18%
18%
13%

Akadémia Evernight
Autor: Claudia Gray
Vydal: Egmont (ČR)
Bianca chce utiecť z domova. Rodičia ju odviezli z mestečka, kde žila celý doterajší život, a zapísali ju na akadémiu Evernight, strašidelnú internátnu školu, kam chodia študenti, ktorí sú až príliš dokonalí: krásni, bohatí a bezohľadní. Bianca vie, že medzi nich nezapadne. Potom spozná Lucasa. Je iný ako ostatní, neuznáva snobské školské pravidlá a dokáže sa svojím bezohľadným spolužiakom postaviť. Hoci Lucas Biancu varuje sám pred sebou, vzniká medzi nimi puto, ktorému ani jeden z nich nedokáže vzdorovať. Bianka by stavila všetko, len aby mohla byť s Lucasom, ale temné tajomstvá sú nevyhnutne predurčené k tomu, aby ich od seba odtrhla ... a otriasla všetkým, v čo Bianca doteraz verila. (Oficiálna anotácia)

Upírský svet zažil v poslednom desaťročí neuveriteľný rozvoj. Jeho šaty ušité z klasikov ako Dracula sú mu primalé a tlačia ho, kde môžu. Preto sa autori upírskych príbehov oslobodili od daných základov a išli každý svojou cestou: stvorili upíra nanovo. Výsledkom sú početné romanticko – fantastické knihy, Twilight sága a Škola noci popredu. Niekde za nimi krivká Akadémia Evernight...

Na vonok sa zdá, že Evernight je rovnaká americká internátna škola ako každá iná, a vyniká akurát masívnou a pompéznou stredovekou stavbou. No len málokto vie, že sa to v nej len tak hemží upírmi. Pre nich je jedným z mála útočísk, kde sa môžu nerušene stretávať a byť samými sebou. Okrem toho tam majú možnosť, oboznámiť sa s modernými prístrojmi a prispôsobiť sa dobe, lebo čas plynie pre nesmrteľných príliš rýchlo na to, aby všetko stíhali sledovať.

Začína sa nový školský rok. Bianca Olivierová, šesnásťročná tínejdžerka, je medzi študentmi, ktorí tento rok nastupujú do školy. Nečudo, že sa tam necíti namieste. Nikdy nezapadne medzi príliš pekných, obľúbených a bezohľadných žiakov akadémie, o tom bola presvedčená. Jej odpor voči temnej akadémii narástol do takej mieri, že sa večer pred začiatkom školského roka rozhodla odtiaľ utiecť. Nezašla však ďaleko. V blízkom lese narazila na chlapca, ktorý tak ako ona nastupoval na Evernight, nemal však nič z výzoru ani povýšenosti ostatných žiakov. Volal sa Lucas Ross. Áno, uhádli ste správne – bola to láska na prvý pohľad. Bianca konečne našla niekoho, kto zdieľa jej názor na Evernight a jeho študentov. Musela však uznať, že nemala kam újsť a že bude musieť na akadémii ostať, ale Lucas jej bol dostatočnou útechou. Celkom sama už nebude.

Pobyt v akadémii však neprebiehal podľa jej predstáv. Aj keď láska bola obojstranná, Bianca a Lucas nemohli byť spolu, ako by si to priali. Evernight im akoby hádzal prekážky do cesty, zabraňoval akémukoľvek zblíženiu či nadviazanie vzťahu. A ako by toho nebolo málo, hrozí, že opäť ožije dávny spor, ktorý by mohol dostať do nebezpečenstva nie len Biancin a Lucasov vzťah, ale takisto mnohé životy.

Ak nepatríte k tým, ktorí nad upírmi prevracajú oči, Akadémia Evernight je kniha, ktorú zhltnete. Potenciál dobrého začiatku knihy je celkovo vyčerpaný a strhne čitateľa do Biancinho nerozvážneho úteku lesom, pričom ju prenasleduje desivá vidina. Začiatok nás prenesie aj cez tie malé zadrhávania v deji, keď Bianca spoznáva školu. Dej však onedlho naberie prekvapivý smer a staré záhady nahradia nové, čím čitateľovi nieje dopriaty ani malý okamih na výdych. Totiž v Evernighte nie je nikto ten, kto sa zdá byť. Postavy sú akoby zahalené do hustej hmly, ktorá sa v priebehu diania pomaly rozostupuje. No nie každá z nich stihne odhaliť svoju pravú tvár do konca prvej časti tetralógie. Na vyriešenie záhad, ktoré ostávajú na konci knihy otvorené, si budeme teda musieť počkať až v pokračovaní.

