17%
16%
18%
13%

Les kostí
Autor: Carrie Ryan
Hlavná hrdinka Mary žije v postapokalyptickej kolónii, ktorú obklopuje v tesnom zovretí Les kostí plný znesvätených zombií. Obyvateľov pred nimi chráni iba plot z pevného pletiva. Ľudia pomaly zabúdajú na minulosť, podaktorí už ani neveria, že kedysi existovala rozvinutá civilizácia, iní zasa žijú v presvedčení, že za Lesom kostí, v ktorom na nich číha nebezpečenstvo, už nič nie je. Iba nepatrná hŕstka si zachovala vieru v existenciu života za Lesom. Mary hľadá odpovede na nepohodlné otázky: Prečo sa Znesvätení vrátili? Je kolónia naozaj jediným miestom na Zemi, v ktorom dnes existuje život? Dá sa prejsť Lesom kostí a nestať sa Znesvätenou? A ešte čosi – Mary verí v lásku.

„...tebou sa nebude smrť chvastať, že ideš s ňou...“

V minulosti začal ľudský organizmus napadať vírus, ktorý z ľudí vytváral chodiace mŕtvoly. V Lese kostí sa začali stavať kolónie, ktoré mali ľudí ubrániť pred ich kedysi živými priateľmi a rodinnými príslušníkmi. Občas je však nádej silnejšia ako čokoľvek iné. Žena, matka dvoch detí, stále stojí pri plote a hľadá manžela, ktorého už všetci odsúdili k smrti. V deň, keď sa jej dcéra Mary zdrží, ho zahliadne a pristúpi k plotu až príliš blízko... Mary sa začne rútiť celý svet. Musí sa pridať k Sesterstvu, pretože Harry nebol požiadať jej brata o možnosť vziať ju na dožinkovú slávnosť a sám brat ju vyhodil. Všetko sa však zvráti, keď je kolónia napadnutá Znesvätenými. Kam vedie tajomný chodník ukrytý medzi lístím kríkov a obklopený plotom? K oceánu, alebo budovám, ktoré siahajú až po nebo?

Les kostí má tajomnú hororovú príchuť!
Carrie Ryan siahla po dystópii ako mnoho autorov dnešnej doby. Vrece sa s nimi doslova rozsypalo a predsa len mi svojim príbehom autorka ukázala niečo nové. Žiť v strachu, že na vás môžu zaútočiť Znesvätení, chodiace mŕtvoly, ktoré kedysi možno boli vašimi blízkymi je... ťažké. Už len predstava žiť na pokraji smrti vytvára vrásky na čele. Pevné nervy sú pri tejto knihe požehnaním. Napriek tomu som však prvú polovicu knihy pretrpela veľmi ťažko. Štýl písania ma iritoval a to som sa s prítomným časom v knihách už stihla zmieriť. Z rozhodnutí postáv mi vlasy dupkom stáli a k tomu všetkému, neskutočne rýchle plynutie niektorých scén, ktoré si zaslúžili viacero viet... bola som síce pevne rozhodnutá knihu dočítať, ale aj to len z jediného dôvodu: Aby som nemala zlé svedomie. Zmena však nastala po prvej polovici knihy. Ako keby Carrie Ryan nahradilo jej lepšie (alebo snáď horšie? =) dvojča, ktorému písanie ide od ruky a hra so slovami je preňho prirodzená. Scéna za scénou plynie hladko. Rozprávačský štýl, ktorý na začiatku znel neskutočne kostrbato, sa stáva prirodzeným, ľahkým, s ktorým sa stretávame vo väčšine kníh.

Prostredie formuje osobnosť viac, ako sa na prvý pohľad zdá.
Mary. Hlavná hrdinka. Hrdinka, ktorú budete chcieť vyfackať a ešte jej k tomu občas i jednu vraziť. Jej myšlienky väčšinou smerujú k oceánu a budovám, ktoré siahajú až po nebo. To, čo chcú ostatní, je pre ňu ukradnuté... ona má svoj sen, sen, za ktorým sa podľa nej oplatí ísť. Celú knihu som premýšľala nad tým, čo na nej Harry s Travisom vôbec vidia. Keby že som muž, túto slečnu z ďaleka obídem, pretože sebeckosť z nej srší na každú stranu. Pravdou však je, že i s takýmito ľuďmi sa stretávame deň čo deň a nie všetky hrdinky môžu byť ako Rose (VA), Katniss (HG) či Susannah (Mediator). V dnešnom svete sa predsa len častejšie stretneme práve s menšími napodobeninami Mary, ktoré vidia len seba a svoje sny. A to ani nehovorím o jej najlepšej kamarátke Cassandre, ktorej nervové výbuchy vás privedú k hysterickému smiechu. A Marin brat Jed? Prešiel mnohými zmenami, nad ktorými som nestíhala žasnúť. Pokiaľ ste typ čitateľa, ktorý mnoho stavia na postavách – knihe sa z ďaleka vyhnite, pretože ešte i týždeň po dočítaní budete nadávať na Marinu hlúposť. Pochopenie všetkých charakterov prichádza až v posledných častiach knihy, ktoré nám napovedia viac ako ktorékoľvek pred tým, prečo sú občas vlastné sny dôležitejšie, ako čokoľvek iné.

Nikdy nevieš ako ďaleko si ochotný zájsť kvôli svojim túžbam.
Mary nebudete držať palce vždy. Občas si poviete – aj by si zaslúžila, pokiaľ by sa z nej stalo telo bez duše. Napriek tomu vás príbeh udrží v napätí – čo sa stane ďalej? Umrie Mary, alebo niekto iný? S kým nakoniec skončí? Dostanú sa až k oceánu? Stránky plynú jedna za druhou a ani si neuvedomíte a už ste na poslednej kapitole. Príbeh je určite tou silnejšou stránkou knihy. Z kolónie, v ktorej sa všetko začína, sa postupne presunieme na chodník uprostred Lesa kostí, do ktorého ustavične narážajú Znesvätení. Niektoré scény vám vtisnú slzy do očí, iné vás nazúria. Príbehu samému to však zazlievať nebudete môcť, pretože hlavným kameňom úrazu sú hlavne postavy.

Slovíčko na záver...
Keď sa nato pozriem, Carrie Ryan mohla do príbehu vtisnúť aspoň jednu logicky konajúcu postavu, ktorá by to všetko nadnášala. Ja nemôžem povedať, že mi niektorá postava bola sympatická, pretože by som klamala. Všetci mali chýb až-až, čo je z jednej strany perfektné, pretože ide o odraz reality, keď sa však nato pozrieme z druhej strany – i v tých najtemnejších časoch sa nájde niekto, kto sa dokáže usmiať a všetko povzniesť na úplne novú úroveň. Štýl písania sa od druhej polovici knihy zlepšuje, ako keby sa autorka potrebovala rozpísať. Prvé strany sú však utrpením. Pokiaľ ide o vašu prvú dystópiu, budete jednoznačne ohúrení, pretože ide o kvalitnú knihu, ktorá sa môže čestne hlásiť medzi tie lepšie knihy. Mám však už niečo z tohto žánru načítané a pri tejto knihe sa ma dotklo len prostredie, ktoré bolo pre mňa nové. Pevne verím, že pokračovanie bude minimálne také dobré, ako posledná tretina Lesa kostí.

Moje hodnotenie: 7/10*
Recenzia od Stormy (01. 05. 2012 19:56:35)