18%
18%
13%

Nočný tieň
Autor: Andrea Cremerová
Vydal: Ikar
Keď sedemnásťročná stredoškoláčka Calla nájde v horách ťažko zraneného chlapca, ešte netuší, ako dramaticky sa zmení jej doterajší život, odohrávajúci sa vo dvoch podobách - zvieracej a ľudskej. Mladého dobrodruha Shaya zachráni pred istou smrťou a poruší tak zákony vlastného spoločenstva. Shay je nielen výzvou pre jej srdce zadané nádejnému budúcemu vodcovi spriatelenej svorky vlkolakov, ale aj veľkou záhadou. Ako jediný človek sa z neznámych dôvodov teší privilegovanému postaveniu a ochrane oboch svoriek, čo sa majú v krátkom spojiť sobášom Cally a Rena. Iba najbližšia priateľka Bryn a brat Ansel aj vďaka vzájomne sa rozvíjajúcemu ľúbostnému vzťahu šípia, čo sa odohráva v Callinom vnútri a prečo sa jej postoj k prísnym zásadám Ochrancov a Strážcov začína meniť. Calina napínavá výprava do zakázanej jaskyne, kde sa skrýva jeden z kľúčov poznania jej vlastnej minulosti, a krvavý rituál ako súčasť nadchádzajúceho sobášneho obradu prinášajú rozuzlenie, čo odstráni všetky pochybnosti. Calla si musí vybrať...

Svetielko nádeje pre YA?

V poslednom čase vyšlo veľa kníh, ktoré si hneď po vydaní vyslúžili podtitulok „bestseller“ a zároveň zaujali popredné miesta rebríčkov rôznych amerických periodík, pričom zožali dosť chvály od redaktorov a prípadne i známych autorov na to, aby ňou zaplnili celú obálku. Čo sa však zdá byť znakom kvality, z toho sa často vykľuje čistá propagácia: asi nie je potrebné na to upozorňovať, koľko napodobenín Twilight ságy dočasne koluje svetom. No netreba zabúdať ani na to, že aj toto pravidlo má svoje výnimky. A práve tu sa na scénu hlási Nočný tieň!

Calla nikdy nepatrila k tým, ktorí radi prijímajú príkazy zhora. Napriek tomu jej rebélie nikdy nezašli ďalej ako striktné odmietanie nosenia sukieň, teda až do jedného dňa, kedy v lese zazrela chlapca, na ktorého práve útočil medveď. Calla bola totiž Strážkyňa, čo znamená, že kedykoľvek môže nadobudnúť podobu vlka, a preto bolo v jej moci zachrániť chlapcov život. Zároveň však bola viazaná pravidlami, ktoré pre Strážcov stanovili Ochrancovia, ich páni a mocní čarodejníci, a podľa nich by Strážcovia nemali mať na záchranu obyčajného človeka ani pomyslenia. Preto Calla tušila, že sa takýmto porušením pravidiel môže dostať do ťažkostí, no horšie bolo to, že sa Shay, ako sa ten chlapec volal, vďaka nej dozvedel o existencii neľudských bytostí. Shayova zvedavosť voči svetu Strážcov a Ochrancov bola nesmierna, na čo sa Calla spočiatku hnevala, ale čím ďalej, tým viac sa cítila Shayom priťahovaná – a to práve niekoľko mesiacov predtým, ako sa mala vydať za atraktívneho vlkolaka Rena, a tak založiť novú svorku, v ktorej sa stane alfa samicou. No potom sa jej dostali informácie k ušiam, ktoré postavili všetko hore nohami – Shay totiž nebol celkom obyčajný človek, ale mal pre Ochrancov akýsi význam, a ani Ochrancovia neboli tí, za ktorých sa vydávali. Skrývajú pred svojimi poddanými nielen množstvo tajomstiev, ale i pravdu o minulosti, ktorá koniec koncom nebola vôbec taká slávna a povestná, akou sa zdala byť.

Nočný tieň je prvým dielom trilógie, a už len tento fakt sám o sebe prináša isté očakávania. Nie bezdôvodne bývajú prvé diely knižných sérií vo všeobecnosti lepšie ako pokračovania, otvárajú trebárs brány do neznámych a nevídaných svetov, s ktorými sa čitateľ, často prostredníctvom hlavnej postavy, pomaly zoznamuje. Nie je to tak v prípade tejto knihy, ktorá nás vrhne priamo do stredu diania a ocitneme sa uprostred postáv, ktorých vzťahy medzi sebou pre nás ostávajú záhadou. Nikto nám nič nebude pomaly a zrozumiteľne vysvetľovať, všetko o Callinom svete sa musíme naučiť za pochodu. Preto na mňa spočiatku príbeh pôsobil trochu zmätočne, ale už o chvíľu som si na tento štýl zvykla, a potom sa už kniha čítala plynule.

