19%
16%
14%

Inkarceron
Autor: Catherine Firher
Vydal: Ikar
Predstavte si väzenie, ktoré je také obrovské, že sú v ňom cely, chodby, lesy, hory, mestá a moria. Predstavte si väzňa, ktorý stratil pamäť, no je presvedčený, že pochádza zvonka - lenže väzenie je už storočia uzavreté a ušiel z neho zatiaľ len jeden jediný človek. Predstavte si dievča na panskom sídle, žijúce napohľad v sedemnástom storočí, hoci spoločnosť je ovládaná počítačmi a je v nej zakázaný čas. Je odsúdená na život s nechceným ženíchom a zapletená do plánu na atentát, ktorého sa desí, ale zároveň po ňom túži. Jedna je vonku, druhý vnútri. No obaja sú uväznení. A obaja túžia po slobode. Predstavte si Inkarceron... Inkarceron je futuristické väzenie, ktoré je oddelené od zbytku sveta. Potomkovia pôvodných väzňov žijú v temnom a medzi nimi vládne rivalita a barbarstvo. Mladého väzňa Finna niečo ťaží. Už dlho ho prenasledujú predstavy. Predstavy, ktoré nepochádzajú z Inkarceronu, ale z jeho predošlého života a Finnovi sa čoraz viac potvrdzuje, že sa vo väzení nenarodil. A potom je tu Claudia, dcéra správcu Inkarceronu. Žije vo vonkajšom svete, no ani ona nie je slobodná. Zväzujú ju okovy plánovaného manželstva, ktoré však ona nechce. Netuší o Inkarcerone nič, vie len to, že existuje. No jedného dňa sa niečo stane. V jednom okamihu nájdu súčasne Finn (vo vnútri Inkarceronu) a Claudia (vo vonkajšom svete) tajomný prístroj - kryštáľový kľúč, prostredníctvom ktorého sa môžu spolu rozprávať. A tak sa zrodí plán na Finnov útek...

Inkarceron nie je prvá kniha, ktorá vznikla z pera Catherine Fisherovej, ani jej prvý bestseller. Po úspechoch predchádzajúcich kníh sa nič iné nedá očakávať: strany priam dýchaju skúsenosťou. Autorka nás ako sprievodca s dlhodobou praxou vedie jej zázračnými svetmi a predvádza nám svoje spisovateľské kvality.

Tento raz sa ocitneme v budúcnosti. Vedecký a technický pokrok sa tu však zastavil, ba dokonca čas ako keby zamrzol. Namiesto mrakodrapov, lietajúcich áut a počítačov uvidíme hrady, koče a zelené lúky podľa vzoru stredoveku. Ľudia sú nevzdelaní, až na malú skupinu Múdrych, ktorá drží vedecké poznatky nažive. Všetci sú zviazaný dokumentom nazývaným protokol, podľa ktorého sa musia držať sa zásad doby, teda používať len veci, ktoré sú dobe primerané. Je však viac než zreteľné, že svet vybudovaný na protokole je len fasáda. V zákulisí sa sktýva mimo každodenných zariadení, ktorých sa ľudia napriek dobe nemohli vzdať, kopa vynálezov, ktoré si len ťažko predstaviť.

Inkanceron, väzenie z ktorého niet úniku, tu poznať len z chýrov a legiend. Bolo založené, aby sa svet zbavil spodiny ľudstva. Nebolo to však väzenie pozostávajúce z ciel a mreží: pre väzňov to mal byť raj. Sedemdesiat Múdrych sa dobrovoľne rozhodlo, starať sa o väzňov. Keď vstúpili dnu, Inkarceron sa uzavrel. Okrem jeho strážcu ho ešte nikto nikdy nevidel.
      Vnútro väzenia má však od raja veľmi ďaleko. Ba naopak, pre väzňov je to peklo. Žijú tam v špine, v chudobe, a pod neustálym dohľadom Inkarcerona. Väzenie ich sleduje, vždy a všade, a kde sa dá, im strpčí život ešte viac.

