17%
18%
13%

Dracula – knieža nemŕtvych
Autor: Dacre Stoker a Ian Holt
Vydal: Harper Collins/Ikar
Od Draculovej smrti uplynulo štvrťstoročie, ale nad osudmi hrdinov, ktorí zbavili svet zla, sa stále vznáša jeho tieň. Rodinu Harkerovcov rozdeľuje Minina večná mladosť – dôsledok ľúbostnej aféry s kniežaťom – a Jonathanov alkoholizmus. Arthur Holmwood sa utiahol do ústrania, Abraham Van Helsing prežíva posledné chvíle života v rodnom Holandsku. Iba Jack Seward sa pokúša prebrať bývalých priateľov z letargie a varovať ich pred novým nebezpečenstvom v podobe krvilačnej grófky Bátoriovej. Quincey Harker, syn Miny a Jonathana, sa vzoprie otcovej vôli a dá sa na herectvo. Keď zistí, že Bram Stoker sa chystá uviesť na javisko adaptáciu svojho románu Dracula, kde vystupujú aj Quinceyho rodičia, začne sa hlbšie zaujímať o rodinnú históriu. Na povrch sa dostávajú tajomstvá, pred ktorými chceli mladíka uchrániť. Nad životmi bývalých hrdinov sa opäť sťahujú mračná. Navyše do Londýna sa podľa všetkého vrátil Jack Rozparovač a opakovane sa vynára otázka, či Dracula naozaj zomrel a akú úlohu zohráva v príbehu Alžbeta Bátoriová. Svet sa zmenil a ľudstvo stojí na prahu modernej éry, ukazuje sa však, že v boji so zlom sú stále najspoľahlivejšie staré metódy – kladivo a kôl. (zdroj: Knižný web Ikaru)

Dracula by potreboval poriadnu krvnú transfúziu

(Pozor, recenzia obsahuje spoilery.)

Prasynovec Brama Stokera si vyhrnul rukávy, prisunul stoličku Ianovi Holtovi a s jeho pomocou sa pustil do pokračovania kultovej klasiky Draculu. Ako Stokerov priamy príbuzný mal na to právo, dalo by sa povedať. Lepšie by však bolo, ak by Draculu nechal zahrabaného kdesi v rumunskej hline a nepokúšal sa ho násilne exhumovať.

Príbeh sa odohráva približne dvadsaťpäť rokov po udalostiach z pôvodného Draculu. Hlavným hrdinom, ktorému je venovaná najväčšia pozornosť (teda väčšinou), je syn Miny a Jonathana Harkerovcov, Qunicey. Stoker junior a Holt si povedali, že len psychopat by dokázal žiť pokojný život po zážitku s Draculom, a tak hneď naznačujú, že sa u Harkerovcov rodinnej pohody nedočkáme. Synáčik si ide tvrdohlavo za svojím cieľom stať sa hercom, Jonathan to nevie stráviť - často sa venuje poznávacím zájazdom Tour de Alcohol a Mina sa snaží udržať rodinu pokope. Obrovským klincom do rodinnej rakvy je aj fakt, že Mina zo „záhadných“ príčin nestarne, ale zostáva mladá a žiadúca (a Jonathan ako chlap trpí, lebo nedokáže plniť jej priania). Rodinná tragédia v štýle telenovelového odkrývania tajomstiev je otázkou krátkeho času. A že k tomu naozaj dôjde, na to môžete zjesť cesnak. Pre istotu si nachystajte aj nejaký životabudič, lebo telenovelovské prvky sa zjavia v hojnom počte.

Zároveň s Quinceyho ťažkým protiotcovským bojom, v ktorom by si mladý muž za pubertálne správanie zaslúžil párkrát vraziť, prebieha stopovanie Jacka Sewarda. Tento raz prenasleduje samotnú krvavú grófku Báthoryčku, z ktorej autori spravili upírku a Draculovu starú známu. Celkom dobrý nápad, to treba uznať, no tu to končí. Samotné spracovanie Stokerovi a Holtovi nevyšlo. Z Báthoryčky spravili sexom posadnutú lesbičku, v minulosti zneužívanú a týranú, ktorá sa domnieva, že ona jediná má právo vládnuť nad celým svetom, lebo má dva ostré zuby a zopár zvláštnych schopností navyše. Uááh, nuda. Ošúchaný zloduchovský komplex. Budete všetci trpieť, lebo to tak chcem ja, vraví Báthoryčka. Až má človek chuť odkázať jej: „Zalez do hrobu, ty chuderka.“ Sexuálne scény mi miestami pripadali trochu nechutné, ale to bude asi tým, že ako príslušníčka jemného pohlavia reagujem na záležitosti žena-žena rozpačito. Cieľovou skupinou boli v tomto prípade bezpochyby chlapi.

Sklamaním bolo aj tajomstvo týkajúce sa doktora Van Helsinga. Mohlo by to byť veľmi zaujímavé a prekvapujúce, ak by danú situáciu autori nenapísali takým klišéovitým spôsobom, že to už klišéovitejšie ani byť nemôže. Na samotného Draculu to však stále nemá. Bram Stoker vytvoril úžasného hrdinu, pri ktorom nevieme, aký v skutočnosti je – vyzerá byť zlý, ale v kútiku duše dúfame, že je v ňom ešte nejaké dobro. V konečnom dôsledku však otázka „Je dobrý/zlý?“ zodpovedaná nie je. Dacre a Ian sa rozhodli túto dilemu vyriešiť raz a navždy spôsobom, pri ktorom sa Bram Stoker nielenže obracia v hrobe, ale musí mať aj opakované epileptické záchvaty. Dvojica autorov totiž spravila z Draculu patetického trpiaceho úbožiačika, navyše vegetariána. Ak bude niekedy nejaké pokračovanie, rovno ho môžu strčiť ku Cullenovcom – výborne by si s nimi rozumel. Skrátka šok pre skalného fanúšika; takmer som plakala od sklamania.

Román v celku pôsobí ako chaotická zmes žánrov. Nájdete tu hádam všetko okrem komiksu, westernu a rozprávky pre deti. Jednotlivé kapitoly sú síce zoradené dobre, takže udržiavajú istý pocit pseudo-napätia, ale keď sa konečne začne niečo diať, autorská dvojica to zabije nejakým neoriginálnym rozuzlením. Ku koncu knihy čitateľa prekvapí len máločo a aj to málo skôr negatívne. Celá kniha je iba obyčajná fanfiction; verím tomu, že na internete by sa našli oveľa kvalitnejšie pokračovania Draculu.

Osobné hodnotenie: 20%
Recenzia od Bruja (19. 10. 2010 02:22:08)