17%
18%
13%

Hry o život
Autor: Suzanne Collins
Vydal: Ikar (SVK), Fragment (ČR)
Na troskách bývalej Severnej Ameriky vyrástol Panem ovládaný bohatým Sídlom, ktoré obklopuje dvanásť chudobných obvodov. Sídlo vládne železnou päsťou a svoju moc dokazuje okrem iného tým, že si raz do roka vezme z každého obvodu jedného chlapca a jedno dievča vo veku od dvanásť do osemnásť rokov, aby sa zúčastnili na Hrách o život a pred zrakmi televíznych divákov bojovali na život a na smrť. Šestnásťročná Katniss Everdeenová žije sama so svojou mamou a mladšou sestrou, o otca prišla pred rokmi pri banskom nešťastí. Keď nastúpi ako súťažiaca do hier namiesto milovanej sestričky, zdá sa, že si zvolila smrť. To však pre ňu nie je nič nové – boj o prežitie je súčasťou jej života od útleho detstva. Je rozhodnutá vrátiť sa domov, ale ak má zvíťaziť, musí potlačiť hlas svedomia a zničiť ostatných dvadsaťtri protivníkov. Hry o život sú románom plným napätia, dobrodružstva aj lásky, a hoci dej sa odohráva v budúcnosti, dajú sa v ňom nájsť znepokojivé podobnosti zo života v súčasnosti. (oficiálny text distribútora)

Predstavte si budúcnosť, v ktorej každý rok, ak máte deti, alebo ak patríte medzi dorast vo veku 11 až 18, tŕpnete, aby ste sa nedostali, vy, alebo vaše deti, do Hier o život. Hier, v ktorých môže byť víťazom len jeden. A ako to dosiahnuť? No predsa tak, že zabijete každého svojho súpera, a to čo najrýchlejšie, pretože jedlo, pitie, zásoby, to všetko si musíte zaistiť sami. Asi o tom je stručne kniha od autorky Suzanne Collinsovej Hry o život. Rozhodne ide o pútavú tému.

Katniss, hlavná hrdinka, je dievčina, ktorá žije v najchudobnejšom obvode krajiny Panem. Je zvyknutá na to, že hladuje, že sa musí starať o svoju matku i sestru Prim, no nie je pripravená na to, že aj napriek malej pravdepodobnosti, do Hier o život vyžrebujú jej sestru. Z každého obvodu vylosujú jedného chlapca a jedno dievča a presne je to jej sestra, ktorá sa prvýkrát dostane do sklenenej gule plnej mien a ihneď i do hier. Neváha ani sekundu a obetuje sa za ňu. Taký je začiatok knihy. Veľmi sa mi páči nápad s takouto bizarnou reality show a nápad sveta, kde vládne najbohatší obvod. Svet, kde sa ľudia bavia na tom, ako mladí ľudia brutálne vraždia jeden druhého. Ako im vytvárajú v Aréne podmienky tak, aby sa diváci bavili, čo najviac. Verme, že sa niečo také v skutočnosti nestane a médiá nezájdu tak ďaleko. Dlho som pokukávala na knihu v kníhkupectve a vôbec ma nesklamala. Autorka krásne popísala pocity Katniss, ktorá sa nevzdávala a uvedomovala si smrť svojich protivníkov. Celý čas vieme,čo si Katniss o porotcoch myslí a veľmi sa mi páčilo to, že sa dokázala vzbúriť aj napriek radám ostatných, aby nerobila nič proti Sídlu, ktoré je vládnucim obvodom. Najmä perfektná časť, keď sa predvádzala pred opitými porotcami so šípom a lukom a poriadne ich spotila, keď vystrelila šíp do jablka, ktoré malo pečené prasa v ústach na stole pred nimi. Nádherne je poukázané na to, že peniaze vládnu svetu, že vždy sa vsádza na výhru toho, kto je z najbohatšieho obvodu. Ale existuje tu výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo, a to najmä, ak príde dievča, ktoré je osobnosťou ako Katniss. Síce k imidžu jej dopomohol aj štylista Cinna, ktorý je čitateľovi tiež veľmi sympatický a vie, že úprimne drží palce dvanástemu obvodu. Keby som bola v knihe, ihneď by si získal moju dôveru. Veľmi mi bola sympatická aj postava Peeta. On bol taký správny chalan, ktorý, ako bolo evidentné, sa jednoducho do Katniss zamiloval. Miestami som sa úprimne čudovala, že Katniss nedochádza, že sú jeho city skutočné. Myslím, že ich dával najavo dosť rukolapne.

Aj keď boli miestami popisované len situácie, kde sa navzájom Peeta a Katniss ošetrujú, alebo sa skrývajú, bolo to istým spôsobom pútavé. Autorka má u mňa veliké plus za nápady a plány, ktoré Katniss vymýšľala a za to, ako zomierali niektorí súťažiaci. Mne by to rozhodne nenapadlo. Ďalej by som rada spomenula aj postavu Rue, ktorej mi bolo úprimne ľúto, také mladé malé dievčatko a takto hodené do týchto Hier, no slušne sa držala. Ďalej chválim aj to, že bola kniha písaná v prvej osobe, čo dalo čitateľovi viac priestoru sa do deja vžiť. Vzhľadom na to, že ide o trilógiu, tak mala užívateľka Luu pravdu, keď mi napísala na fóre, že určite si pôjdem hneď po dvojku, pretože aj keď bol koniec predvídateľný, zaujíma ma pokračovanie, pretože autorka vedela, čo robí, keď to dokončila ako dokončila. V hlave mi totiž skrsli otázky, ako to bude s Katniss ďalej. Z toho vám asi vyplynulo, že Katniss prežila... ale je to pre vás prekvapujúce?
Recenzia od Lectrice (18. 12. 2010 22:49:49)