Jedného dňa sa vo väzení ocitol Finn. Nevedel, kto bol, odkiaľ pochádzal, a ako sa tam dostal. Svoje meno vedel len vďaka cedulky, ktorá ležala pri ňom. Postihnutý víziami o vonkajšom svete nestrácal vieru, že sa nenarodil v Inkarcerone ako veľa iných väzňou. Málokto jeho víziam venuje pozornosť. Až raz sa mu do rúk dostane kľúč, pomocou ktorého sa mu podarí spojiť sa s Klaudiou, dievčinou z vonkajšieho sveta. Vtom sa ho zmocní nádej, že bude možné, uniknuť pomocou kľúča z Inkarceronu, čo sa zatiaľ podarilo len jedinému väzňu: Sapphiqueovi. Vedený legendami a Klaudiinými pokynmi sa Finn vydá s hŕstkou spoločníkov na najväčšie dobrodružstvo jeho života – boj proti väzeniu.

V pozadí príbehu hrdinov, z ktorých každý rieši vlastné problémy, sa ukrýva veľká otázka budúcnosti. Zem je preľudnená a zdroje takmer spotrebované. Budúcnosť je vskutku horúca téma, zaoberalo sa ňou mnoho autorou pred Catherine Fisherovou. Ona sa však nedala odradiť ošúchanosťou tematiky. Povzniesla sa nad diela iných a vytvorila novú víziu budúceho sveta. Držať ľudí v nevedomosti je dôležitý prostriedok pre funkciu jej sveta, autorka však na to nepotrebovala chirurgický zákrok (Scott Westerfield – séria Oškliví). Taktiež sa vyhla zásahu z vesmíru, ktorý by mal priviesť spoločnosť na mierumilovnejšie chodníčky (Stephenie Meyerová – Hostiteľ). Technické zariadenia sa klasifikovali ako škodlivé pre človeka a zakázali sa. Na druhej strane, v prípade Inkarcerona, technika sa vymkla z pod kontroly ľudí. V tejto oblasti pozorovať súvislosti s filmom Matrix, síce sa kniha touto tematikou zaoberá značne menej. Je to celkom zaujímavý pohľad na budúcnosť s dobre vykreslenými rozpormi našej spoločnosti.

Kniha je ľahko čítateľná, nikde sa nezadrháva na dlhších popisoch. Dianie sledujeme z dvoch perspektív – z hľadiska Finna a Klaudie, teda zvonka a zvnútra väzenia. Od ních sa priebežne dozvedáme nové veci, ktoré si však nevieme celkom zoradiť. Autorka pred nami otvára škatuľku s perličkami, ktoré sú zmiešané bez akejkoľvek súvislosti, potom zoberie nitku a postupne navlečie všetky perličky na retiazku. Príbeh je uzavretý, premyslený, a dobre spracovaný.

Ako som už písala, popisy nie su také dlhé, že by naťahovali dej. Avšak tieto pomerne stručné popisy majú žiadaný efekt. Sú také výrazné a dôverihodné, že nie je ťažké vžiť sa do situácie. Najživšie bolo popísané ustavičné sledovanie väzňov. Ich beznádej , bieda a strach celý čas sprevádza červené oko Inkarcerona. Sleduje a zaznamenáva každý z ich krokov. Počas čítania som sa ja cítila pozorovaná, až som sa zľakla, že začínam byť paranoidná.

Po vymenovaní podarených aspektov prechádzam na tie menej podarené. Jedou vetou zhrnuté, postavy nie sú silnou stránkou knihy. Najviac ma pritom otravovalo hlavné duo. Finn je typický tragický hrdina, ktorý by mal vzbudzovať dojem ľútosti u čitateľov. Na mňa to akosi nezabralo. Miesto ľútosti som vnímala sebaľútosť, a táto charakterová vlastnosť mi na Finnovi vadí najviac. Druhá vec je, že nedôveruje svojmu pokrvnému bratovi Keirovi ani Múdremu Gildasovi, ktorých oboch pozná tri roky, ale Klaudii, ktoru vôbec nepozná, sa hneď zverí.
      Klaudia na tom nieje oveľa lepšie. Všade je popísaná ako múdre dievča, ale jej správanie hovorí inak. Očividne je jej jediný problém, ako zabrániť svadbe s jej nenávideným snúbencom Casparom. Pri tom je poriadne naivná a nesvojprávna – neodváži sa podniknúť nič bez toho, aby to predtým konzultovala s Jaredom, jej kamarátom a Múdrym. Na to, do akých vecí sa pletie, je strašne decká. Rozmaznaná princeznička, zvyknutá na mäkkú posteľ a parádne šaty, vyťahuje z kaše chudáka väzňa s tragickým osudom, ktorý si nezaslúžil, lebo jeho vidiny ho predsa robia dôležitejším ako ostatný väzni. Je to miestami až komické.
Jediné dve postavy, ktoré považujem za zaujímavé, sú Keiro a John Arlex, Klaudiin otec. Ich charakter nebol jasný od prvého momentu ako sa v knihe objavili. Nie sú jednostranné ako väčšina postáv, sú to prepracované charaktery s vnútornými spormi. Keiro je všeobecne nenávidený, svojím správaním odpudzuje všetkých, ktorí sa k nemu priblížia na meter. Napriek tomu nie je zlý. Mal ťažkú minulosť a sám si musel presekať cestu dopredu. Je to udivujúce, ako dokáže žiť z tak málo lásky a pri tom odmietnúť každý pokus o priblíženie. John Arlex mal podobne ťažkú minulosť, ktorá ho zmenila na nespoznanie.

