18%
19%
17%
13%

Mechanický anjel
Autor: Cassandra Clare
Mágia je nebezpečná. No aj tak, láska je ešte nebezpečnejšia. Keď 16-ročná Tessa prichádza na druhú stranu oceánu, aby našla svojho brata, jej cieľom je Anglicko v časoch vlády Kráľovnej Viktórie a niečo skutočne hrozné na ňu čaká v Londýnskom Podsvetí, kde upíri, čarodeji a iné nadprirodzené bytosti brázdia ulice obkolesené plynovými lampami. Len Lovci tieňov, bojovníci snažiaci sa zbaviť svet démonov, udržiavajú poriadok uprostred chaosu. Unesená záhadnými Temnými sestrami, členkami tajnej organizácie zvanej Klub Pandemónium, sa Tessa čoskoro dozvie, že ona sama je Podzemšťan s nezvyčajnou schopnosťou: schopnosťou zmeniť sa vlastnou vôľou na inú osobu. A čo viac, Magister, prízrak, ktorý vedie klub, sa nezastaví pred ničím, keď ide o získanie Tessiných schopností pre seba. Bez priateľov a štvaná, Tessa nájde útočisko u Lovcov tieňov v Londýnskom inštitúte a tí sa zaviažu, že nájdu jej brata, ak ona na oplátku použije svoju schopnosť, aby im pomohla. Čoskoro sa ocitne medzi dvoma najlepšími priateľmi, ktorými je očarená rovnakým dielom - Jemom, ktorého zraniteľná krása skrýva smrtiace tajomstvo a modrookým Willom, ktorého uštipačný humor a náladovosť držia každého v jeho živote v istom odstupe. Teda každého, okrem Tessy.

Cassandra Clare

-

Mechanický anjel verzus Mesto kostí

Len prednedávnom začali vo vydavateľstve Slovart vychádzať knihy od americkej spisovateľky Cassandry Clare. Vydavateľstvo najprv načalo jej sériu Nástroje smrteľníkov s prvou časťou Mesto kostí a vzápätí sme sa dočkali aj prvej časti Pekelných strojovMechanického anjela. V čom sú tieto dva romány iné a v čom sa na seba podobajú? To bola otázka jednej kamarátky a mne akosi utkvela v pamäti. A tak som sa rozhodla to zistiť.

Nie som veľký milovník YA fantasy alebo, ak chcete, fantasy pre mladých. Nikdy som ju veľmi neobľubovala, k čomu sa priznávam dobrovoľne a bez mučenia. Ale niečo na tej Clareovej je, keď má toľko fanúšikov a podľa jednej jej série natáčajú aj film, povedala som si. A čo teda na tej Clareovej vlastne je? A čo vlastne je na tom Meste kostí a Mechanickom anjelovi?

Najskôr si povedzme, kde sme a kto sme.

Dej týchto dvoch kníh sa odohráva na iných miestach a v iných časoch, ale s rovnakým pozadím a až podozrivo podobnými hlavnými hrdinami.

Mesto kostí je príbehom pätnásťročnej Clary Frayovej, dievčaťa žijúceho v dnešnom New Yorku. Je to príbeh dievčaťa, ktoré jedného dňa zistí, že medzi nebom a zemou je toho omnoho viac, ako si vedelo predstaviť. Jej mamu unesú a ona sama sa ocitne v ohrození života. To, čo jej život ohrozuje, ale nie je to, čo by ste v normálnom svete očakávali, ale skôr veľká slizká vec z nočných môr a ako to v nočných morách býva, chce ju zožrať. Clary sa síce podarí vyviaznuť živej, no nie celkom zdravej. Ešteže má poruke Jacea, chlapca, s ktorým sa zoznámila noc pred tým v nočnom klube, keď pred jej očami spolu so svojimi kamošmi zabil muža, ktorého telo následne zmizlo, tvrdiac, že to bol démon, a ktorého nikto okrem Clary nevidel. Jace jej zachráni život a následne, takpovediac, otvorí oči
      Clary si nie je istá tým, či sa zbláznil on alebo ona, ale blízke stretnutie so smrťou v podobe „Žrúta“ ju presvedčí, že možno existuje aj tretia možnosť.
      Takto sa Clary zoznámi s Dolnosvetom. Svetom plným upírov, vlkolakov, démonov, bosorákov a, samozrejme, ochrancov ľudskej rasy – Tieňolovcov, ku ktorým patrí aj jej záchranca Jace.

