18%
13%

Knihy krve IV - VI
Autor: Clive Barker
Vydal: Beta Dobrovsky
Hodnotenie: 78%
Z obálky (preložené z češtiny): Od obzoru k obzoru sa valia pustinou, za pomedzím nášho bytia, kolóny vozov, ktoré unášajú nekonečný prúd lúčiacich sa duší. Monotónny šepot ich kolies môžeme začuť na miestach, kde je svet narušený, v trhlinách spôsobených krutosťou, násilím a skazenosťou. Majú svoje rozcestia, diaľnice, mosty i mýta. Nechýbajú ani križovatky. A práve na miestach, kde sa križovatky prelínajú a miešajú zástupy mŕtvych, môže túto hrôzu budiaca diaľnica najskôr preniknúť do nášho sveta. Tu je doprava najhustejšia a hlasy mŕtvych tu znejú najprenikavejšie. Nespočetné množstvo nôh tu takmer zotrelo bariéry, ktoré oddeľujú jednu realitu od druhej. A príbehy z Kníh krvi sú akousi mapou temných diaľníc, ktoré doprevádzajú duše zo života do neznámych destinácii. Stručný obsah niektorých poviedok: Revoluce těla: Charlie George je klasický muž, ženatý a spokojný. Netuší, že večer sa dejú veci viac ako hrôzostrašné. Jeho ruky žijú vlastným životom a chystajú naňho plán. Chcú sa totiž zbaviť zbytku tela a žiť samostatne. Věk touhy: Policajti musia čeliť brutálnej vražde. Bola zavraždená doktorka. Podľa pásky, ktorá sa nájde na mieste činu - v laboratóriu, policajti zistia, že sa v laboratóriu dial hrôzostrašný experiment. Experiment, z ktorého sa zvyšuje sexuálna túžba a práve človek, na ktorom bol experiment učinený začal vraždiť. Zapovězené: Helen píše prácu o graffiti a vďaka tomu sa dostane do jednej zaujímavej mestskej časti. Stretne sa so ženou Anne-Marie, ktorá jej vsadí chrobáka do hlavy ohľadom vraždy. Helen začne pátrať na vlastnú päsť, čo je na tom pravdy. Netuší, do akej hrôzostrašnej veci sa to zamiešala. Tělem a duší: Poviedka z väzenského prostredia. Do cely väzňa Clevea priradia mladého Billyho. Nie je na ňom nič zvláštneho do chvíle, keď sa začne zaujímať o hroby v okolí väzenia a vyjde na povrch, že jeho starý otec bol kedysi tiež väzňom. Billy začína byť čudný a Cleve sa postupne začína báť noci...

Clive a jeho knihy krve

Clivea Barkera už nejaký ten čas poznám a nie je to jeho prvé dielo, ktoré som mala možnosť čítať. Mám prečítané aj Knihy krvi 1 – 3 a musím skonštatovať, že tie sa mi páčili oveľa viac. Toto pokračovanie som si zobrala, ako fanúšik hororu, vzrušene do rúk a začala čítať. Čakala som niečo prevratné, super, čo ma vydesí, ale nejako to neprichádzalo. Hneď prvá poviedka bola na môj vkus trochu divná. Myšlienka, že by ma mohli zavraždiť vlastné ruky, mi prišla nereálna a miestami až komická. Krv samozrejme nechýbala a aj vrážd bolo až-až.

Ak by som mala ohodnotiť poviedky v celej knihe globálne, tak asi najviac sa mi páčili príbehy s názvami Zjevení a Zapovězení. Prvá z dôvodu, že sa tam vyskytli duchovia, čo je mi bližšie ako napr. tie vraždiace ruky a druhá možno preto, že som sa vedela najviac vcítiť do hlavnej ženskej postavy, ktorá sa rozhodla pátrať po tajomných vraždách na vlastnú päsť.

Musím spomenúť aj určité špecifiká autora. Veľmi často sa vyskytli v jeho príbehoch akési, ako to nazvať, sexuálne zvrátenosti. Či už to boli náznaky homosexuality, znásilnenia, či perverznosti. Jedna poviedka mala dokonca ústrednú myšlienku o sexualite, jedna postava bola vzrušená ešte i od steny, čo uznáte, že nie je prirodzené. Clive Barker ako keby nepoznal tabu. Povie narovinu ako sa veci majú, aspoň čo sa týka tejto oblasti a asi nie každému čitateľovi sa to páči.

S čím som nebola spokojná v ani jednej časti knihy sú závery príbehov. Tie ako keby neboli dotiahnuté. Človeku sa tisnú na jazyk otázky, ako to s tou ktorou postavou nakoniec dopadlo, ako boli niektoré veci myslené, alebo čo vlastne bola pointa? Je tu možnosť, že ušla myšlienka len mne, ale nech som dávala akokoľvek pozor, aj tak mi tam niečo chýbalo. Ako keby chcel autor dosiahnuť , aby som si vlastnými myšlienkovými pochodmi domyslela, čo mohlo nasledovať. A to mi niekedy prekážalo. Preferujem totiž rozuzlenia ako to bolo v prípade poviedkových kníh od Alfreda Hitchcocka.

Aby som ale nehovorila len negatíva, predsa len treba oceniť geniálne hororové nápady Barkera vsadené do súčasnej doby, s ktorými som sa ešte u žiadneho iného autora nestretla. Jeho opisy sú miestami natoľko dobre napísané, že vám v noci, pri čítaní knihy, prebehne mráz po chrbte napr. príbeh, v ktorom policajti sledujú pásku z desivého experimentu. Takisto sa stretnete s postavami rôzneho charakteru: s väzňami (Tělem a duší), teenagermi (Nelidská přirozenost ), vedcami (Věk touhy), vyšetrovateľmi atď. Každý príbeh má preto svoje vlastné čaro.

Hodnotím knihu na takých priemerných 60 až 70 percent, lebo klamala by som, ak by som tvrdila, že to bola kniha, ktorú som nevedela zložiť. Ale i vtedy, ak by som povedala, že som ju nechcela dočítať celú. Povedala by som, že mám dilemu. Hádam ju iní, môžno väčší odborníci žánru horor, ocenia viac ako ja a nebudú mať pocit, že to bolo niekedy možno až príliš náročné na pochopenie.
Recenzia od Lectrice (10. 11. 2010 00:36:53)