19%
17%
13%

Mariotovi dediči - Prekliatie
Autor: Marja Holecyová
Hodnotenie: 99%
Záverečný diel slovenskej fantasy série! Mija a Miseag, ktorí sa úpenlivo snažia skryť svoj ľúbostný vzťah pred očami verejnosti sú podrobení skúške. Napriek tomu, že ich už okolie neberie tak ako kedysi, život dedičov sa neuľahčuje. V Spoločenstve vládne chaos a nik nevie, kedy sa môže neporaziteľný Marioto ukázať priamo v Polise aj so svojou armádou. Zdá sa byť jasné, že Spoločenstvo nemá šancu na výhru, no je to naozaj tak? Pomôže im Zradkyňa, ktorá opustí Magrad zaútočiť na Mariota skôr, ako to urobí on? Kto bude prekliaty? A ako napokon skončí vojna? To a mnoho viac sa dozviete v poslednej časti série Mariotovi dediči z pera mladej slovenskej spisovateľky Marje Holecyovej...

O poslednom dieli série Mariotovi dediči putovali rozličné chýry. Keď samotná autorka priznala, že príbeh dopadne inak, ako čakali mnohí čitatelia, bola som veľmi zvedavá na koniec série. Napokon koniec prekvapil aj mňa.

Keď sa Miseag Mursa vymanil z vplyvu Geky, jeho bývalej frajerky a dcéry Grigoriasa Zka, vyzeralo to tak, že jeho vzťahu s Mijou už nič nestálo v ceste. Však vojna stála pred dverami a problémy ako vzťahy ustúpili do zátišia. Večery sa zapĺňali študovaním plánov a stratégií s jediným cieľom: vyhrať vojnu. Spoločenstvo a dediči dostali pomoc z nečakanej strany, ale napriek tomu vyzeral každý plán beznádejne. Marioto bol nielen neporaziteľný, ale navyše poznal každý krok Arabesa a dedičov. Ako si poradiť s takýmto silným nepriateľom? Odpovede bolo treba hľadať v minulosti. Kniha odhaľuje pravdu o Mijiných rodičoch, skutočnosť, ktorá spôsobila vypuknutie vojny. Tri kapitoly z hľadiska Adriany Kalenčákovej v svojej minulosti ilustrujú nielen Mijiných rodičov ako deti, ale aj počiatky jej vzťahu s Henrichom Arabesom.

Posledný diel Mariotových dedičov nenechal žiadne otázky nezodpovedané: každá záhada, ktorá sa vyskytla v jednom zo štyroch dielov, je po konci Prekliatia vyriešená. Štyri knihy série tvoria uzavretý príbeh bez možností o pokračovanie. Na konci je dokonca popísaný ďalší život hlavných postáv: autorka nič nenechala na náhodu. Na jednej strane takto získa všetko svoj význam, na druhej strane fantázia čitateľa trpí pod takým definitívnym zakončením. Akurát Miseaga čaká napoly nejasná budúcnosť.

Okrem zakončenia nie je mnoho vecí, ktoré by som knihe vytkla. Hoci posledný diel Mariotových dedičov zožal hodne negatívnej kritiky, lebo neskončil ako očakávane, mne sa páčil omnoho viac ako tretia kniha v sérii – Odhalenie. V Prekliatí neboli dediči nikdy dlho na jednom mieste, že som sa ako čitateľka nikdy moc nenudila. Kniha akurát na to stačila, aby zodpovedala zvyšné otázky, na ktoré som tak či tak bola zvedavá.
Vojna bola tento krát dôležitejšia ako v predošlých dieloch, ale nebránila zaľúbeným párom, aby sa dali dokopy. Mnohí čitatelia to určite uvítajú, mne osobne to trochu prekážalo, pôsobilo to neprirodzene. Po akčnej stránke sa mi kniha páčila, v konečnom dôsledku príbeh mal hlbokú myšlienku. Vidno, ako autorka vyspela od prvého dielu, ktorý sa viac podobá na rozprávku.

Prekliatie je podľa mňa dôstojné ukončenie série Mariotovi dediči. Dej, ktorý bol neustále konfrontovaný s minulosťou, ma oslovil. Už obrázok na obálke knihy, ktorý ukazuje Mel a Mariota, sľubuje veľa flashbackov a svojím mystickým vzhľadom vzbudzuje záujem. Po obálke ma kniha nesklamala, teším sa na ďalšie knihy od Marje Holecyovej!