Clary spolu s Jaceom, Jaceovým priateľom Alecom , Alecovou sestrou a ich tútorom Hogeom, postupne odhaľuje tajomstvá pospriadané okolo únosu vlastnej matky a zároveň jej minulosti, o ktorej nemala ani poňatia. Odhaľuje temné tajomstvo toho, kým v skutočnosti je a kam patrí. Zároveň tiež odhaľuje svet, v ktorom doposiaľ žila, akoby s klapkami na očiach, a prvýkrát ho vidí v dokonalých farbách taký, aký skutočne je.

Nie veľmi sa od Clary odlišuje hlavná hrdinka druhého románu Mechanického anjela. Je ňou totiž šestnásťročná Tessa Grayová (podobnosť priezviska je čisto náhodná), pôvodom taktiež z New Yorku, tento raz ale nie dnešného, ale toho z devätnásteho storočia. Tessin príbeh začína podobne. No namiesto matky sa jej stratí jej jediný príbuzný, a to jej brat. Ten jej poslal lístok na loď, aby po smrti ich tety, u ktorej Tessa doposiaľ žila, prišla za ním do Londýna a žila spolu s ním. Čo ale čaká mladú dámu, po jej príchode do upršaného mesta, by sa ťažko dalo nazvať peklom. Dve ženy, hovoriace si Temné sestry, ju podvodom prijmú ísť s nimi a uväznia ju vo svojom dome, kde je Tessa pod hrozbou toho, že ublížia alebo, dokonca, zabijú jej brata, nútená robiť, čo chcú.
A to, čo od nej chcú, je naozaj podivuhodné.

Keď jej prvýkrát povedali, aby sa premenila, ani len netušila, o čom to hovoria. Vedeli niečo, čo ona nie, a dali jej to bolestivo pocítiť zakaždým, keď neuposlúchla. Prešli dni a Tessa pochopila, čo od nej žiadajú, a naučila sa premieňať. Nebola totiž obyčajné dievča. Tessa mala výnimočnú schopnosť premeniť sa na kohokoľvek, koho vec držala v rukách. A nielen že sa na danú osobu dokonale premenila, získala aj jej spomienky, vedomosti a emócie.

Jedného dňa bola pripravená. Pripravená na svoj veľký deň, kedy ju Temné sestry mali odovzdať tomu, kto jej únos a výcvik prikázal. Tessa sa zúfalo pokúsila o útek, ktorý jej, bohužiaľ, nevyšiel a tak jej neostalo nič iné, len čakať, čo s ňou bude ďalej. Ale s tým sa nehodlala zmieriť.

Možno osud chcel, že sa jej do cesty práve v tejto chvíli pripletie modrooký Will a zachráni ju, aj s pomocou priateľov, z väzenia, v ktorom strávila najhoršie chvíle svojho doterajšieho života. Zároveň Will objaví ďalšie tajomstvo podzemia temného domu - telá ľudí, niektorých len nedávno mŕtvych, možno zavraždených, iných vypitvaných, bez orgánov, ktoré nahradilo niečo iné. Tessa sa po tejto príhode ocitne v sídle svojich záchrancov, tieňolovcov, a zoznamuje sa s novým svetom, plným... áno, presne s tým istým svetom, s ktorým sa zoznámila už naša Clary, len o pár riadkov vyššie.
Napodiv berie celú situáciu celkom triezvo, jediné, čo jej robí skutočne starosti, je to, kde je jej brat a či je ešte vôbec nažive.

