17%
16%
18%
13%

Stefanove denníky 1: Zrodenie
Autor: Kevin Williamson, Julie Plec
Ľúbostný trojuholník, ktorý pretrvá večnosť... Ako sa to všetko začalo... Píše sa rok 1864 a v Amerike zúri vojna Severu proti Juhu. Sedemnásťročný Stefan Salvatore však zvádza vlastný boj. Je zasnúbený s dievčaťom, ktoré nemiluje, a zaľúbi sa do záhadnej Katherine. Je to zvodná krásavica, no má jedno temné tajomstvo...

Hneď na úvod musím pochváliť vydavateľstvo Fragment za skvelý výber obálky, ktorá sa mi páči omnoho viac ako tá americká. Čo som si však hneď na nej všimla je, že tam chýba meno autora. Dozvedáme sa len toľko, že kniha je voľne spracovaná podľa románov L. J. Smithovej a televízneho seriálu, ktorý vytvorili Kevin Williamson a Julie Plecová. Je teda trochu nejasné, kto je za knihu osobne zodpovedný. Možno aj preto, hoci má ísť o akýsi prequel k seriálu, sa tu dajú nájsť vzhľadom k nemu isté nezhody. Ak by som ale mala knihu porovnať najprv s Upírskymi denníkmi L. J. Smithovej, musím len tlieskať. Stefanove denníky sú totiž napísané oveľa príjemnejším a nevtieravým spôsobom. Ak sa mám priznať, knižná séria Upírskych denníkov ma príliš nezaujala, ani čo do deja ani štýlom, akým bola napísaná, preto ma aj tešilo, že sa seriál nedrží tejto predlohy. Keď som sa dozvedela o tom, že Stefanove denníky sa dejovo pridržiavajú skôr seriálu, neváhala som a po knihe som so zvedavosťou siahla. A veru neľutujem čas, ktorý som pri nej strávila. Doslova som ju totiž zhltla na jeden šup.

Ako som však už spomenula, narazila som na isté nejasnosti a nezhody s tým, čo sme už mohli vidieť a poznáme zo seriálu. Musím povedať, že ma celkom potešilo objasnenie Pearlinho a Anninho príbehu, pretože počas prvej série seriálu som si často kládla otázku odkiaľ sa vlastne vzali a ako sa spoznali s Katherine. V knihe sa teda konečne dozvedáme, že po Vojne o nezávislosť (1783) sa usadili v Charlestone v Južnej Karolíne, ktorú však čoskoro zasiahla smrtiaca vlna tuberkulózy. Čo ma celkom zaujalo bol fakt, že okrem Anny mala Pearl ešte ďalšie tri deti a jej manžel vlastnil malú lekáreň, čo v seriály spomenuté nebolo. Všetci však zomreli na tuberkulózu a keď ochorela aj Anna, Katherine ju aj jej matku zachránila tým, že ich premenila na upírky. Tu som si povedala, že Kat predsa len nie je taká mrcha, ako ju v seriály predstavujú. Ak sa mám priznať, od začiatku patrila medzi moje obľúbené postavy a vďaka Zrodeniu som si ju obľúbila ešte viac. V knihe je totiž ukázaná aj jej citlivá a zraniteľná stránka, nevidíme ju len ako tú vypočítavú upírku, ktorá je vždy dva kroky pred všetkými ostatnými, čo rozhodne hodnotím ako veľké plus. Aby som sa však dostala k tomu rozporu so seriálom, ak si spomínate, v diely There Goes the Neighborhood hovorí Pearl Damonovi, že je od neho zhruba o 400 rokov staršia. Matika je vám určite jasná.

Ďalším rozdielom oproti seriálu, pri ktorom som sa pýtala samej seba, kto teda vlastne knihu napísal, je 22. kapitola, kde sa píše o Plese zakladateľov. V knihe je spomenuté, že Stefan s Katherine sa nepozorovane vytratili bez toho, aby si vôbec zatancovali a strávili spolu celú noc, pričom Damon sa na plese ani neobjavil. Pritom v niekoľkých dieloch nám v rámci flashbackov scenáristi ukázali, že Damon na plese bol a pozoroval ako Stefan s Katherine spolu tancujú. Taktiež podľa seriálu tej noci strávil nejaký čas s Katherine aj Damon. Podľa toho, čo je však napísané v knihe, by musela byť na viacerých miestach naraz. Pri tejto príležitosti však vyvstáva ešte jedna nejasnosť. Podľa seriálu išlo o prvý Ples zakladateľov, v knihe však udalosť vyznievala, akoby sa opakovala už niekoľký krát.

A ako vlastne funguje ovplyvňovanie? Pokiaľ si dobre spomínam, Caroline sa vrátili všetky spomienky až po tom, čo sa celkom premenila na upírku, no Stefan považoval všetky svoje city a skutky za zmanipulované len čo videl ako sa Katherine zmieta v kŕčoch na zemi po tom, čo vypila železník v jeho krvi.

