18%
13%

Kód 9
Autor: Jozef Banáš
Vydal: Ikar
Hodnotenie: 72%
Michal Kráľ má všetko, po čom by človek mohol túžiť - je úspešný umelec a obľúbený poslanec. Už dlhé roky žije s priateľkou Marikou, s ktorou vychovali dcéru Adku, úspešnú športovkyňu a lekárku. Michal sa chystá na poznávací zájazd do Ázie, na najmystickejšie miesta sveta. Tesne pred odchodom sa za zvláštnych okolností stretáva s cudzinkou Kumari, ktorá mu rozpovie zvláštny príbeh o bohyniach Kumari a o tom, že Ježiš Kristus bol iný, ako ho opisuje Biblia. V tej chvíli začína Michalova záhadná misia. Počas svojej cesty musí na jednotlivých miestach odovzdať časti kódu, aby sa uzavrel jeden cyklus a začal sa nový, ktorý nebude v znamení muža, ale ženy. Aj napriek tomu, že má Michal diplomatický pas, dostať sa na jednotlivé miesta nebude jednoduché. V pätách sú mu agenti tajnej organizácie Global Power, ktorí majú za úlohu prekaziť misiu a zabrániť spojeniu všetkých častí kódu. Blíži sa 27. september, kedy musí byť odovzdaná posledná časť kódu. Zdá sa, že Michalovi na pomoc prichádzajú aj tajomné sily.

Banáš nie je Brown

Jozef Banáš zužitkoval svoje cesty po Ázii a napísal knihu, vďaka ktorej ho mnohí prezývajú „slovenský Dan Brown.“ Hlavný hrdina Kódu 9, podobne ako slávny Robert Langdon, nasleduje stopy Ježiša Krista a odokrýva tajomstvá, ktoré sa cirkev pokúšala ukrývať celé storočia.

Zakládná dejová línia sľubuje zaujímavé dielo, ktoré prináša aj isté porovnanie náboženstiev a filozofií. Autor v celej knihe zdôrazňuje význam ženy ako nositeľky života a najdôležitejšieho člena rodiny. Román je teda oslavou ženstva a z tohto pohľadu – ako óda na ženu – sa číta veľmi príjemne. Knihu by som zaradila jednoznačne k oddychovému čítaniu, neobsahuje takú dávku napätia ako Brownove bestsellery. Hlavný hrdina síce má stanovený termín a miesto, na ktoré musí prísť, v pätách má nejedného špióna, pokúšajúceho sa prekaziť mu misiu, napriek tomu je však napätia menej a celkovo som mala pocit, že dej (až na jednu-dve výnimky) plynie veľmi pokojne. Miestami na môj vkus až priveľmi pokojne. Zároveň mala kniha niekoľko vážnych zádrheľov, ktoré mali vplyv na uberanie bodov v mojom hodnotení:

- Hlavný hrdina je opísaný takmer ako telenovelová legenda: je slávny, bohatý, pekný, napriek tomu cnostný. Vďaka diplomatickému pasu sa dostane všade, čím autor eliminoval základný problém – ako sa dostať na niektoré miesta a splniť úlohy. Banáš dal Kráľovi politickú funkciu a vyzametal mu tak chodníček. Navyše pre prípad ohrozenia života mu pridal aj zvládnutý tréning bojových umení. Viac už mu to ani nemohol uľahčiť, snáď len keby mu dal nadprirodzené schopnosti. A také niečo náročný čitateľ ťažšie strávi.
- Nedotiahnutá psychologizácia postáv – zloduchovia vlastne ani nie sú zloduchovia, je to priam nepríjemné prekvapenie, ako ich cestou po Ázii osvieti a obrátia sa k dobru. Sir Anthony ako nepriateľ nestačí, mihne sa len na pár stranách, je takmer neviditeľný. Niežeby som potrebovala v knihe vraždiaceho sadistického maniaka poslaného priamo z pekla, ide o to, že mi tam chýbal niekto, pri kom by hlavný hrdina ako klaďas vynikol. Samotná hlavná postava sa ani poriadne nezamýšľa nad tým, čo robí a prečo – vzhľadom na prirodzenú zvedavosť a nedôverčivosť človeka je to pre mňa nepochopiteľné.
- Štýl – Banášov príbeh je síce čitateľný, ale mne osobne jeho štýl písania nesedel. Zdal sa mi príliš jemnučký, príliš mäkkučký, skôr by som taký štýl čakala u ženy. Mám radšej drsnejšiu autorskú reč (King & Co.), takže som sa spočiatku trochu nudila. Navyše mi nesedeli niektoré vyjadrenia, napríklad dvadsaťpäťročnú ženu bysom nenazvala dievčinou (ale možno, keď budem mať po päťdesiatke, tak tridsiatnici budú pre mňa mladíci... žeby záležitosť veku?).
- Príliš lineárne putovanie. Langdon, aby sa niekam dostal, musel poriadne pohnúť rozumom a niekedy mu ani to nestačilo. Kráľ sa len necháva unášať turistickým autobusom, kde-tu odovzdá nejakú vecičku a preberie ďalšiu. Niekto môže namietať, že Banáš kladie dôraz na iné veci než hlavolamy, ale celkovo mi tam chýbala väčšia prepracovanosť deja a hĺbka.

Nemôžem povedať, že by to bola jedna z najlepších kníh, aké som kedy čítala. Určite má v sebe pekný odkaz, ale neobsahovala nič, vďaka čomu by som sa k nej emotívne pripútala a chcela by som ju prečítať ešte raz – žiaden hrdina, ktorého by som si obľúbila. Žiaden strhujúci dej, ktorý núti čítať do tretej ráno. Proste priemer a vzhľadom na reakcie v médiách som od knihy čakala oveľa, oveľa viac. Možno, ak by som ju čítala skôr ako Brownove knihy, aj moje hodnotenie by bolo vyššie. Ale keď niet čo čítať, aspoň pomôže vyplniť čas.

Osobné hodnotenie: 57%
Recenzia od Bruja (13. 09. 2011 23:36:02)