18%
17%
18%
13%

Kronika Cartera Kanea 1: Červená pyramída
Autor: Rick Riordan
Carter a Sadie sa po smrti ich matky od seba vzdialia. Zatiaľ čo Sadie má žiť so svojimi starými rodičmi v Londýne, jej brat bude cestovať po svete s otcom, úžasným Egyptológom, Dr. Juliusom Kaneom. V jednu noc, Dr. Kane privedie oboch súrodencov kvôli "objavujúcemu experimentu" do Britského múzea, o ktorom dúfa, že sa v ňom napravia veci v ich rodine. Avšak vypustí Egyptského boha Seta, ktorý ho uväzní do zabudnutia a prinúti jeho deti utekať, aby si zachránili život. Čoskoro Sadie a Carter zistia, že sa bohovia Egypta prebúdzajú, a ten najhorší z nich - Set - má pod kontrolov Kynea. Aby ho zastavili, musia sa súrodenci nalodiť na nebezpečnú cestu skrz zem - na výpravu, ktorá im priblíži pravdu o ich rodine a ich spojenie s tajným rádom, ktorý existoval ešte pred časom faraónov.

Rick Riordan už vo svojej prvej knižnej sérii o Percym Jacksonovi dokázal, že je skvelý spisovateľ a dokáže svoje príbehy podať tak, že zaujmú nielen deti, ale aj dospelých. No kým v Percym sa zameriava na grécku, prípadne neskôr rímsku mytológiu, v Kronike Cartera Kanea sa stretávame zase s egyptskou. Táto má svojich vlastných bohov, svoje vlastné pravidlá a hrozby, čo je celkom príjemným osviežením a čitateľ sa nemusí báť, že by čítal v podstate zase to isté len v trochu inom prevedení.

Čo je veľmi zaujímavé a pre autora celkom príznačné, pokiaľ poznáte jeho tvorbu, opäť zvolil v tejto sérii iný štýl rozprávania. V podstate sa jedná o prepis zvukovej nahrávky, ktorú vytvorili Carter a Sadie, hlavné postavy príbehu.

Po záhadnej smrti svojej matky žijú súrodenci oddelene. Sadie zostane so starými rodičmi v Londýne a Carter cestuje po svete so svojím otcom, uznávaným archeológom. Všetko sa zvrtne na Štedrý deň, keď sa opäť stretnú, ako je to zvykom, a nezasadnú k slávnostnej večeri, ale zamieria do Britského múzea, kde chce doktor Julius Kane všetko napraviť. Namiesto toho sa mu však podarí z Rossetskej dosky oslobodiť hlavných bohov starovekého Egypta, medzi nimi aj zlovestného Sutecha, ktorý Juliusa uväzní a začne uskutočňovať plán na ovládnutie sveta. V tom mu môžu zabrániť len Carter a Sadie, pretože ako sa dozvedia, sú najmocnejšími deťmi, aké sa za celé tisícročia narodili. Pochádzajú totiž z dvoch najstarších línií egyptských faraónov.

Hneď na začiatok ale musím povedať, že ak čakáte nového Percyho, okamžite sa vzdajte tejto myšlienky. Carter je iný ako náš polokrvný hrdina. Jednak je trochu starší, keď sa prvýkrát stretáva s pravdou o svojom živote (má 14) a dá sa povedať, je aj zodpovednejší a trochu rozumnejší ako bol Percy. Nemá problémy s čítaním ani poruchy pozornosti a hlavne, nie je to poloboh.

Ako som už napísala, egyptská mytológia má svoje vlastné pravidlá. Carter a Sadie nie sú deťmi bohov, sú potomkami starodávnych faraónov a z tohto dôvodu sú aj schopní hostiť bohov. Práve kvôli tomu zažijete pri čítaní knihy veľa zábavy, pretože súrodenci sa tomu spočiatku samozrejme bránia, no postupne zisťujú, že ak chcú dosiahnuť spoločný cieľ, musia s bohmi spolupracovať.

Musím povedať, že Sadie bola pre mňa oveľa zaujímavejšou postavou ako Carter. Je síce mladšia, ale má rozhodne podrezanejší jazyk ako jej brat a veľmi rada ignoruje pravidlá. Na rozdiel od Cartera dokonca vyniká v mágii, čo im v mnohých prípadoch príde vhod. Samozrejme, sami by sa ďaleko nedostali. V knihe spoznáte mnoho ďalších postáv, ktoré si buď obľúbite, alebo znenávidíte a nakoniec možno prídete na to, že ste ich zle odhadli.

Je nepochybné, že Riordan sa každou svojou ďalšou knihou len zlepšuje. Príbeh je pútavý, dozviete sa vďaka nemu mnoho zaujímavostí o Egypte a jeho kultúre, ktoré autor dokáže podať takým dobrým spôsobom, až si ani neuvedomíte, že sa v podstate učíte niečo nové. Vážne, tuším by mal začať písať aj učebnice. :D A nesmiem zabudnúť ani na jeho jedinečný trefný humor, ktorý nikdy neomrzí. Pozitívne je aj to, že autor v knihe nepopiera, že by existovali aj iní bohovia, naopak, môžete si v nej všimnúť náznaky týkajúce sa jeho predchádzajúcej série. Bolo by teda celkom zaujímavé, keby sa jeho hrdinovia navzájom stretli, čo autor sám nevylúčil.

Červená pyramída je skvelým úvodom do novej série a jej nečakaný záver vás prinúti len netrpezlivo čakať na pokračovanie. Ak ste fanúšikmi Percyho Jacksona, určite si nenechajte ujsť ani túto sériu. Pokiaľ ste od autora ešte nič nečítali, tak pri všetkých bohoch, na čo čakáte?
Recenzia od Ella (04. 05. 2012 15:25:14)