Oba príbehy nás zavedú do nového sveta, do sveta, ktorý možno vidí Cassandra Clare, keď večer zavrie oči. Je to svet, v ktorom ľudia žijú v sladkej nevedomosti, v ktorej majú skutočne svojich strážnych anjelov, alebo skôr poloanjelov, ktorí ich chránia, alebo by aspoň mali chrániť, pred zlom, ktoré „obyčajní“, ako ich tieňolovci volajú, nemôžu vidieť. Je to svet, v ktorom po zemi, vedľa ľudí, chodia potomkovia démonov, alebo tvory nimi nakazené, tvory, ktoré môžu byť dobré a môžu byť zlé. Tento svet funguje ako dobre namazaný stroj ako v jednom, tak aj v druhom prípade.
Netvorí len pozadie obidvoch románov, ale ich podstatu a postavy sú jeho súčasťou.
Je ako stvorený pre príbehy, ktoré v ňom Cassandra rozvíja.

Čo ma najviac udivilo bol fakt, ako dokážu dva príbehy s takými rozličnými zápletkami (a nemyslite si, že ak je v jednom unesená matka a v druhom stratený brat, tak sa príbehy podobajú, to by ste sa sakramentsky mýlili) fungovať v identickom prostredí. Ako môže príbeh teenagerky v 21. storočí fungovať rovnako, ako príbeh mladej dámy viktoriánskeho Londýna. Ale môže. A dokonca veľmi príjemne.

Čo platí pre obe knihy rovnako, je pútavosť zápletky a jej zložitosť. Aj keď treba uznať, že v Meste kostí sa s ňou autorka vyhrala o niečo viac. Obe vás ale doslova pripútajú do kresla a budú sa vás držať ako kliešť, strany budete obracať v hladnej naliehavosti, akoby ste týždeň nejedli. A napokon... aj tak sami neprídete na to, kto je dobrý a kto v skutočnosti zlý. Počas deja ukážete prstom nespočetnekrát, odsúdite zloducha a pochválite hrdinu... len dajte pozor na to, aby ste sa nepopálili. Clareová je totiž majster mystifikácie a dokáže vás oklamať tak rýchlo a elegantne, že pri tom nestihnete ani zahrešiť.

Napriek mojej nechuti k YA musím uznať, že toto ma na oboch knihách dostalo. Aj keď v každej knihe v inej miere. Mesto kostí bolo pre mňa obrovským prekvapením. Mechanický anjel príjemným rozptýlením.
Anjelovi u mňa dvíha renomé nádych stempunku, ktorý z diela sála skoro na každej strane. Kus pridáva prostredie a kus pointa zápletky, ktorá je skutočne originálna.

Čo mi ale nedá, je nevytknúť autorke obrovskú podobnosť postáv. Počnúc hlavnou hrdinkou, aj keď práve tu sa obe dievčatá aspoň ako tak líšia svojimi charaktermi a správaním, ktoré ale čiastočne vychádza z dobovej odlišnosti. Čo ale udrie do oka každého čitateľa, je skupina tieňolovcov, pohybujúca sa okolo hlavnej postavy, a to v prípade Clary - modrooký arogantný, egocentrický, domýšľavý Jace Wayland, ktorý Clary zachráni život a zamiluje sa do nej a ona do neho, Jaceov jediný priateľ Alec s určitým hendikepom (ak to tak smiem nazvať, ale pochopíte, o čo mi ide), za ktorý nemôže, ale bol by zaň inými odsudzovaný, a Alecova nádherná a pôvabná (a arogantná) sestra Isabelle.

V prípade Tessy - modrooký arogantný, egocentrický, domýšľavý Will Harondale, ktorý Tesse zachráni život a zamiluje sa do nej a ona do neho, Willov jediný kamarát Jem s určitým hendikepom, za ktorý nemôže, ale je zaň inými odsudzovaný a skupinu uzatvára nádherná a pôvabná (a arogantná) Jessamine.