Aj keď sa postavy veľmi nepodarili, v konečnom dôsledku prevážia pozitíva. Knihu odporúčam hlavne mladším čitateľom od 12 do 16 rokov, a takisto čitateľom, ktorí si vedia vychutnať dobrú štylistiku a pútavý dej. Kniha má len čosi vyše 300 strán, teda nezabijete tým veľa času a príbeh je uzavretý v jednej časti, čakanie na pokračovanie nebude (vyšla síce kniha Sapphique, ktorá sa odohráva vo svete Inkarcerona, je to však nezávislý príbeh). Nemáte čo stratiť.
Recenzia od Flavel (24. 04. 2012 22:14:32)

Väzenie, z ktorého niet úniku...

Predstavte si väzenie , ktoré je také obrovské, že sú v ňom cely, chodby, lesy, hory, mestá a moria. Predstavte si väzňa, ktorý stratil pamäť, no je presvedčený, že pochádza zvonka - lenže väzenie je už storočia uzavreté a ušiel z neho zatiaľ len jeden jediný človek.
Predstavte si dievča na panskom sídle, žijúce napohľad v sedemnástom storočí, hoci spoločnosť je ovládaná počítačmi a je v nej zakázaný čas. Je odsúdená na život s nechceným ženíchom a zapletená do plánu na atentát, ktorého sa desí, ale zároveň po ňom túži.
Jedna je vonku, druhý vnútri.
No obaja sú uväznení. A obaja túžia po slobode.
Predstavte si Inkarceron...

Svet, ktorý ohúri...
Catherine Fisher vyhrala nejedno ocenenie za tento knižný titul. Keď sa nad tým zamyslím – nečudujem sa. Svet, ktorý vytvorila sa totiž dotkne hĺbky ľudskej duše. Človek totiž túži vytvoriť dokonalý svet, umelú inteligenciu, ktorá zmení doterajší pohľad na všetko čo kedy bolo objavené. Zároveň sa však bojí toho, že stratí svoju slobodu, možnosť rozhodovať sa. Inkarceron, väzenie, ktoré samo žije, je presným prototypom všetkých ľudských túžob a zároveň strachu, ktorý tieto sny sprevádza. Inkarceron je totiž projekt, ktorý mali na starosti Múdri. Mali vytvoriť žijúce väzenie, do ktorého vstúpi najväčšia spodina, najväčší zločinci a taktiež časť Múdrych, ktorí budú dozerať na rozvoj. Ich túžbou bolo zavrieť väzňov niekam, odkiaľ by nemohli ujsť a zároveň vytvoriť dokonalý svet. Ako to však býva, nič však nie je také jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá. Pokiaľ niekomu dáte možnosť myslieť, robiť slobodné rozhodnutia... vymkne sa spod kontroly. Inkarceron je žijúce stvorenie, ktoré využije svoju moc a keď že ho vytvorili ľudia, stáva sa vlastne sám človekom. Človek totiž miluje, keď má možnosť určovať ostatným osud, vidieť ich ako trpia. Je to určitá náhrada za to, čo nikdy nebude môcť mať. Pre väzenie je to výmena za možnosť prechádzať, utekať, cítiť vietor vo vlasoch a vedieť, že čokoľvek urobíte, vždy bude nádej to napraviť.

