18%
13%

Ghostgirl 1: Vitajte na onom svete
Autor: Tonya Hurleyová
Vydal: Junior
Hodnotenie: 98%
Charlotte Usherová patrila vždy medzi študentov, ktorí boli "neviditeľní". Nikto si ju nevšímal, prehliadali ju a málokto s ňou komunikoval. Rozhodla sa, že to v novom školskom roku zmení a stane sa obľúbenejšou a konečne nadviaže kontakt so svojim idolom Damenom Dylanom, ktorého tajne miluje. Nič sa jej však nedarí tak ako plánovala, až kým nenastane hodina fyziky, kde zasiahne osud a dostane za partnera na cvičeniach práve jeho. Damen je však zadaný a chodí s obľúbenou Petulou Kensingtonovou. To však nie je najväčším problémom Charlotte, pretože sa stane nehoda. Udusí sa gumeným medvedíkom a dostane sa na onen svet. Zisťuje, že na druhom svete to nie je tak ako si predstavovala, existuje tu posmrtná škola a v nej posmrtní študenti. Zoznamuje sa s Pikolou Pam, Prue, Ťažkým Mikeom a mnohými inými duchmi. Nedokáže sa však zmieriť s myšlienkou, že Damen nebude nikdy jej a aj napriek zákazu stýkať sa so živými je Charlotte ochotná urobiť čokoľvek, len aby sa dostala k nemu. To sa nepáči vodkyni študentských duchov Prue, ktorá robí všetko preto, aby boli nesebeckí a súdržní. Navyše to ešte celé skomplikuje Scarlet, Petulina sestra. Dokáže sa Charlotte postupne zmieriť so svojou smrťou? Dokáže pomôcť ostatným, aby sa na druhom svete pohli ďalej? A hlavne, dokáže sa vzdať Damena?

Ghostgirl mohla byť aj výraznejšia

Mať mladšiu sestru, ktorá stíha chodiť do knižnice, je niekedy veľká výhoda. Častokrát prinesie knihy, ktoré prečítam aj ja. Jednou z nich bola naposledy Ghostgirl – Vitajte na onom svete. Knihu som mala niekoľkokrát v rukách, zaujalo ma jej originálne grafické spracovanie. Tiež som počula veľa pochvalných názorov, preto som sa rozhodla prečítať ju.

Príbeh tínedžerky Charlotte, ktorá sa udusí gumovým medvedíkom a potom sa vráti ako duch, znel lákavo. Sľuboval aj romantiku, takže moja citlivá časť zajasala. Charlotte, zaľúbená do hviezdy školy, Damena Dylana, robí ako duch všetko preto, aby si ho získala a boli spolu – dokonca presvedčí spolužiačku, aby jej požičala telo. Okrem toho musí chodiť do školy pre mŕtve deti a pomôcť so záchranou ich sídla. Kniha mala zopár dobrých nápadov, ale vyskytovalo sa v nej aj dosť prvkov, ktoré ma rušili.

Prvé pozitívum – moderný a realistický prístup Charlotte k veciam medzi babou a chalanom. Tonya Hurleyová nemá o tínedžeroch ilúzie. Páčila sa mi odvaha Charlotte, keď šla za Damenom do chlapčenských šatní alebo Petulinej izby. Konečne sa hrdinka nehrala na svätú a prejavila zvedavosť, ktorá je v šestnástich prirodzená.

Pozitívum číslo dva – charakter Charlotte (do istej miery). Mnoho hrdiniek spadá do kategórie cnostných dievčín. Hoci sú neviditeľné, dokážu svojimi dobrými vlastnosťami zaujať niekedy aj kapitána športového tímu. Charlotte taká nie je. Od prvej strany je jasné, že je sebecká, prehnane ambiciózna a niekedy ufňukaná. Ako literárny ideál by som si ju nikdy nevybrala. Beriem to ako plus, spisovateľka sa s jej charakterom trochu pohrala.

