18%
18%
18%
13%

Erebos – Hra, ktorá zabíja
Autor: Ursula Poznanski
Na londýnskej strednej škole si medzi sebou žiaci začnú odovzdávať akési podozrivé balíčky. Jeden z nich nakoniec skončí aj u Nicka. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou a veľmi inteligentnou. No prečo o nej nesmie nikto rozprávať a hráči sa musia riadiť prísnymi pravidlami? Na druhej strane im však hra dokáže splniť aj tie najtajnejšie želania. Keď poslúchajú. Ak sa znepáčia poslovi so žltými očami, čaká ich trest. Ako je však možné, že pred hrou nemožno vôbec nič utajiť a zadáva hráčom úlohy nielen vo virtuálnom svete, ale aj v realite? Čo hra vlastne chce? Môže ju Nick zastaviť?

Hra, ktorá zabíja!

Erebos je počítačová hra s prísnymi pravidlami. Toho, kto ich poruší čaká krutý trest, alebo…smrť. Erebos , ale dokáže splniť aj tie najtajnejšie priania. Ako je možné, že hra o každom všetko vie? Čo vlastne Erebos chce? O dobrú hodinu neskôr sa inštalácia dokončila na sto percent. Nick chcel už nahlas jasať, v tom okamihu však obrazovka sčernela. A čierna ostala. Nič nepomáhalo. Ani poklepkávanie na kryt počítača, ani nijaká kombinácia klávesov, ani výbuch hnevu. Obrazovka neukazovala nič iné, len neúprosnú temnotu. Krátko predtým, ako Nick rezignovane stlačil tlačidlo reštart, sa však predsa len niečo stalo. Z temnoty sa vynorili červené písmená, slová, ktoré pulzovali, akoby zásobovali krvou a životom skryté srdce. "Vstúp. Alebo sa vráť. Toto je Erebos."

Ursula Poznanski ma dojala. V dobrom slova zmysle. Napriek tomu, že nie všetky časti knihy pre mňa boli neuveriteľnými, som si ju zamilovala. A dôvod? Písať o závislosti podobným štýlom, ako to urobila práve ona, je ťažké. Dokázala však svojim čitateľom ukázať, že pokiaľ sa niekto stane závislým, je schopný so sebou stiahnuť i svoje okolie. A Erebos? A jeho tvorca? Existujú ľudia, ktorí využijú všetky prostriedky, ako si zaobstarať svoj život (v ktorejkoľvek forme) a na čo iné staviť, ako je práve závislosť na počítačovej hre?

Nick je mladý chlapec so záľubou v počítačových hrách. Potrebuje sa drviť chémiu, pretože na školu, kam má namierené, ho s ničím horším ako s B-čkom nevezmú. Potom sa však začnú diať divné veci. Jeho dobrý priateľ sa začne odťahovať, prestane chodiť na basketbal a časom sa už nebude ukazovať ani v škole? Spolu s Emily sa snaží prísť, čo je vo veci, kým sa mu do rúk nedostane tajomné DVD s nápisom Erebos. Ponára sa do hry, tak skutočnej, že pomaly zabúda na svoj život. Napriek tomu je pohľad na jeho myšlienkové pochody neskutočne príjemný. Je ešte len chlapec so snami o budúcnosti, ktorý sa stal nevinnou obeťou tajomnej hry. Tak tiež Emily, ktorá bola jednou z ústredných postáv knihy, je veľmi príjemné mladé dievča, ktoré má oveľa viac rozumu ako iní. A dôvod?

Pokiaľ po škole niečo koluje, či je to už nejaký predmet, hra, CD alebo klebeta, každý sa chce dozvedieť o čo ide. Zvedavosť je totiž jednou z najhorších ľudských vlastností. Existuje menšina, ktorá sa vyhýba podobným veciam oblúkom a Emily sa do nej určite radila. I keď je pravda, že niekedy sú i tí najsilnejší jedinci zlomení. Napriek tomu čitatelia nebudú pociťovať k postavám odpor, skôr sa o ne budú zaujímať. Pár prehnaných reakcií by mohlo ľuďom brúsiť nervy, ale vzhľadom k tomu, že väčšina ľudí v podobných situáciách reaguje podobne, to Ursula vystihla viac než perfektne. Ja sama som v minulosti hrala hru Zaklínač a nikto sa ku mne nemohol ani len ozvať. Ešte že je to obdobie už dávno za mnou.

Príbeh má svojim spôsobom dve dejové línie. Prvou je realita, druhou hra. Obe sa odohrávajú súčasne a zároveň oddelene. Je zaujímavé pozorovať rozdiely medzi ľuďmi, ktorí sa s vami bavia z očí do očí a ľuďmi, ktorí s vami komunikujú prostredníctvom hry. Človek pociťuje rozdiel. Ursula teda odo mňa získava ďalší bod k dobro. Čo sa týka prekladu – nebol zlý. Občas ma niektoré výrazy iritovali, ale tak to jednoducho je. Vyjadrujem sa určitým spôsobom a niektoré typy rečí nedokážem vystáť. Napriek tomu je štýl, ktorým autorka písala, neskutočne čitateľný. A čo je najdôležitejšie – budete držať hrdinom palce. Budete napäto očakávať čo sa stane na ďalšej strane a ako to celé vlastne dopadne.

Moje hodnotenie: 70%

Recenzia pôvodne publikovaná na Whisper of my mind.
Recenzia od Stormy (20. 04. 2012 15:36:26)