobnom vesmíre.

Históriu milujem, mojím obľúbeným obdobím v slovenských dejinách sú práve protiturecké vojny. Od začiatku do konca som žasla nad detailami, ktoré Juraj Červenák do knihy vložil. V jeho podaní ožíva Uhorsko 17. storočia, zo strán vystupujú reálne postavy a imaginárne iba zvýrazňujú celkový dojem, že kniha je dokonalým denníkom protitureckých bojov. Pri čítaní som pravidelne zažívala pocit, že sledujem životné osudy skutočných postáv, ktoré sú aj dnes živé. S mnohými z nich som sa v mysli skamarátila a až ma niekedy mrzelo, že s nimi nemôžem aj v skutočnom živote podniknúť nejakú výpravu. To tiež svedčí o tom, aké dôveryhodné postavy dokáže Červenák vytvoriť. Všetka česť.

Červenák píše famózne. Neuveriteľne pútavým spôsobom posúva dej vpred, vťahuje doň čitateľa a nedovolí mu vydýchnuť, kým sa nedostane na poslednú stranu. Knihu som prečítala za niekoľko hodín a jej záver mi pripomenul staré dobré časy, keď som neskutočne trpela pri čakaní na ďalší diel Harryho Pottera. Takmer ma porazilo pri predstave, že budem musieť čakať celé mesiace na pokračovanie Kornelových dobrodružstiev a tešila som sa na akúkoľvek správu o pokračovaní ako somálsky pes na rezeň (to bolo v čase, keď Strážcovia iba vyšli a čítala som ich prvýkrát).

Tým, že Juraj Červenák zasadil príbeh do 17. storočia, si uplietol na seba poriadny bič. Nejde len o historické detaily spomenuté vyššie, ktoré si musel naštudovať, ale aj o dialógy. Kornel a jeho družina nemôžu hovoriť slovenčinou, akú používame dnes, zároveň nemôže úplne odrážať dobovú reč, lebo by jej nikto nerozumel. Červenák našiel ideálnu rovnováhu. Postavy hovoria dokonale zrozumiteľným štýlom a zároveň zanechávajú dojem, že naozaj pochádzajú zo 17. storočia. Dialógy plynú ľahko a prirodzene. Hoci sa kde-tu vyskytnú tvrdšie vulgarizmy, vôbec mi neprekážali; naopak, perfektne mi do deja a danej situácie zapadali. Kto ohŕňa nad slovníkom postáv nos, mal by si uvedomiť, že v maximálne vypätej chvíli, keď človeku alebo jeho blízkemu hrozí smrť, nebude na nepriateľa hádzať zdrobneninky. „Zomri, ty chudák“ by v takej situácii vyznelo asi dosť smiešne. V tomto som na Červenákovej strane.

Fantasy prvky sa neobjavia v knihe hneď; chvíľu to trvalo, kým som sa k nim dostala. Celkovo ich je v knihe pomenej. Nehemží sa to tam čarodejníkmi, vílami ani čarovnými zvermi, nestretneme elfov ani trpaslíkov, no znova autor ideálne prepojil nadprirodzené so skutočným. Tým, že to nepreháňal, vzbudil vo mne dojem, že je všetko skutočné, že tajomný šém skutočne lieči a mlyny sú strašidelné miesta. Aj tu som si prišla na svoje.

Celej knihe nemám čo vytknúť. Dej, atmosféra, postavy – jednoducho čitateľská lahôdka. Červenák sa do môjho štýlu trafil priam dokonale a Strážcovia sú jednou z najlepších kníh, ktoré som kedy čítala. Navyše mi to veľmi dobre padlo po všetkých tých tínedžerských romancách, ktoré zaplavujú náš trh. Kvalita od prvej po poslednú vetu. Dávam stovečku a idem sa čitateľsky vytešovať!

Osobné hodnotenie: 100%
Recenzia od Bruja (12. 02. 2012 01:07:31)