Pozitívum číslo tri – dobre čitateľný ironický štýl. Hlavne zo začiatku som mala pocit, že autorka sa z Charlotte trochu vysmieva. Mám rada podobný štýl, ktorý je trochu nad vecou, nepripomína výlevy romantickej citlivky a nechce od čitateľa, aby za každým odstavcom súcitne vzdychal. Slovenský preklad bol viac než slušný, páčilo sa mi, že niektoré reálie prekladateľka prispôsobila, hoci v kombinácii s anglickými menami vyzneli trochu zvláštne.

Pozitívum číslo štyri – pestré postavy. Každý z hlavných hrdinov, či už Charlotte, Scarlet, Petula alebo Damen, mali k dokonalosti na míle ďaleko, skrývali rôzne slabosti a charakterové chyby. Vlastne som dlho nečítala knihu, kde by som nad pozitívami postáv musela tak dlho uvažovať. Vidno, že má autorka s tínedžermi skúsenosti.

A teraz niečo k negatívam. Jedným z najväčších sklamaní pre mňa bolo, že sa Hurleyová tak málo venovala posmrtnému svetu – škole, pravidlám a schopnostiam mŕtvych detí. Možno toho bude viac v pokračovaní, možno tým chcela zvýrazniť Charlottinu posadnutosť životom, neviem, ale mne sa to, čo prezradila, málilo. Až sa mi zdalo, akoby sa na to – ľudovo povedané – vybodla. Škoda, bol tam veľký potenciál.

Negatívum číslo dva – príliš rýchly a „klišéovitý“ záver. Tri štvrtiny knihy Charlotte rieši svoje úbohé problémiky a na konci sa ako mávnutím prútika uvedomí, stane sa hotovým anjelom a spasí zvyšok mŕtvych študentov. Chýba mi tam dlhšie obdobie dozrievania a postupného zisťovania, čo je naozaj správne. Koniec knihy sa mi zdal odfláknutý.

Negatívum číslo tri – slabé dialógy. Mala som pocit, že sú krátke a je ich málo. Postavy opakujú v mnohých prípadoch otrepané frázy a ani zopár drobných drahokamov môj celkový dojem nevylepšilo. Navyše nerozumiem tomu, prečo Charlotte po príchode do školy pre mŕtvych nikto nič poriadne nevysvetlí. Na čo je tam pán Mozoček? Očividne iba do počtu alebo aby mladí mŕtvi nevyhlásili anarchiu. Lezie mi na nervy ten večne opakovaný koncept utajovania. Hurleyová ho použila ako barličku na vylepšenie príbehu; na mňa to dojem nespravilo.

Negatívum číslo štyri – prečo, pre pánajána, zase to otrepané klišé hlavný hrdina rovná sa záchranca, na ktorého sa dlho čakalo? Ak sa mi niečo naozaj nepáčilo, tak to, ako z Charlotte spravila spasiteľa celej skupiny mŕtvych detí. Nechápem príčinu. Otravovalo ma to; mŕtve deti boli schopné, autorka vytvorila zopár zaujímavých postavičiek, no z ničoho-nič ich zmietla na nie poslednú, ale celkom stratenú, neviditeľnú koľaj. Škoda, škoda.

Ku koncu som už mala plné zuby aj Charlotte a jej ufňukanosti a „do-seba-zahľadenosti.“ To, čo na začiatku vyzeralo ako sľubná kniha, postupne kleslo medzi priemer. Áno, som náročný čitateľ, pretože som prečítala obrovské množstvo kníh a môžem jednotlivých autorov porovnávať. Nazývať túto knihu kultovou alebo hodnou života, ako je uvedené v sekcii Reakcie tohto KB záznamu, je podľa mňa prehnané. Nejde o zlú knihu, ale ani o dielo, ktoré by mi vyrazilo dych. Jednoducho – priemer. Ešte tak „trochu lepší priemer.“ Rozhodne som čakala viac.

