18%
17%
18%
13%

Brisingr
Vydal: Random House (UK), Fragment (SK)+(CZ)
Nepriateľské vojská sa v tretej knihe mimoriadne úspešnej série Odkaz Dračích jazdcov konečne stretávajú. Eragon predstavuje najväčšiu nádej pre lepšiu budúcnosť Alagaesie. Môže sa tento kedysi jednoduchý farmársky chlapec stať vodcom, ktorý zjednotí povstalecké vojsko a porazí kráľa? Z ďalšej obrovskej bitky proti bojovníkom Kráľovstva na Horiacich pláňach, Eragon so Zafirou, jeho drakom, ledva vyviazli živí. Avšak ešte stále majú toho obaja veľa na svojich pleciach, keďže Eragon konečne našiel vlastné hranice vďaka mnohým prísahám, ktoré nemusí byť schopný splniť, vrátane jeho sľubu bratrancovi Roranovi, v ktorom sa zaviazal, že mu pomôže zachrániť Roranovu milovanú, Katrinu, z Galbatorixových pazúrov. Ale Eragon dlhuje svoju vernosť aj inými. Vardeni zúfalo potrebujú jeho silu a schopnosti, tak ako aj elfovia a trpaslíci. Keď sa nepokoj napokon zahryzne do povstalcov a nebezpečenstvo hrozí z každého rohu, Eragon musí učiniť rozhodnutie; rozhodnutie, ktoré ho povedie naprieč celým Kráľovstvom a možno aj ďalej; rozhodnutie, ktoré môže viesť k nepredstaviteľnej obeti. Konflikt, akcia, dobrodružstvo a jedna zdrvujúca smrť čaká na čitateľov v knihe, v ktorej Eragon bojuje za Vardenov, zatiaľ čo sa ich Galbatorix snaží nemilosrdne zničiť a získať Eragona pre vlastné záujmy. Vďaka bohatému a hĺbkovému prieskumu Eragonovej dospievajúcej psychiky Brisingr báda, ako sa Eragon vyrovnáva s rolou vodcu a s morálnymi záväzkami, ktoré len ťažko dopadajú na plecia mladého Jazdca.

Brisingr zatiaľ najlepší zo série

K prvým dvom Paoliniho knihám som sa dostala len nedávno a treba povedať, že rozdiel medzi Eragonom a Eldestom bol takmer hmatateľný. Preto moja zvedavosť vzrástla, keď som dočítala Eldesta a takmer hneď som sa dostala k anglickej verzii Brisingra.

Svojím prvým dielom ma Paolini nijako extra nepresvedčil o svojom spisovateľskom talente; bolo očividné, že knihu napísal mladý chlapec, ktorý svoj štýl ešte len hľadá, a psychologizácia postáv miestami dosť krívala. Eldest bol na kvalitatívne vyššej úrovni a Brisingr s náskokom predbehol oba prequely.

Samotný príbeh rozpracovaný v tretej časti je hlbší, napínavejší a predovšetkým pôsobí oveľa reálnejšie. Eragon stále len dospieva, no už nie je taký zbrklý a aj správanie má pokojnejšie. Postupne sa z neho stáva skutočný Jazdec, nepôsobí už tak neisto. Osobne mi je najsympatickejší práve v treťom dieli. Čo sa týka ostatných postáv, tiež je u nich badať určitý vývoj. Miernym sklamaním však bol Roran – z veľmi sľubnej postavy na začiatku knihy z neho Paolini spravil vojaka, ktorý vo zvyšku knihy nemá inú prácu ako masakrovať stovky ľudí. Jedinou svetlou chvíľkou pri Roranovi (v posledných dvoch tretinách knihy) bola situácia, keď bez reptania prijal trest za neuposlúchnutie rozkazov.

Bez mučenia sa priznám, že čítam Odkaz dračích jazdcov len kvôli vzťahu Eragona a Arye. Stavila by som svoj počítač na to, že sa nakoniec dajú dokopy, a zaujíma ma, ako to nakoniec Paolini vyrieši. Isté náznaky boli viditeľné už v Brisingri. Narozdiel od prvých dvoch kníh, kde si Arya udržiava veľký odstup od Eragona, v Brisingri mu zrazu porozpráva o istých súkromných veciach, čo by sa dalo pripísať emotívnemu vypätiu, a následne je voči Eragonovi oveľa ústretovejšia, čo na môj vkus prišlo príliš rýchlo a nijako originálne.

Až na pár miernych ukĺznutí sa toho knihe nedá veľa vyčítať. Paolini prišiel s niekoľkými zaujímavými nápadmi (napríklad Eldunarí) a vďaka skúsenostiam sa mu podarilo vytvoriť zaujímavý príbeh. Veľké plus, ktoré mu nemôžem odoprieť, je, že sa nesnaží zbytočne idealizovať. Príbeh už oveľa menej pripomína nereálnu rozprávku, skôr naopak. Možno by to chcelo ešte trochu prepracovanejšie dialógy a nerozpisovať sa zbytočne o niektorých detailoch, ktoré tak vytvárajú nudné úseky v knihe.

Celkovo je Brisingr veľmi slušné dielo, ktoré zaujme predovšetkým mladších čitateľov. Výrazný posun v Paoliniho štýle naznačuje, že štvrtý diel bude ešte kvalitnejší, pokiaľ sa bude vyhýbať klišé. Z môjho pohľadu predstavuje Brisingr lepší priemer.

Osobné hodnotenie: 79%
Recenzia od Bruja (27. 02. 2009 22:23:20)