18%
18%
13%

Koniec večnosti
Autor: Isaac Asimov
Vydal: 1. vydanie - Tatran, Edícia Zenit; USA - Doubleday
Andrew Harlan je osobným technikom jedného z najrešpektovanejších výpočtárov vo Večnosti. Jeho prácou je uskutočňovať zmeny reality v danom storočí, ktoré majú za následok odstránenie neželaných udalostí, akými sú napríklad vojny, alebo predmetov (vesmírne lode). Jedného dňa ho zavolá bývalý nadriadený Finge, aby im pomohol pri pozorovaní 482. storočia, ktoré podľa názoru Večných potrebuje zmenu. Harlan teda odcestuje na niekoľko dní do 482. storočia. Keďže počas pozorovania býva u Noÿs Lambentovej, je nútený byť často v jej spoločnosti. Pre Harlana je to nová skúsenosť - ženy vo Večnosti nepracujú, pretože sa nedokážu tak odosobniť ako muži a ich vytrhnutie z reality má údajne väčší vplyv na ich storočie, ako keď odíde muž. Harlan a Noÿs sa zblížia. Technik sa vracia do Večnosti plný búrlivých pocitov. Nechce, aby chystaná zmena ovplyvnila Noÿsinu existenciu (nemusela by potom vôbec existovať), preto ju tajne odvedie do 111394. storočia, ktoré patrí medzi skryté - nežijú tam ľudia a Veční nedokážu robiť zmeny. Vďaka svojmu postaveniu môže ľubovoľne cestovať medzi storočiami a navštevovať Noÿs. Pri jednej zo svojich ciest však nečakane zistí, že sa nedokáže dostať cez 100 000. storočie – zjavila sa tam zvláštna bariéra. Harlan vidí len jedno vysvetlenie – najvyššia rada musela odhaliť jeho činy. Čím viac nad tým uvažuje, tým viac odhaľuje z neustále sa opakujúceho kruhu udalostí. Jeho hodiny s Cooperom venované primitívnej histórii mali svoj veľký skrytý význam. A Harlana čaká dôležité rozhodnutie, od ktorého bude závisieť ďalšia existencia Večnosti.

Koniec večnosti príde vo veľkom štýle

O Isaaca Asimova som sa tak často potkýňala, až ma to naštvalo a pustila som sa do jedného z jeho najslávnejších románov, Konca večnosti, po tom, ako som na internete náhodou prečítala anotáciu k tejto knihe.

Zmeny reality a cestovanie v čase – námet sľuboval zaujímavé čítanie. Trvalo mi dlhšie, kým som sa prelúskala cez prvých desať strán. Knihu som čítala v angličtine a musela som si zvyknúť na nové pojmy, ktoré Asimov používa. Počas čítania prvej kapitoly som sa obávala, že Koniec večnosti bude príliš zložitý a ťažko čitateľný; predsa len, napísal ho človek, ktorý sa venoval vede a mal na ňu celkom iný pohľad ako bežní ľudia so všeobecnými znalosťami. Našťastie to Asimov neprehnal, jazyk knihy zostal zrozumiteľný a príbeh ma úplne pohltil.

Asimovove postavy sú krásne vo svojej nedokonalosti. V celej knihe vlastne nie je jediná čisto pozitívna a dobrá bytosť; žiadny cnostný bojovník za pravdu a spravodlivosť. Každý z hrdinov, ktorý sa v príbehu mihne, má svoje temné stránky. Harlana obklopuje rastúca arogancia, Twissell schováva svoje prehrešky za fasádou povznesenosti až istej ľahostajnosti, okolo Fingea sa neustále vznáša akýsi mrak nevraživosti a ako postupne vychádza najavo, aj Noÿs ukrýva veľké temné tajomstvá. Zároveň pôsobia postavy veľmi reálne. Pri čítaní som mala pocit, že ide o rovnakých bežných ľudí, akých stretávam – aj napriek tomu, že každý z nich bol narodený v ďalekej budúcnosti. Asimovo dielo je teda nádherne nadčasové a dokazuje, že človek bol, je a vždy bude v princípe egoista.

Science-fiction ako pojem vo mne vyvoláva predstavy ohromných intergalaktických bitiek, prešpekulovaných strojov a zbraní, zvláštnych mimozemských bytostí a ešte zvláštnejších planét. V Konci večnosti nie sú medzihviezdne vojny ani mimozemšťania a dej sa odohráva iba na starej dobrej planéte Zem v celkom komornej atmosfére – Harlan buď cestuje medzi storočiami alebo trávi čas vo svojom byte, prípadne sa zdržiava na oddelení spravujúcom určité storočie. Najväčší boj sa odohráva v jeho vnútri. Napriek tomu na mňa kniha pôsobila doslova monumentálne, hoci tisícky storočí zostávali väčšinu deja v úzadí. Časové paradoxy, ktoré Asimov rozvíja, ma fascinovali a po prečítaní záverečných riadkov som sa zmohla iba na jedinú reakciu: „Wow, klobúk dole.“

Záver knihy je jednoducho parádny. Veľmi sa mi páčil spôsob, akým Asimov previazal toto ohromné sci-fi s reálnym svetom. Až som premýšľala nad tým, že čo ak by to niekedy bola pravda? Čo ak ktosi v budúcnosti začne manipulovať udalosťami a naša realita sa niekoľkokrát zmení? Čo ak to už prebieha? Aj niekoľko týždňov po prečítaní knihy občas premýšľam nad podobnými otázkami. Je len veľmi málo kníh, z ktorých si zapamätám toľko detailov a zanechajú vo mne pocit, že som prečítala skutočné umelecké dielo – pretože inak Koniec večnosti nemôžem nazvať.

Zhrnutie jednou vetou - skvelá kniha, skvelo napísaná. Odporúčam.

Osobné hodnotenie: 100%
Recenzia od Bruja (29. 11. 2011 09:04:26)