Predstava života, v ktorom neexistuje žiadny pevný bod, je bolestná...
Hlavné postavy, tie čo žijú vo väzení i mimo neho, prežívajú radosti i strasti celým svojim bytím. Väzni v Inkarcerone vedia, že kedykoľvek môže prísť smrť a robia všetko preto, aby mohli žiť. A to napriek tomu, že ich životy nepredstavujú práve dokonalé ľudské bytie. Tí von sú väzňami režimu, ktorí nastolili pre dobro ľudstva. Jedno však majú spoločné a to túžbu po slobode, ktorá je bezhraničná. Stretávame sa s Finnom, Hvezdárom, väzňorodcom, ktorý nevie odkiaľ pochádza, čo má jeho život priniesť pre životy ostatných. Túži však prežiť a jeho priateľská povaha sa vás dotkne. Budete mu držať palce, aby si splnil sny. S napätím očakávať nové a nové spomienky, ktoré bude objavovať. Pri hrozbe smrti si budete napäto obhrýzať nechty – áno, Finn je hrdina, ktorého osud vás chytí za srdce. Keď sa pozrieme na slečnu primadonu z vonkajšieho sveta, dcéru Strážcu, Klaudiu... sympatie ubúdajú. Rozmaznaná slečinka, ktorá si myslí, že keď zapíska, všetci poskočia ako ona chce. Áno, i ona má svetlé chvíľky, ale práve kvôli prostrediu, v ktorom vyrástla, budete jej príbeh prežívať s menšou citovou účasťou. Toto je dôvod, pre ktorý zbožňujem jednu s vedľajších postáv, Attiu. Zdieľam jej názor voči Klaudii. Nemôžem však zabudnúť na samotné väzenie. Je dokonalým ľudským stvorením a to napriek tomu, že je vytvorené umelo. K slovu sa nedostane tak často, ako by človek chcel, napriek tomu však každé jeho slovo spôsobí zimomriavky na celom tele.

Sapphique predstavuje nádej. Nádej, ktorá zomiera ako posledná...
Celým príbehom nás sprevádzajú legendy o Sapphiquovi a taktiež mnoho rozporuplných postáv. Kráľovná Sia, Strážca Inkarceronu či ponurá minulosť jeho manželky. Všetky tieto faktory knihu oživujú. Ukazujú nám ľudský život ako taký a to napriek tomu, že ide o svet vymyslený. Catherine si zaslúži potlesk. Vytvorila svet, ktorý je výnimočný. Svet, v ktorom sa pozornejší čitateľ určite nájde. Svoje túžby, strach, potrebu urobiť niečo veľké, oslobodiť sa... Autorka k tomu píše ľahko čitateľným štýlom, pri ktorom nebudete musieť premýšľať nad tým, čo myslela tým a tým. A aby som nezabudla – mňa osobne neskutočne potešili úryvky rôznych textov na začiatku každej kapitoly. Nesú v sebe hlboké ľudské myšlienky, ktoré sa spájajú hlavne s osudom postáv knihy. Napriek tomu mám čo to autorke vytknúť. Mnoho položených otázok ostalo nezodpovedaných. Charaktery, ktoré by si možno zaslúžili väčšiu pozornosť boli potlačené a tak tiež hlavná hrdinka Klaudia, ktorá pije nervy svojim správaním slečny všemocnej. Áno, vyrastala v prostredí v akom vyrastala, to však neznamená, že má byť tvrdá sebecká krava. Nič nie je bezchybné, dokonalé... tak ako nie je dokonalé nič vo svete, ktorý vytvorila a obalila pozlátkom.

Slovo na záver
Kniha chytí za srdce. Hrdinom budete držať palce až do poslednej stránky a napäto čakať, čo sa odohrá ďalej. A to je dôvod, pre ktorý som si knižku obľúbila. Len kvôli drobných faktorom, ktoré ma neskutočne iritovali, dávam knižke o hviezdičku menej. Napriek tomu som v napätí toho, čo nám autorka odhalí v pokračovaní, ktoré sa poeticky nazýva Sapphique.

Moje hodnotenie: 80%
Recenzia od Stormy (09. 12. 2011 19:53:02)