18%
18%
18%
13%

Sabriel
Autor: Garth Nix
Kniha rozpráva o dvoch svetoch, o svete mágie, ktoré sa volá “Staré kráľovstvo“ a o nemagickom svete “Ancelstierre“. Medzi týmito dvoma svetmi stojí “Zeď“, ktorá ich oddeľuje. Obyvatelia Ancelstierre sú totiž založení skôr technicky, odmietajú si priznať, že na svete za Zdí je niečo zvláštne (okrem tých, ktorí žijú v blízkosti Zdi, hlavne v tie dni, keď vietor fúka od Starého kráľovstva). V Starom kráľovstve žijú okrem Výsadných mágov, Clayrov so Zrakom a Abhorsenov bojujúcich za dobro a pracujúcich s výsadnou mágiou aj tvorovia používajúci voľnú mágiu, ktorá zotročuje zomreté telá aj duše, nekromanti, vyšší Mŕtvi a volnomagické netvory. Sabriel vyrástla ďaleko od Starého kráľovstva, hoci je nástupkyňou svojho otca a budúcou Abhorsenkou Starého kráľovstva. Je to možno i kvôli záhadným okolnostiam je narodenia. Keď má Sabriel osemnásť rokov, jedného dňa záhadne zmizne jej otec, Abhorsen v Starom kráľovstve a Sabriel sa musí vydať na cestu plnú nástrah, aby ho zachránila. Jej jedinými zbraňami sú meč a sedem kúzelných zvončekov a jej spoločníkmi na tejto nebezpečnej a strastiplnej púti sa stávajú kocúr a záhadný mladík. Sabiel si nemôže byť istá ničím a nikým, pretože v Starom kráľovstve nie je nič také, ako sa na prvý pohľad zdá.

Sabriel je príbeh o dievčati, ktorému zmizol otec. Sabriel je príbeh o nekromantke, ktorá má moc nad mŕtvymi. Sabriel je príbeh, ktorý vás rozhodne nenechá chladnými. A ja uvažujem, ako vám ho čo najlepšie priblížiť, aby som zároveň neprezradila príliš veľa. Tak pekne po poriadku.

UAU! To je jediné slovo, ktoré sa mi momentálne vynára v mysli po tom, čo som otočila poslednú stránku. Rozmýšľam, ako výstižne opísať túto knihu a normálne sa mi ťažko hľadajú slová.

Hneď na začiatku ma prekvapila Nixova fantázia. To, ako spojil dva úplne rozličné svety do jedného, a to doslovne, som nečakala a ešte som sa s tým popravde ani nestretla. To bolo prvé veľké plus. Druhým bola výnimočná hlavná hrdinka, pri ktorej som si povedala, že KONEČNE niekto napísal hlavnú dievčenskú postavu, ktorá má rozum a odvahu, ale zároveň si uvedomuje svoje hranice a je zraniteľná, no snaží sa prekonať svoj strach. Je skutočne málo knižných hrdiniek, ktoré som si obľúbila tak ako Sabriel a pri ktorých mám naozaj radosť, že som ich spoznala.

Samozrejme, aj ostatné postavy boli napísané vynikajúco a tak reálne, že som mala pocit, že čítam príbeh o skutočných ľuďoch. Uau, naozaj, už dávno som pri popise nejakej knihy nehľadala slová tak ťažko ako teraz. Proste všetok úžas, ktorý vo mne pri čítaní posledných strán doslova explodoval, brzdí moje prsty na klávesnici, pretože mám normálne problém výstižne popísať pocity, ktoré vo mne kniha zanechala.

Príbeh bol plynulý, bez zbytočných popisov a vedľajších scén. Od začiatku čitateľ vie, čo je Sabrieliným cieľom a ona k nemu kráča odhodlane a bez zdržiavania sa. Samozrejme, veľmi skoro sa ukázalo, že Nix rád trápi svojich čitateľov nejasnými náznakmi, ktoré vám skutočne nič nepovedia a vy si budete len lámať svoje hlavičky nad tým, že o čo vlastne ide. Ale zároveň to robil s takou eleganciou a dôvtipom, že mu to ani nemôžem vyčítať. A to som si doteraz myslela, že len pán Riordan ma dokáže svojimi knihami mučiť. No, myslím, že si s Nixom kľudne môžu podať ruky.

"Je pútnik ten, kto si vyberá svoju cestu, alebo si cesta volí svojho pútnika?"

Druhú polovicu knihy som prečítala takmer na jeden šup a bolo skutočne ťažké sa od nej odtrhnúť, takže som pri nej sedela do noci, aj keď som vedela, že na druhý deň musím vstávať skoro ráno do práce. No ani to mi nestačilo, preto ak ste náhodou na ulici videli kráčať dievča s nosom zabodnutým v papieroch, ktoré nevníma svet okolo seba a na tvári sa mu menia výrazy nadšenia, rozhorčenia a šoku, to som bola dosť pravdepodobne ja. Keby ste len videli moju kópiu, ponosila som ju snáď všade, dokonca bola so mnou aj v Taliansku. :D

No a ten záver! Úžasný, napínavý, takmer som pri ňom ani nedýchala a musela som si až zakryť ústa, aby som eliminovala akékoľvek zvuky, ktoré som nedokázala z šoku potlačiť, pretože som si nemohla pomôcť a čítala som ho v robote. 0:-)

Jasné, nesmiem zabudnúť ani na romantickú líniu, ktorá sa mi ohromne páčila. Nebolo to nič prehnané, dramatické a príliš bombastické, ako v mnohých iných knihách. Tu sa vzťah medzi Sabriel a Brúsikom (neviem si na to meno celkom zvyknúť, nehodí sa mi k nemu) vyvíjal postupne, hoci tiež nabral celkom rýchly spád, no prejavy citov medzi nimi boli nenásilné, prirodzené a tak úžasne jednoduché, že mi pritom srdce poskočilo od radosti.

Neviem, čo by som ešte povedala. Fakt som nadšená a to sa mi už dlhšie nestalo. Určite si túto knihu nenechajte ujsť! Ja som Erikovi neskutočne vďačná, že mi dal možnosť prečítať si ju dokonca skôr, ako v Slovarte vyšla. Proste: Kupujte, čítajte, šírte ďalej! Toto je hádam najlepšia kniha, akú tento rok uvidí náš knižný trh.
Recenzia od Ella (27. 08. 2014 16:37:25)