Osobné hodnotenie: 90%
Recenzia od Flavel (22. 01. 2012 02:56:44)

Majka Holecyová stavila na odvážny koniec

V polovici septembra vyšla posledná kniha zo série Mariotovi dediči. Mnohí fanúšikovia nedočkavo čakali na veľkolepé finále a zodpovedanie otázok. Mladá autorka nesklamala; napísala pútavú knihu, ktorá má potenciál zaujať rôzne vekové kategórie, nielen trinásť-štrnásť ročných (čoho dôkazom som aj ja osobne – hoci budem mať bližšie ku tridsiatke než dvadsiatke, knihu som prečítala so záujmom relatívne rýchlo).

Mija, Miseag a celé čarodejnícke spoločenstvo s napätím očakávajú vojnu proti Mariotovi a jeho ľuďom. Je jasné, že sa jej nevyhnú. Kým sa Miseag pokúša získať späť Knihu odpovedí, Mija bojuje s vlastnými starosťami a postupne prichádza na to, čo naozaj Annine veštby znamenajú a že ju čaká ťažké rozhodnutie. Popri tom Mija a Miseag upevňujú vzájomný vzťah a city zamotajú aj životy niektorých ďalších hrdinov.

Čo sa týka hlavných postáv Mije a Miseaga, od začiatku knihy je zrejmý posun v ich správaní. Hoci netrpezlivosti a výbušnosti sa asi nezbavia nikdy, aspoň reagujú na niektoré záležitosti pokojnejšie a nie tak zbrklo. Postupne sa učia lepšie komunikovať medzi sebou a s okolím. Vďaka tomu, čo spolu prežili, som mala pocit, že začínajú dospievať, a za to autorku chválim.

Páčilo sa mi aj stretnutie s vodníkmi a ich kráľom Mattem. Mám rada, keď sa autori pohrávajú s ilúziami a Majka to vymyslela dobre na mnohých miestach príbehu. Najviac som asi hltala kapitoly písané z Adrianinho pohľadu. Návraty do minulosti ma nadchli, rovnako ako upevnenie vzťahu medzi ňou a Henrichom, ktorý je mojou najobľúbenejšou postavou z celej série.

Najviac si budem pamätať asi záver knihy. Od začiatku som čakala, že postavy spravia správne rozhodnutia a že to bude klasický predvídateľný happyend. Trochu som sa už na to pripravovala, no v kútiku duše som dúfala, že Majka prekvapí. Tak sa aj stalo. Zvolila si koniec, ktorý je pre spisovateľa najnáročnejší, zároveň do istej miery prekvapila, a za to má moje uznanie. Nebudem prezrádzať detaily, Majke však odkazujem: skvelá práca, palec hore. Napísané jemne, pekne, realisticky.

Dvojičky, Pete a ostatní priatelia hlavnej dvojice sa vo štvrtej knihe neukazovali často. Priznám sa, ani mi veľmi nechýbali. Prekážal mi len trochu ľahostajný prístup ich rodičov – neviem si predstaviť, že by som dovolila svojmu šestnásťročnému dieťatu nastúpiť do vojny proti vytrénovaným bojovníkom. Taktiež Marioto sa na konci podľa mňa zmenil príliš rýchlo. Vždy som ho vnímala ako tvrdého muža, ktorému už city veľa nehovoria. Trochu ma prekvapilo, aký osud tomuto mocnému mužovi autorka pripravila. Chápem jej pohnútky, len to podľa mňa prišlo príliš rýchlo.

Ohliadnuc od niektorých drobných detailov ide rozhodne o najlepší diel série. Čítal sa mi veľmi dobre a na konci som si povedala, že rozhodne by sa na sériu dalo nadviazať aj voľným pokračovaním. Som veľmi zvedavá na to, čo Majka chystá po Mariotových dedičoch. Myslím, že nielen ja a sestra by sme sa potešili ďalšej sérii.

Osobné hodnotenie: 90%
Recenzia od Bruja (10. 10. 2011 22:57:06)