18%
18%
13%

Harry Potter a Kameň mudrcov (české spracování)
Autor: Joane Kathleen Rowling
Vydal: Bloomsbury (UK), Ikar (SK), Albatros (CZ). Scholastic (US)
Harry Potter žije už deset let své tety s strýce v Zobí ulici. O prázdninách mu začnou chodit dopisy, ale jeho strýc je všechny zabaví. Protože se nedaří doručit dopis, na Harryho narozeniny navštíví Dursleyovy poloobr Hagrid. Vysvětlí Harrymu, že od prvního září nastupuje ve Škole Čar a Kouzel v Bradavicích, a že je čaroděj. Také Harrymu řekne, že jeho rodiče nezahynuli při autonehodě, ale zabil je zlý čaroděj Lord Voldemort a pokusil se zabít i jeho, ale to se mu nepovedlo a ztratil většinu své síly. Díky tomu je Harry v kouzelnickém světe slavný, je to "chlapec, který zůstal naživu". Hagrid ukáže Harrymu Příčnou ulici, ve které jsou kouzelnické obchody a banka. Harry zjistí, že mu v bance jeho rodiče nechali hromadu kouzelnického zlata, za které si může koupit učebnice i všechno ostatní, co bude potřebovat. K narozeninám dostane od Hagrida sovu, Hedviku. Prvního záři nasedne n vlak do Bradavic, ve kterém se seznámí s Ronem a stanou se z nich dobří kamarádi. Ve škole je oba zařadí Moudrý klobou do Nebelvírské koleje. Když pronikne do školy trol, tak Harry s Ronem zachrání Hermionu Grangerovou před smrtí a stanou se z nich neorzluční přátelé. Poté co zjistí, že je ve škole ukryt Kámen mudrců a někdo se ho snaží ukrást, vemou jeho ochranu do vlastních rukou. Když překonají několik překážek, Harry se dostane do komnaty s kamenem, ve které potká profesora Quirela, který je učil obranu proti černé magii. Quirel mu ukáže týl své hlavy, ze kterého kouká cizí tvář. Je to tvář Lorda Voldemorta, který nemá vlastní tělo, a tak parazituje v Quirelovi. Harry získá kámen a pokusí se utéct, ovšem Quirel se ho pokusí zastavit, ale když se ho dotke, začne se rozpadat a nakonec z něj zbyde jen prach. Voldemort zmizí. Na oslavě konce školního roku získá Nebelvír školní pohár a poté se studenti vracejí domů, Harry k Dursleyovým.

Kameň mudrcov, jedným slovom cool!

Presne si pamätám, kedy som prvýkrát počula o knihe Harry Potter a kameň mudrcov. Bola som v tercii – v siedmej triede základnej školy, sedeli sme v učebni chémie a v triede to vrelo a hučalo, pretože vyučujúca ešte neprišla. Moja dobrá kamarátka, s ktorou sme hltali knihy, priniesla Harryho do školy, aby si ho mohla prečítať jedna naša spolužiačka. Kniha sa mi dostala do rúk len na chvíľku – prečítala som si obsah na zadnej strane obálky a vrátila som ju spolužiačke so slovami, že ma to nijako neohúrilo, že to asi bude riadna blbosť pre malé detičky. V tej chvíli prišla chemikárka a na Pottera sa zabudlo. O pár dní neskôr mi volala mama z hypermarketu, že tam majú toho Pottera, ktorého vraj ľudia veľmi chvália, že či nechcem – odmietnuť knihu? Nikdy, takže Harry sa dostal do mojej knižnice. Stačilo mi prečítať prvú kapitolu a kúzlo knihy ma celkom pohltilo.

Na prvý pohľad banálny príbeh bol od prvej vety napísaný tak pútavo, že som sa od knihy nedokázala odtrhnúť. Čo stránka, to klenot – skvelé dejové zvraty, originálna mágia, výborné postavy... Kameň mudrcov som doteraz prečítala dvadsať alebo dvadsaťjedenkrát vrátane anglickej verzie a začala som to čítať aj v maďarčine. Že som cvok? Možno. Kniha ma však natoľko očarila, že som pri každom čítaní objavila nejaký drobný detail, ktorý mi predtým ušiel. Významnú úlohu zohral aj fantastický preklad Janky Petrikovičovej. Klobúk dolu, s Rowlingovej špecifickou terminológiou sa popasovala skvelo.

Existuje niečo, čo by som Kameňu mudrcov mohla vytknúť? Nech premýšľam akokoľvek dlho, nič mi nenapadá, hoci to môže byť zapríčinené istým stupňom zaujatosti – Kameň mudrcov je jednoducho moja srdcovka, začiatok výbornej série, s ktorou som prežila pubertu a vďaka nej som začala intenzívnejšie rozvíjať vlastnú literárnu tvorbu.

Takže čo dodať? Nemám čo kritizovať a chvály už bolo dosť. V mojom osobnom rebríčku má táto kniha stále 110 bodov zo 100!
Recenzia od Bruja (25. 10. 2010 04:40:31)