18%
13%

Lhář - Kniha druhá
Autor: Jakub Ćwiek
Vydal: Triton
Hodnotenie: 88%
Loki, bývalý boh klamu a v súčasnosti pomocná sila v anjelských službách, je až po uši v problémoch. Väčšina bohov a démonov, ktorí prežili pogromy, už o jeho existencii vie a tak isto pozná metódy boja tohto „nebeského stroja na zabíjanie“. Niektorí z nich majú s Lokim nevyrovnané účty a naviac ani archanieli nemajú práve najčistejšie úmysli. Žeby sa osud od „Lháře“ tento krát odvrátil?

Jakub Ćwiek - Lhář

Kto by nemiloval tohto dlhovlasého blonďáka?

Jakub Ćwiek je mladým, poľským autorom a zdá sa, že pomerne nádejným. Poviem na rovinu, že toto nebol tak celkom dôvod, pre ktorý som sa o jeho knihy, ktoré u nás (v Čechách) vyšli, v prvom momente začala zaujímať. Áno, priznávam sa dobrovoľne a bez mučenia, mojim prvotným (ale naozaj len prvotným) dôvodom bol ten úžasný dlhovlasý blonďák na obale. No a? Ja to príslovie „Nesúď knihu podľa obalu“ tak celkom nežeriem, lebo podľa mňa je obal súčasť knihy, a tak má byť aspoň tak dobrý, ako dobrý je jej obsah. Robí na vás ten úplne prvý dojem, a preto by to mal byť dojem uspokojivý, pokiaľ má tú knihu neznalý čitateľ vôbec zobrať do ruky, otočiť a možno sa dostať až tak ďaleko, aby si prečítal anotáciu. V tomto prípade musím uznať, že obal ako prvej, tak druhej časti Lháře je jednoducho skvelý a do hlavného hrdinu som sa na prvý pohľad zaľúbila. A tak som presne podľa očakávania knihu vzala do ruky, otočila a prečítala si anotáciu.

To bola druhá vec, ktorá ma oslovila. Vyhovovalo mi, že obe časti sú zbierkami poviedok. lebo v poslednom čase mi takéto kratšie dielka a vo väčšom množstve, vyhovujú pomerne viac, než dlhosiahle romány, rozťahané na množstve strán úplne zbytočne. V týchto poviedkach nebolo zbytočne rozťahané nič. A to bolo na nich dobré. Myslím, že zápletky by na niečo dlhšie ako krátku poviedku neboli dosť premyslené a prepracované, ale kratším poviedkam dodávali ten správny spád.

A tretie, čo ma nakoniec presvedčilo, aby som minula svoje ťažko zarobené peniaze práve na Jakubovho Lháře bolo to, kto vlastne Lhář je. Nie že by téma severských božstiev bola niečím nová, a iste nie je nová ani téma anjelov, ale popravde myšlienka spojiť všetky možné kultúry a ich božstvá do „jedného príbehu“ mi prišla nie menej ako fascinujúca.
A každopádne určitý podiel na konečnom rozhodnutí mal aj ten fakt, že mladý pán je poliak. Po velikánoch ako je Andrzej Sapkowski, alebo takisto veľmi dobrej skúsenosti s Andrzejom Ziemianskim prečo nie Cwiek?

Všetko toto predchádzalo tomu, aby som vôbec začala čítať. A to už som mala pomerne vysokú mienku a veľké očakávania. Ja už som to pár krát povedala, že nie je dobré začať niečo čítať s príliš veľkými očakávaniami. Ale nemôžem povedať, že by sa mi to v tomto prípade vypomstilo. Nebolo to síce úplne to, čo som možno čakala, ale keď sa nad tým teraz zamyslím, vlastne ani neviem, čo presne som čakala.

Knihy sú zbierkami poviedok o severskom bohovi klamu - Lokim - v službách anjelskej armády, ktorá sa snaží vyčistiť svet od všetkých iných božstiev a upevniť tak vieru len v jedného Boha. A keďže nie vždy sa to dá urobiť tak, aby ich ruky ostali čisté a nepoškvrnené, najmú si posledného z nórskych božstiev, najväčšieho klamára a podvodníka, aby túto špinavú prácu robil za nich.
Loki – teda naša hlavná postava – Lhář – alebo po našom klamár, bol taký, akého by ste ho chceli - podvodník, akého svet nevidel a okrem toho niekedy aj vrah s veľmi zvláštnym zmyslom pre spravodlivosť, až sa občas zamyslíte nad tým, kde vlastné sú Lokiho hranice, ak vôbec nejaké má, rovnako ako svedomie. Niekedy na môj vkus možno až príliš chladnokrvný, ale keby nie, nebol by to Loki – boh klamu. A na druhú stranu, nebol to tak celkom on, ale jeho práca, a požiadavky jeho zamestnávateľov – anjelov. Nie všetko sa dá vyriešiť guľkami a zbraňou s tlmičom a Loki to veľmi dobre vie. Vo svojej práci používa lsti, intrigy a klamstvá s takým prehľadom, že človek začne pochybovať o prísloví – lož má krátke nohy. Tie jeho klamstvá majú nohy dlhé až až.

V poviedkach sa dozvedáme všetko od začiatku – ako padla Valhala a ako sa stal Loki „zamestnancom“ poslov nebeských, ale zároveň ku koncu druhej knihy, ako sa zas stali jeho „zamestnancami“ dvaja nemenovaní grécki bohovia.
Posledná poviedka ma obzvlášť chytila za srdce, keďže jej dej sa odohráva v Bratislave - v meste v ktorom žijem. Zistila som tak, že o to viac sa vám príbeh dostane pod kožu o čo viac s ním máte niečo spoločné. A pokiaľ sa hlavní hrdinovia prechádzajú ulicami, ktorými sa dennodenne prechádzate aj vy, je po prečítané toho príbehu to prechádzanie o niečo príjemnejšie a zrazu máte pocit, že ste súčasťou toho všetkého aj vy.
Všetky poviedky majú čosi do seba a aj keď je z týchto kníh trochu cítiť, že to bola autorova prvotina, myslím, že napriek tomu, ide o veľmi vydarenú prvotinu.

Nebola to určite žiadna oslava kresťanstva, ktorú by ste možno od poliaka čakali. Skôr poukazoval na to, ako sa niekto snaží presadiť vieru v jedného Boha všetkými možnými spôsobmi a ide pri tom doslova aj cez mŕtvoly.
Určite by sa našlo pár vecí, ktoré by sa dali poviedkam vytknúť, ale keď si spomeniem na Lokiho, akosi mi zrazu žiadna nevie zísť na um... :) Ale jedno viem – teším sa na tretiu časť Lháře a už teraz mám na ňu vyhradené miesto vo svojej knižnici.
Recenzia od Mercy (06. 12. 2011 19:57:19)