Pokiaľ som sa nedostala za prvú tretinu, nezbavila som sa pocitu, že čítam Twilight len so zmenenými menami – Bella sa volala Bianca, Edward bol Lucas a Jacob ako Balthazar. Aj keď dej následne naberie iný smer, podobnosti medzi knihami sú dosť veľké a preto sa nezaobídem bez toho, aby som ich porovnávala.
Východisková situácia sa dosť podobá na začiatok Súmraku: Bianca sa vysťahovala z miesta, kde dosiaľ strávila svoj celý život a nastúpila do novej školy, v ktorej stretla svoju veľkú lásku. Lucas svojím správaním vynikal medzi ostatnými študentmi, čím neraz na seba upútal pozornosť. V jeho prípade však nejde o dokonalý vzhľad a nedostupnosť. Na rozdiel od chladného Edwarda charakterizuje Lucasa ľudské teplo, na ktorom spočíva jeho vášnivá a výbušná povaha. Robí ho to sympatickejšou osobou ako je Edward.
      Vždy keď Lucas svojou nevyspytateľnou povahou dosiahne, že sa dočasne oddiali od Biancy, jej neostane nič iné, ako hľadať útechu inde. Takto padne priamo do náručia svojho druhého nápadníka Balthazara, ktorý má na rozdiel od Lucasa svoje city pod kontrolou. Bianca s ním vychádza celkom dobre, ale nedá sa to porovnať s jej vzťahom s Lucasom. Istým spôsobom je Balthazar pre Biancu to, čo Jacob pre Bellu: útočisko pre krízové obdobia. Každopádne, Bianca má o seba postarané. A tým sa dostávam k najväčšiemu problému Akadémie Evernight – Biance.

Nič nemôže pokaziť dobrú knihu viac, ako slabý hlavný hrdina. Autor môže mať ohromnú kreativitu a hromadu nápadov, ale keď ich zverí postave, ktorá toho nie je hodná, znehodnotí veľa námahy a práce. V tomto bode Akadémia Evernight bohužiaľ nie je výnimka. Ak je Bella hlúpa hus, Bianca je na tom horšie: nie len že je hlúpa, ale predovšetkým vyzerá nesvojprávna. Je jediná na celom internáte, ktorá tam má rodičov. So všetkým, s čím si nevie poradiť, beží hneď za nimi. A tým to žiaľ ešte neskončilo. Bianca sa neschováva len pod sukňu svojej mamy, ale aj za chrbát riaditeľky školy pani Bethanyovej. Akýkoľvek spor medzi spolužiakmi rieši hrozbou, že bude žalovať riaditeľke. Je to správanie nehodné šestnásťročnej adolescentky.
Napriek tomu Bianca nie je ešte úplne stratený charakter. Svojím konaním – nezávisle od toho, aké hlúpe mohlo byť – dokazuje pomerne veľkú odvahu. Keby trochu vyspela, mohla by z nej byť celkom sympatická hlavná hrdinka. Zostáva už len dúfať, že sa tak stane v ďalších dieloch.

No našťastie Biancinu povahu nezdieľajú aj ostatné postavy. Študenti akadémie sú príťažliví každý svojím spôsobom, čo platí aj pre negatívne postavy. Za poznamenanie stojí aj pojem upíra v Akadémii Evernight. Namiesto hovoriacich kameňov sa stretávame s večnými tínedžermi, ktorí si nemôžu prestať užívať svoju mladosť.

Aby som to celé zhrnula, ide o celkom čitateľnú knihu s jednoduchým dejom, no bez nejakej hlbšej myšlienky. Je vhodná na oddychové čítanie najmä pre násťročné dievčatá, podobne ako večerný film, keď sa treba trochu odreagovať od každodenných problémov. Hoci to nie je kniha, ktorá skončí v klenotnici početných skúsenejších čitateľov, aj tak dokáže zabaviť človeka a spríjemniť mu deň. Naopak milovníci upírov alebo všeobecne romantickej fantasy si prídu na svoje a nebudú sa môcť dočkať pokračovania.
Recenzia od Flavel (27. 09. 2012 17:37:55)