19%
17%
13%

Silmarillion
Autor: J.R.R. Tolkien
Vydal: HarperCollins Publishers, na Slovensku Slovart, v Česku Mladá Fronta
Tolkienov Silmarillion opisuje Prvý vek sveta – jeho súčasťou je rozprávanie o vzniku Stredozeme, o jej mytológii, najstaršej histórii a v neposlednom rade aj o národoch, ktoré ju obývali v časoch predchádzajúcich dej trilógie Pán prsteňov. Názov knihy je odvodený od mena troch vzácnych drahokamov, silmarilov, ktoré zhotovil najnadanejší z elfov Fëanor ešte pred skazou Dvoch valinorských stromov. V drahokamoch bolo uchovávané svetlo týchto dvoch vzácnych stromov. Všetkých silmarilov sa zmocnil Temný pán Melkor a v pevnosti Angband si nimi ozdobil svoju železnú korunu. Fëanor so svojimi druhmi proti nemu viedli dlhú vojnu, ktorej cieľom bolo získať drahokamy späť. Skladba Silmarillionu. Dielo je zložené z piatich častí, pričom prvé tri časti spolu úzko súvisia a ostatné dve sú viac-menej samostatné so vzájomnou nadväznosťou: • AINULINDALË (Hudba Ainur) – krásny alegorický obraz stvorenia sveta, totožný so stvorením podľa knihy Genezis • VALAQUENTA (Opis Valar) – krátke rozprávanie o charakteroch jednotlivých Valar a Valier, ich vzťahy medzi sebou a úlohy v Arde. • QUENTA SILMARILLION (Dejiny silmarilov) – veľmi obšírne 24-kapitolové jadro knihy, opisuje všetko od čias ešte pred elfmi, keď v Eä boli len Valari, až po Morgothov druhý a posledný pád a stratu silmarilov. Patria sem aj samostatný príbeh Narn i Hîn Húrin (Príbeh Húrinových detí), ktorý nedávno vyšiel aj samostatne v rozšírenej podobe, či jediná tolkienovská romanca (má šťastný koniec)– Príbeh o Berenovi a Lúthien. • AKALLABÊTH (Pád Númenoru) – od zvrhnutia Morgotha až po pompézny Pád Númenoru a záchranu Verných. Patria sem aj kapitoly z Nedokončených príbehov Aldarion a Erendis a Opis Númenoru. • O PRSTEŇOCH MOCI A TREŤOM VEKU – udalosti od zaguľatenia Ardy, skazy Beleriandu a založenia Lindonu až po pád Saurona, zničenie prsteňov moci a úpadok elfov spojený s ich odchodom do Valinoru

Silmarillion

Silmarillion je majstrovským spracovaním originálnych mýtov a legiend bájnej Stredozeme, ktoré predchádzajú dejiny slávnej trilógie Pán prsteňov.

Kniha od celosvetovo uznávaného spisovateľa JRR Tolkiena sa mi dostala do rúk pred niekoľkými rokmi. Čítala som ju nasledovne po celej sérii Pán prsteňov, čo mi výrazne pomohlo orientovať sa v diele.

Je ťažké písať o kvalite diel profesora Tolkiena, nazývaného aj otcom "Hight" fantasy. Pretože mojou recenziou nebudem nikoho presviedčať o tom, že kniha je výborná. To je proste fakt. Ten, kto nie je ochotný celkom sa ponoriť do diela profesora Tolkiena a jeho atmosféry, nemôže pochopiť,o čom skutočne je.

Spisovateľ na diele Silmarillion pracoval niekoľko rokov, je to do detailu premyslený svet. Dejiny, národy, krajiny, písma, jazyky. Charaktery jednotlivých postáv, alebo celých rás.

Kniha začína zrodom zeme - Ardy alebo tiež nazývanej Ea. Najmocnejší z bohov nazývaný Eru, Jeden, Ilúvatar, stvoril Ainur, Svätých. Pomocou svojej hudby stvorili Ardu a prvý národ Elfov, neskôr ľudí. Nebolo to však také jednoduché, jedným z Ainur bol Melkor, najsilnejší no aj najctižiadostivejší a najsebeckejší s úmyslom ničiť, alebo pokriviť všetko, čo ostatní Ainur vytvoria. Melkor ako prvotné zlo prechádza celými dejinami Ardy a Stredozeme. Vojny, konflikty, ale aj príbehy lásky a priateľstva. Odvahy a nebojácnosti. Kniha je plná rôznych príbehov z rôznych období celej Ardy.

Odohrá sa toho veľa, a preto nie je čítanie jednoduché. Za zápor knihy je preto možné považovať ťažkú orientáciu v menách a miestach. Je toho neskutočne veľa, ale dá sa to. (Ja som si napríklad pomáhala tým, že som si jednotlivé mená zapisovala a krátko opísala charakter.) To sa však časom stratí a pri druhom čítaní to už nie je problém. Ďalšou vecou je nejednotný štýl písania. Profesor Tolkien písal dielo niekoľko rokov a dokončené a vydané bolo až po jeho smrti, jeho synom Christopherom. Ale myslím, že to nie je závažná chyba, dielo sa tak stáva kronikou udalostí akoby písanou rôznymi pisateľmi.
Recenzia od Petraela (12. 02. 2009 06:07:27)