18%
17%
18%
13%

Anita Blake 1: Provinilé slasti
Vydal: Triton
Vampirizmus je v USA legálny. Za poplatok vám oživovatelia povolajú z hrobu zombie podľa vášho výberu. Po niektorých cintorínoch sa potulujú ghúlovia. Nemrtví sú už len krôčik od toho, aby dostali hlasovacie právo, ale kto zastaví tých, ktorí začnú zabíjať ľudí ? A práve vedľajšie zamestnanie oživovateľky Anity Blake je lov a zabíjanie odsúdených upírov. Čo ale Anita urobí, keď ju o pomoc požiada samotný Pán Upírov ? Prekoná svoje predsudky a pomôže im ? Upíri sú predsa tiež ľudia. Alebo nie ?

Anita Blake a jej nezvyčajný štýl

Kniha od spisovateľky Laurell K. Hamilton sa mi dostala do ruky len nedávno, ale musím povedať, že sa mi z rúk aj rýchlo dostala. Nie preto, že by som ju odložila znechutená, ale naopak, prečítať ju do konca nebolo vôbec ťažké a šlo to rýchlo. Kapitoly ubiehali jedna radosť a ani jedna časť ma nenudila.

Na prvý pohľad ma zaujal štýl, akým je kniha písaná. Nie je to to bežné, na čo sme zvyknutí. Nájdete v knihe slangové reči, nadávky, sarkastické myšlienky Anity Blake, ktorá ma dobrý zmysel pre humor (mimochodom perfektné spojenie tvrdej ženskej Anity a jej obsesie zbierať plyšových tučniakov) a vynikajúci dej. V úvode knihy nie sú žiadne prieťahy, žiadne zbytočné opisy, ihneď sa dostávame do dynamického deja, kde požiada upír Willie McCoy známu oživovateľku mŕtvych, aby pracovala pre upírov, ktorých neznáša. Ako čitateľ, ktorý ste o Anite nepočuli a netušíte, kto je to, čo je to, sa tento úvod stane určite natoľko zaujímavým, že od toho momentu už knihu nepoložíte. Jeden z plus bodov pre Laurell K. Hamilton. Postupne zisťujete, že sa nachádzame vo svete, kde už upíri nie sú žiadnym tajomstvom, mŕtvych dokážeme oživiť a po meste behajú kadejakí tzv. krysodlaci a ľudia si zakladajú organizácie, kde ponúkajú večný život.

Nadprirodzenosť už nie je ničím čudným. Sú vytvorené aj policajné oddiely, ktoré sa tejto oblasti venujú. Upíri majú vlastnú štvrť a v nej rôzne kluby, bary. Vráťme sa ale späť k samotným postávam knihy a príbehu. Aj keď hlavná hrdinka Anita neznáša upírov, predsa len je donútená začať pátrať po nejakej bytosti, ktorá dokáže zavraždiť aj najvyšších upírov. Problém je v tom, že najímateľom je najvyššia upírka Nikolaos, ktorá aj napriek svojmu zjavu malého dievčatka, dokáže kruto ubližovať. Anita bude musieť čeliť nielen trýzneniu tejto upírky, ale aj krysodlakom, novým informáciám, ktoré doteraz netušila, strachu a takisto aj svojmu kamarátovi Edwardovi, ktorý chce za každú cenu zistiť, kde prespávajú cez deň nočné bytosti. Bude na nej, aby to nejako celé rozuzlila a zároveň to prežila. Nebude to ľahké.

Počula som od mnohých čitateliek, že sa im zdá upír Jean-Claude veľmi sympatický. Nie, že by mne nebol, ale nejako mi ešte v tejto prvej časti chýbal. Bol len v úvode a aj keď je zreteľné, že sa niečo medzi ním a Anitou deje, ešte som si ho neužila. Viac sa mi zdal výrazný tanečník z klubu Provinilé slasti Phillip, ktorý sa rozhodol Anite pomôcť. Ide o závisláka na upírom kusnutí a aj keď v reálnom živote nemám rada mužov s prehnanýnm sexappealom (aspoň tak som si predstavila podľa opisu Phillipa), bol mi nesmierne sympatický. Chvíľami som mu držala palce, aby dokázal zbaliť Anitu, no tá sa nedala. Všeobecne musím pochváliť autorku za opis upírov, ktorí boli upírmi ako sa patrí. Tvrdí, bojovní, rýchli. Rozuzlenie bolo pre mňa rozhodne nečakané a s nedočkavosťou sa vrhám do druhého dielu, aby dobrodružstvo pokračovalo. Na záver ešte zhodnotím knihu na 95 percent. 5 percent stratila kniha len preto, lebo tam bolo málo toho Jeana-Clauda, na ktorého ma navnadili. A aj keď to koniec-koncov chyba knihy nie je, nesmieme preháňať ani s percentami.
Recenzia od Lectrice (14. 11. 2010 21:54:16)

Upíri, upíri, upíri a jedna lovkyňa upírov ANITA BLAKE!

Musím sa priznať, že som už dlhšie pokukovala po knižnej sérii o Anite Blake a som rada, že som sa ku nej dostala. Upíri sú už podľa niektorých ľudí v dnešnej dobe klišé, ale Laurell prišla s jedinečnou myšlienkou, ktorú zakomponovala do svojich kníh.

Anita Blake je oživovateľka žijúca v St. Louis. Vampírizmus je tu legálny, čo nie je veľkou výhrou. Hlavne pre Anitu. Pochybné kluby všade naokolo a jedným z nich je i klub Previnilé slasti, ktorý vlastní jeden z vyšších upírov – Jean-Claude. Neodolateľný upír, o ktorého má Anita očividný záujem, ale nemôže s ním byť. Ona totiž vraví: „Ja s upírmi nechodím, ja ich zabíjam.“ Tento citát, nás čaká na titulke každej jednej knihy o Anite.

Ale vráťme sa ku knihe. Anita je oživovateľka, má obrovskú moc a ani nevie aká veľká je. Každá jedna kniha má kriminálnu zápletku a ani táto nie je výnimkou. Vraždy upírov. Anitu si najme Nikolaos, vládkyňa mesta, ktorá svojím dvanásťročným výzorom nevyzerá príliš hrôzostrašne. Tuto autorka bodovala – nevinné dieťa, o ktorom by ste si nikdy nepomysleli, že má obrovskú moc a už vôbec nie, že je neskutočne skazené.

Anita odmietne – samozrejme, ona upírom nepomáha, ale Nikolaos sa nedá zahanbiť a donúti ju k tomu. Príbeh je dynamický a počas celej knihy budete zadržiavať dych a budete dychtivo otáčať stránky. Iné vám neostáva, Anita so svojím divným zmyslom pre humor vás opantá a jej myšlienkové pochody budú pre vás nezabudnuteľné.

Čo ešte môžem dodať? Príbeh je poprepletaný zápletkami a rozuzleniami, ktoré by ste nečakali. Prečítanie tejto knihy je zážitkom a keby som mala hodnotiť stupnicou od jedna do desať, kniha by získala plný počet bodov. Laurell je jednoznačne jednou z najlepších spisovateliek dnešnej doby.
Recenzia od Stormy (26. 08. 2009 05:00:38)