Osobné hodnotenie: 63%
Recenzia od Bruja (13. 02. 2012 08:39:15)

Charlotte a jej perfektne pútavý posmrtný život

Po dlhej dobe som mala tú česť držať v ruke knihu, ktorú som nevedela položiť a prestať čítať. Jednotlivé kapitoly som hltala a nevedela sa nabažiť . Autorka Tonya Hurleyová sa vo svojej knihe Ghostgirl venuje príbehu o dievčati menom Charlotte, ktorá zomrie akurát v deň, keď konečne prehovorila so svojim idolom Damenom. Tomu sa teda hovorí smola! Udusí sa gumeným medvedíkom. Táto smrť ale nepredstavuje koniec príbehu, naopak, je to začiatok celého deja.

Následne máme možnosť čítať o „živote“ na onom svete, kde autorka popustila uzdu svojej fantázii. Existuje tu posmrtná škola, kde sa učí o smrti (Smrtiketa), takisto ovládanie telekinézie, transport a rôzne iné schopnosti i posadnutie, ktoré zaujme Charlotte najviac a existuje i posmrtný internát, v ktorom duchovia žijú. Postava Charlotte mi bola veľmi sympatická. Ide o dievča, ktoré predstavovalo akéhosi outsidera v živote a po smrti sa bude musieť zaradiť medzi nových známych ako je Pikola Pam, Cinkni Kim, Ťažký Mike či vodkyňa skupiny Prue, ktorej sa vôbec nepáči, že Charlotte sa nevie zmieriť so svojou smrťou a chce sa nejako dostať k svojej láske Damenovi. Medzi moje obľúbené postavy patrila aj podarená, goticky ladená Scarlet, ktorá je sestra obľúbenej školskej „cicušky“ Petuly a je jej úplnym opakom. Veľmi sa mi páčili ich hádky plné trefných poznámok. Naopak postava Damena sa mi zdala nevýrazná, aj keď treba povedať, že mi to nejako neprekážalo. Bolo tam z neho toľko, koľko bolo potrebné.

Knihu vydalo vydavateľstvo Junior, ale rozhodne nie je určená pre veľmi mladých čitateľov. V knihe sa vyskytujú aj scény, keď Charlotte ako duch prenasleduje Damena do chlapčenských šatní, kde sa vyzlieka alebo sleduje jeho intímne chvíle s priateľkou. Nehovoriac o slovách ako fetišizmus či sex, ktoré sa takisto objavili a asi by rodičia malých detí neradi vysvetľovali, čo tento pojem „fetišizmus“ znamená. Každopádne, kniha určená pre násťročných (najlepšie okolo 15, aspoň podľa môjho názoru).

Štýl, ktorým je kniha písaná nie je ničím ťažkým na strávenie, číta sa to ľahko, text je zrozumiteľný. Dej ide pekne po poriadku. Jediné, čo by som snáď autorke vytkla je fakt, že na konci sa akoby poponáhľala a chcela rýchlo vyriešiť všetky Charlottine problémy a dôjsť k rozuzleniu. Nič to ale nemení na tom, že na mňa kniha zapôsobila (čiastočne to pripisujem aj tomu, že som si lásku k tejto knihe nasugerovala už pred vydaním :) )nielen príbehom, ale i designom, ktorý na prvý pohľad upúta pozornosť.

Bonusom knihy sú obrázky a citáty na začiatku každej kapitoly i stručné ponaučenia, ktoré si Charlotte uvedomila. Záver knihy končí slovom koniec spolu s otáznikom a láka vás, schytiť druhú časť trilógie a nepustiť, kým nedôjdete opäť na koniec. Moje osobné hodnotenie je 100% a každému, kto si chce spríjemniť voľný čas, Ghostgirl vrelo odporúčam. Čo dodať? Časopis VOYA vôbec nepreháňa, ak o knihe tvrdí, že má predpoklady stať sa kultovou knihou.
Recenzia od Lectrice (21. 11. 2010 07:50:26)