Povedomé? Teraz ma asi tisícky fanúšikov pribijú na kríž a budú ma obhadzovať zhnitým ovocím, ako môžem porovnávať postavy, ktoré si nie sú vôbec podobné, ale nemáte pravdu. Sú. Je taktiež pravdou, že jednotlivé životné príbehy či pozadie ich od seba skutočne odlišujú, ale to je to jediné, čo ich od seba vlastne odlišuje. Sú napísané stereotypne, akoby podľa nejakej šablóny, ktorú si Clareová ukrýva doma v spodnom šuplíku a vytiahne ju vždy, keď začne písať novú sériu. A pochybujem, že si toto niekto nemôže všimnúť.
Možno ale práve to bolo cieľom autorky. Vytvoriť prostredie, v ktorom dokáže fungovať a aj funguje akýkoľvek teenager, aby tak svoje knihy priblížila čitateľom, ale podľa môjho skromného názoru sa to dá urobiť aj inak, ako vykradnúť samú seba.

Napriek tomu, že dej oboch kníh ma skutočne strhol a rozhovory neboli nudné ani hlúpe, ako by ste možno od teenagerov čakali, niekedy (najmä v anjelovi) trochu postrádali logiku.

Niečo v čom sa Mechanický anjel nevyrovnal Mestu kostí, je správanie hlavnej hrdinky. Správanie Tessy bolo miestami skutočne zvláštne, priam nelogické, a dosť ma rozčuľovalo. Sem-tam sa mi zdala emocionálne úplne plochá, akoby nevedela vyjadriť svoje pocity ani sama pred sebou, nie to ešte pred svojím okolím.
Všeobecne mi Mechanický anjel miestami pripadal o dosť povrchnejší ako Mesto kostí. Aby ste mi rozumeli... V Meste kostí, ktoré sa odohráva v našom čase, si autorka mohla dovoliť, a tak si aj dovolila, ísť nádherne do hĺbky. Zamotávala príbeh a pri tom častokrát využívala prvky urban fantasy, ako napríklad popkultúrne odkazy, aby vás ich prostredníctvom k deju pripútala ešte viac a presvedčila vás o pravdivosti a reálnosti tohto príbehu.
Toto jej Mechanický anjel a jeho doba nedovolili. Či už kvôli jej nedostatočným vedomostiam z danej doby alebo niečomu inému. Preto je tento príbeh akoby opatrnejší v slovách, ktoré predkladá, je plytkejší v detailoch, do ktorých zachádza, ale na druhú stranu sa pokúša nájsť si svoju vlastnú cestu. V kontraste s Mestom kostí potom vystupujú stempunkové prvky, ktoré mu dodávajú punc kvalitného príbehu.

Čo mne osobne dosť vadilo je, že v oboch románoch skoro úplne absentovali myšlienkové pochody hlavných hrdiniek, akoby ich myšlienky a názory neboli pre dej podstatné. Ich správanie často hovorilo za veľa, ale len toto niekedy jednoducho nestačí. Niekedy človek potrebuje čítať dvojstranový výlev o tom, ako sa hlavná hrdinka bojí, ako trpí, je plná hrôzy a nevie, čo bude ďalej, alebo niekoho šialene miluje a puká jej za ním srdce. Alebo teenageri takéto pocity nemajú? Či o nich len nehovoria? Nie je to tak dávno, čo som jedným z nich bola, ale mám pocit, že sú to rovnakí ľudia ako tí ostatní...

Ale to je asi tak všetko. Teda, všetko, čo jej môžem vo väčšom vytknúť.
V konečnom dôsledku som obe knihy zhltla v priebehu pár dní a lepkavými prstami siahala po pokračovaní, ktorého som sa bohužiaľ zatiaľ nedočkala (čo sa v prípade Mesta kostí onedlho zmení).
Oba príbehy mali hĺbku a obrovské množstvo emócií, mali úžasné dejové zvraty a zákruty, o ktorých sa vám ani nesnívalo. Neboli tak pre mňa len nutnosťou či povinnosťou ale skutočnou zábavou a obohatením.
V mojej knižnici si tieto dve knihy (resp. série) našli svoje pevné a neotrasiteľné miesto. A možno tak, ako sa zmenil pohľad hlavných hrdiniek na svet, zmenil sa aj ten môj na YA fantasy práve vďaka Cassandre Clareovej.
Recenzia od Mercy (18. 03. 2013 12:59:56)