Pod týmto nekonvenčným úvodom sa však skrýva celkom obyčajný príbeh. Spadá pod subžáner Young Adult a obsahuje všetko, čo sa od neho očakáva: hlavná hrdinka má sladkých šestnásť rokov, čo je ten pravý vek na prvú lásku, a chodí do americkej strednej školy, ako sa to patrí. Nemôže chýbať ani ľúbostný trojuholník, v ktorom sa Calla ocitne medzi drzým, vlastníckym, ale rovnako atraktívnym Renom, alfa samcom, ktorý sa aj ako taký správa, a záhadným a tichým Shayom, ktorého priamosť a poctivosť má tiež niečo do seba. Obaja ju priťahujú svojím spôsobom, ale čoskoro sa bude musieť pre jedného z nich rozhodnúť.

Treba teda hodiť Nočný tieň s porovnateľnými románmi pre mladistvých do jedného vreca? Nie, nie, a ešte raz nie! Trojuholník síce zaberie veľa miesta, no vedľajšie postavy nezmiznú do stratena a dostanú dosť vlastného priestoru pre rozvinutie ich osobností, čím sa príbeh stáva zapletenejším a pestrejším. Treba tiež upozorniť na povahovú rozmanitosť týchto vedľajších osôb. Každá z nich má niečo svoje, vďaka čomu si ich možno obľúbiť, a najmä nie sú prostoduché a ploché, že by sme všetky ich tajomstvá odhalili na prvý pohľad. Rozhodne k tomu napomohli i dialógy, ktoré nepôsobia umelo a nútene, ale miesto toho vynikajú prirodzenosťou a humorom, ktorý mi zakaždým zdvihol náladu. Vďaka nim bolo možné nechať sa úplne pohltiť dejom a užiť si príbeh od začiatku až do konca.

Atmosféru krásne dokresľuje jednoduchý, ale príjemný a dôveryhodný štýl. Keďže treba brať do úvahy vekovú kategóriu, pre ktorú je kniha určená, nestretneme sa v nej so siahodlhými kvetnatými popismi, ktoré by zachytili každý drobný detail, no napriek tomu sa autorka popisom nevyhýba, ale zakaždým dvoma-troma vetami načrtne scenériu a tým stvorí solídny podklad pre všetko ostatné. Taktiež sa vyhýba melodramatickým popisom, čo je pre knihu veľké plus, ale zároveň si záver knihy žiada štipku napätia či pompéznosti, ktorej sa však nedočkáme. Príbeh je dobre naplánovaný, ba až príliš dobre, a z času na čas vyvolával vo mne pocit, že sa musí držať akéhosi časového plánu, od ktorého sa nemôže uhnúť ani len o kúsok. Dúšok nenútenosti by knihe naozaj neuškodil, ale príbeh zase nepôsobí tak sucho, že by to bilo do očí. Je to naozaj jediná maličkosť, ktorú by som knihe vytkla, a pokým výslovne nejdete po veľkom napätí a prudkých zvratoch, ničím vás nesklame.

Pekné na Nočnom tieni je práve to, že je to len kniha, ktorá vám prednesie svoj príbeh a ešte vás pritom dobre zabaví. Nesnaží sa prísť s niečím prevratne novým a vyraziť vám dych, alebo presvedčiť vás o existencii nadprirodzených bytostí, či vštiepiť svojim čitateľom veľké myšlienky a ideológie. Je to YA kniha, a netvári sa byť niečím viac. Preto, ak nemáte tento žáner veľmi v láske, táto kniha vás pravdepodobne tiež neosloví, no v prípade, že podobné knihy čítate radi, práve ste našli to, na čo ste (nevedomky) už dlho čakali.

Keby Nočný tieň bol kvet, istotne by to nebol majestátny narcis, hrdý tulipán či mámivá ruža, skôr margarétka alebo zvonček, ktorý veselo kvitne na lúke uprostred množstva trávy a buriny. Keby Nočný tieň bol vták, nemal by nič spoločné s pyšným pávom ani s exotickým papagájom. Keby kniha bola kameňom na rozľahlom štrkovisku, neupozorňovala by na seba pestrým jaganím diamantu, ale zato pekne vybrúseným povrchom, jednoduchosťou, a vypracovanými detailmi. Z diaľky ju ani nezbadáte, ale o to viac budete radi, keď si ju nájdete.
Recenzia od Flavel (14. 03. 2013 17:16:38)