Okrem toho sa v knihe dajú pozorovať aj ďalšie menšie nezhody so seriálom. Do očí napríklad bije meno Honorie Fellsovej, ktorú však všetci zo seriálu aj zo Smithovej kníh poznáme ako Fellovú. A samozrejme, nie všetky otázky boli zodpovedané. Ani raz sa v knihe nespomenul Emilyn kryštál, ktorý chcel Damon použiť na otvorenie hrobky pod kostolom, kde boli uväznení upíri. A čo sa vlastne stalo s Emily? Kniha končí momentom Damonovej premeny a jeho sľubu, že spraví Stefanovi zo života peklo. Takže na túto otázku snáď dostaneme odpoveď v pokračovaní. Možno aj vám napadlo, keď ste videli ako Stefan nechtiac zabil vlastného otca, odkiaľ sa potom vlastne vzal strýko Zach? V seriály aj v knihe totiž táto situácia vyznieva, akoby Stefanovým činom v podstate vymrel rod Salvatoreovcov. Žiadni ďalší potomkovia sa nespomínajú. Napokon, ako člen Tímu Damon musím vyjadriť trochu nespokojnosti s tým, že táto postava v príbehu nedostala veľa miesta. Stefan má svojho brata zjavne rád, ale spomína ho akurát vo chvíľach, keď na neho žiarli, pretože strávil týždeň s Katherine, zatiaľ čo on sám bol po Rosalyninej smrti zavretý vo svojej izbe a odmietal z nej vyjsť, alebo ho predstavuje ako milovníka pijatiky a hazardných hier, ktorý trávi čo najviac času mimo rodinného sídla. Preto na konci vyznieva trochu prekvapujúco, keď Stefan uznáva, že Damon Katherine skutočne miluje. Vtedy sa pýtate, kedy to dopekla stihol?

No ale aby som nehovorila len o tom, čo mi v knihe chýbalo alebo vadilo. Musím povedať, že príbeh je rozprávaný dosť uveriteľne a pútavo. Pravdupovediac, nedokázala som knihu pustiť z ruky, stále ma zaujímalo, čo sa stane ďalej a nie príliš dlhé kapitoly ma len podnecovali k ďalšiemu čítaniu s tichým ospravedlnením, že tá stena, ktorú mám namaľovať, mi predsa za tú chvíľu neujde. :)

Stefanov charakter, ako ho poznáme zo seriálu, bol dokonale zachovaný. V knihe som neobjavila nič, pri čom by som si povedala, že toto by seriálový Stefan nikdy neurobil. Práve naopak, pokiaľ si spomínam, Stefan sa snažil Caroline vysvetliť ako sa všetky emócie a vlastnosti vyostria a vyprofilujú, keď sa niekto premení na upíra. Knižný Stefan je skutočne už od začiatku pokorný a ochotný, hoci s trochou vnútornej nespokojnosti, ktorú však neprejaví navonok, prijať otcovu vôľu oženiť sa a náchylný vyčítať si svoje city ku Katherine, ktoré sa v ňom prebúdzajú v čase jeho zasnúbenia s Rosalyn. Zároveň sa snaží zostať lojálny k rodine a svojmu vlastnému mestu, čo sa s jeho láskou ku krásnej a očarujúcej upírke dosť vylučuje. Situácie, ktoré som už poznala z televízie, som čítala s ešte väčšou dychtivosťou, pretože som vďaka knihe mohla spoznať Stefanove myšlienky v danej situácii. Jednoducho to nebolo len ako pozerať sa na neho nezainteresovane z diaľky, ale doslova prežívať všetko spolu s ním. Vrcholnou a mojou obľúbenou bola scéna, kedy kráčal k otcovmu domu s tým, že ho chcel poprosiť o odpustenie za to, že pomáhal Katherine a chcel sa s ním rozlúčiť pred tým, než skutočne umrie. Ten nával emócií a myšlienok, ktoré ním prúdili vo chvíli, keď sa dozvedel pravdu o svojej a Damonovej smrti a v momente, keď podľahol volaniu krvi, mrazil a zároveň lámal srdce.

Ďalšia vec, ktorá ma skutočne zaujala, bolo Stefanovo zasnúbenie s Rosalyn. Naozaj dúfam, že to scenáristi zaradia aj do seriálu.

Na záver musím povedať, že kniha sa mi páčila a rozhodne ju zaraďujem medzi tie, ktoré si prečítam viackrát a nenechám ich zapadnúť prachom. Pre fanúšikov seriálu predstavuje Zrodenie snáď povinnú jazdu, ktorá im objasní aspoň niektoré otázky, ktoré ich pri sledovaní trápili. No odporučila by som ju určite aj tým, ktorí seriál nepoznajú, pretože naozaj ide o dobré čítanie, pri ktorom si čitateľ môže oddýchnuť a prežiť spolu s hlavnou postavou aj celkom slušné spektrum emócií a taktiež trochu napätia.
Recenzia od Ella (05. 09. 2011 07:22:07)