19%
16%
14%

Nezbytné věci
Autor: Stephen King
Vydal: Melantrich/Beta-Dobrovský
V malom americkom mestečku Castle Rock v štáte Maine si otvorí sympatický cudzinec na hlavnej triede obchod s podivným názvom „Nezbytné věci“. Každý tu objaví vec, po ktorej zatúži natoľko, že bez nej nemôže byť, a dostane ju za smiešne nízku cenu. Ale v Nezbytných věcech sa neplatí len peniazmi. Zakazník, ktorý vytúženú vec získa, musí zároveň obchodníkovi sľúbiť, že spraví nejaký „drobný žartík“ inému obyvateľovi mestečka. Tak s plynúcim časom stúpa hladina vášní a nenávisti a stačí už len drobný impulz, aby bol uvedený do chodu mechanizmus vzájomného vybavovania účtov...

Moja „nezbytná věc“

Kingov román Nezbytné věci je – tak ako sme už u neho zvyknutí – znova zameraný na odveký boj Dobra proti Zlu. Tento raz Zlo predstavuje záhadný obchodník Leland Gaunt, ktorý má pre každého obyvateľa mestečka dokonalý tovar. Zákazníci sú prekvapení nízkymi cenami a preto bez váhania nakupujú. Za každý kúpený predmet však jeho nový majiteľ musí vyviesť niekomu v mestečku „nevinný žartík.“ Brian Rusk, prvý spokojný zákazník, spustí reťazovú reakciu, ktorej následkom nebude smiech, ale potoky krvi.

King opäť dokázal, že aj takú otrepanú tému, akou je súboj Dobra proti Zlu za podpory nadprirodzených síl, dokáže rozpracovať majstrovským a originálnym spôsobom. Pretože u Kinga nejde o to, ako tento odveký súboj v knihe skončí, ale o to, ako prebieha a aké taktiky si Zlo zvolí. Zároveň pri každej jeho knihe rastie zvedavosť, či sa v nej objavia známe postavy alebo spomenie známe udalosti. V Nezbytných věcech je odkazov na Kingovu predchádzajúcu tvorbu požehnane, a nielen v prológu a doslove. Mám rada tieto jeho nenápadné vsuvky a vždy sa poteším ako malé dieťa, keď nejakú objavím.

Nemá zmysel podrobnejšie sa venovať postavám. U majstra spisovateľa, akým pre mňa King rozhodne je, nikdy nenájdem neprepracovaný charakter. Obyvateľov aj hlavných hrdinov vykreslil krásne; znova som našla pestrú zmes ľudí, ktorí majú svoje klady, chyby a hlavne malé temné tajomstvá. To, čo knihe dáva šťavu, je však atmosféra. Kniha sa rozbieha nenáhlivo, lenivo – nie v negatívnom zmysle, že by bola nudná, práve naopak. Skôr pripomína príjemný letný deň, kedy si človek užíva pohodu. Lenže postupne prídu mraky a ticho pred búrkou také intenzívne, že človeku pri čítaní od napätia praskajú nervy. Práve tá atmosféra mi najviac utkvela v pamäti - vedomie, že konflikt je na spadnutie, ale neviem, kedy celý kolotoč začne. Až som miestami mala chuť knihou búchať o stenu; nech sa trebárs postavy povraždia navzájom, nech aj Zlo vyhrá, len nech už to neznesiteľné čakanie skončí a príde úľava poznania.

Hm, čo dodať? Nezbytné věci ma nesklamali. Vychutnala som si Kingov štýl v plnej paráde. Po prečítaní tejto knihy sa moja hranica určujúca dobré knihy znova posunula o čosi vyššie.

Osobné hodnotenie: 100%
Recenzia od Bruja (25. 09. 2011 21:28:08)