18%
19%
17%
13%

Mariotovi dediči – Blúdenie
Autor: Marja Holecyová
Z obálky: Veštba, ktorá zmenila život Mariotových dedičov, sa začína napĺňať. Mija a Miseag stoja pred súdom za to, že vnikli do tajnej Komory ľubietovského čarodejníckeho klanu. Súd však preruší nečakaná udalosť, ktorá dedičov zavedie na ďalšiu dobrodružnú cestu. V tajomných lesoch musia čeliť novým nebezpečenstvám – útokom orlajov aj vodných ľudí –, až sa napokon dostanú do legendárnej Maettregie. Pomôže to Miji lepšie pochopiť jej poslanie v čarodejnom svete? Odhalí Miseag podstatu Knihy odpovedí a dosiahne s jej pomocou to, po čom túži? Podarí sa tým dvom napokon v bezpečí vrátiť do svojich klanov? A akú úlohu v tom všetkom zohrá obávaný Marioto? Druhá časť fantasy série od mladej slovenskej autorky prináša strhujúce rozprávanie o mágii a čarodejných svetoch na Slovensku.

Blúdenie je ešte lepšie ako Predurčenie

Recenzia napísaná pre časopis Fantázia.

Pol roka po vydaní Predurčenia sa do kníhkupectiev dostáva aj druhý diel slovenskej fantasy ságy Mariotovi dediči s názvom Blúdenie. Mijine dobrodružstvá pokračujú tam, kde prvá kniha skončila – spolu s Miseagom sa zúčastní súdu za vlámanie sa do Komory. Do časového poľa však nečakane vtrhnú Mariotovi zradcovia a Miju s Miseagom unesú. Počas letu do Magradu Mija použije magioly, oslobodí seba aj Miseaga a začína sa naháňačka so Zradcami. Vyčerpaným tínedžerom nečakane ponúkne pomoc starešina tajomného klanu Maettregov, čarodejníkov, ktorí odmietajú násilie a boj, žijú skrytí a dobrovoľne odrezaní od vonkajšieho sveta. Ochota starešinu a jeho ľudí pomôcť vychádza aj zo skutočnosti, že Miseagova matka pochádzala z klanu Maettregov. Hoci Miju a Miseaga obklopujú veselé a usmievavé tváre, zradcom môže byť ktokoľvek. Zatiaľ čo Miseaga čaká najdôležitejšie rozhodnutie v živote, Mija sa musí naučiť ovládať magioly, aby odhalila temné tajomstvo ukryté v Maettregii. A Zradcovia po nich stále pátrajú, pretože Marioto má so svojou dcérou vlastné plány.

Blúdenie mladých čitateľov určite nesklame, pretože si od prvej po poslednú stránku udržiava veľmi dobrú úroveň. Autorka vhodne dávkuje napínavé scény a naznačuje tajomstvá. V porovnaní s prvou knihou je aj aspekt plynutia času veľmi dobre spracovaný – dej sa už neponáhľa dopredu, nekopí sa príliš veľa udalostí jedna na druhú, ale vyvíjajú sa prirodzene a postupne. Z pohľadu samotného deja ide o veľmi pútavé čítanie.

Aj v postavách je vidno veľký posun vpred, predovšetkým Miseag už konečne nepôsobí ako drzý pubertiak, ktorý nemá nič lepšie na práci, len vyvyšovať sa nad druhých a tváriť sa, ako je mu samému nesmierne dobre. Vďaka času strávenému v Maettregii a pod vplyvom dôležitých rozhodnutí sa stáva neoficiálnym vodcom ich dvojčlenného tímu a začína dospievať. Lepšie dokáže kontrolovať svoju povahu a správa sa zodpovednejšie. Mija sa má od neho čo učiť. Stále sa nezbavila sklonu provokovať ho a v niektorých situáciách sa do Miseaga úplne nepochopiteľne naváža, hoci si aspoň občas uvedomuje, že neustále od neho žiadať prejavovanie citov nebude najlepšia cesta k spolupráci. Mija by hlavne mohla pochopiť to, že vzdialená príbuznosť medzi ňou a Miseagom neznamená, že jej chalan musí ihneď vyklopiť všetky svoje tajomstvá. Rovnako nepochopiteľne pôsobí aj „hrdinská“ výprava Peteho a dvojičiek s cieľom zachrániť nezvestnú Miju a Miseaga. To mi na mladých hrdinoch prekážalo najviac – ten ich pocit, že sú schopnejší ako oveľa skúsenejší dospelí čarodejníci.

Hoci autorka pri úteku Miju ani Miseaga nešetrila, chcelo by to ešte trochu obmedziť ich silu. Príliš ľahko porážajú dospelých čarodejníkov. Niektoré scény pripomínajú základný koncept hollywoodskych akčných filmov – obyčajní vojaci padajú ako muchy a nedokážu sa ani len kryť, zatiaľ čo hlavní hrdinovia sú takmer neporaziteľní. A ak už sa schyľuje k ich porážke, do deja zasiahne nejaká poľahčujúca okolnosť, ktorá rozhodne priebeh boja v ich prospech. Rozhodne je to lepšie ako v prvom dieli, ale stále by to chcelo trochu utiahnuť opraty. Aj keď je Mija magiolička a Miseag ukrýva relatívne veľkú moc, vzhľadom na ich (ne)skúsenosti nemôže byť Marioto jediný, na koho ich sily nestačia.

Majka dovolila čitateľovi nazrieť hlbšie do vzťahov v Ľubietovej, prekvapením bol hlavne pôvod Henricha Arabesa, Hlavy Spoločenstva. Ďalším plusom je samotná Maettregia, jej obyvatelia a zvyky. Ironické poznámky a vzácny humor výborne zapadajú do deja.

Z porovnania prvých dvoch dielov tetralógie vyjde víťazne Blúdenie. Na knihe vidieť autorkin posun vpred, takže sa teším na to, čo prinesie pokračovanie. Aj napriek spomenutým chybičkám krásy je kniha veľmi dobre napísaná a doslova som ju zlhtla. Táto slovenská fantasy pokojne môže konkurovať záplave zahraničných kníh.

Osobné hodnotenie: 87%
Recenzia od Bruja (01. 11. 2010 01:52:00)