15%
17%
13%
Celkovo hlasovalo 461 užívateľov.

Trója 1 – Pán strieborného luku
Autor: David Gemmell
(oficiálna anotácia) Pán strieborného luku je prvou časťou trilógie široko koncipovaného historického románu Trója, v ktorom bohatstvo presných historických detailov ožíva v podaní živo vykreslených postáv antických hrdinov. Beh dejín sveta zmenia tri osudy: Helikaón, mladý princ z Dardanie, poznačený krutým, traumatickým detstvom, kňažka Andromacha, ktorej hrdý duch a nezávislosť desia vladárov, a legendárny bojovník Argurios, ktorý žije v samote a jeho myseľ zamestnáva iba túžba po pomste. V Tróji, čiastočne zničenej rivalskými potýčkami, žiarlivosťou, intrigami a krvavými nepriateľstvami, nastal čas pre hrdinov.

Hrdinská fantasy je niečo, čomu som sa doposiaľ vyhýbala veľkým oblúkom, pretože som sa bála, že knihy tohto typu proste nie sú pre mňa. Čakala som len veľa bitiek, v ktorých hrdina bez váhania znova a znova nasadzuje svoj krk a málo z jeho života mimo týchto chvíľ a hlavne, takmer žiadne pocity týkajúce sa niečoho iného ako túžby poraziť nepriateľa. Nakoniec som sa však odhodlala a siahla po trilógii Trója, ktorá bola všade tak veľmi ospevovaná. Po prečítaní prvého dielu sa však musím opýtať samej seba: Prečo som tak, pri všetkých olympských bohoch, neurobila už dávno?

Pán strieborného luku ma už po pár stranách presvedčil, že moja predstava hrdinskej fantasy bola úplne skreslená. Hlavné postavy som si okamžite zamilovala. Autor v knihe dokázať dokonale vystihnúť ľudské charaktery, skvele nám ukázal, že človek nemôže byť úplne dobrý ani úplne zlý, ale vzhľadom na okolnosti sa menia aj jeho nálady. Jednoducho som mala pocit, akoby som čítala skutočný príbeh o skutočných ľuďoch, čo ma absolútne dostalo a v momente som knihe prepadla.

Pán strieborného luku je prvým dielom trilógie, ktorá opisuje udalosti krátko pred vypuknutím a aj počas slávnej a snáď každému známej Trójskej vojny. Kniha sa zameriava predovšetkým na mladého Aineiasa (môžete ho poznať aj ako Aeneasa), ktorého meno vám však pri zmienke o Trójskej vojne určite nenapadne ako prvé. Takouto voľbou postáv nám ale autor môže veľmi dobre predostrieť vlastnú víziu týchto známych udalostí.

Aeneas, ktorý má radšej, keď ho volajú Helikaón, je mladý dardanský princ, ktorý sa vzdal svojho nároku na trón v prospech mladšieho brata a namiesto vládnutia brázdi vody Veľkého zeleného mora ako úspešný obchodník a obávaný bojovník. Autor nám postupne odhaľuje jeho minulosť, ťažké detstvo, ktoré ho poznačilo, no prevádza nás aj zákutiami jeho duše, vďaka čomu spoznávame, ako sa z malého ustráchaného chlapca stal silný a odvážny mladý muž. Čo si budeme klamať, je to proste typ, do ktorého by sa zaľúbilo každé dievča.

Nemôžem však obísť ani ostatné postavy. Mykénsky bojovník a uznávaný hrdina Argurios, ktorý upadne do nemilosti kráľa Agamemnóna, sa môže spočiatku javiť ako večne mrzutý chlap žijúci len pre vojnu a zabíjanie, no aj v tomto prípade čitateľ zistí, ako veľmi môže zdanie klamať. Na druhej strane, princezná a bývalá térska kňažka Andromacha, miestami pôsobí, akoby pochádzala skôr zo súčasnosti a nie zo sveta spred vyše 3000 rokov. Neviem si predstaviť, že by ženy v tej dobe mohli byť tak drzé, nezávislé a správať sa voči mužom tak nadradene, ako to robila ona. Nežila som však vtedy, takže to nemôžem objektívne posúdiť. :)

Veľmi pozitívne musím hodnotiť fakt, že príbeh je rozprávaný z pohľadu viacerých postáv, či už ide o jednu z vyššie spomenutých, alebo nejakú vedľajšiu, ktorá sa tam len mihne, no napriek tomu navodí tú správnu atmosféru a dáva možnosť vnímať udalosti z pohľadu viacerých ľudí. Keďže však ide o prvý diel trilógie, nejaké veľké boje neočakávajte (okrem toho záverečného, ktorý bol skutočne napínavý a takmer som pri čítaní nedýchala). Rozhodne sa ale nebudete nudiť. Helikaónovi a Arguriovi totiž ide v jednom kuse o život a nepriateľov majú príliš veľa na to, aby si mohli len tak pokojne vykračovať po uliciach.

Pri čítaní som však miestami rozmýšľala, prečo sa kniha vlastne zaraďuje medzi fantasy, pretože okrem niekoľkých proroctiev, ktoré sa v priebehu deja ukážu ako pravdivé, nič iné tomuto žánru nenahráva. Autor vykresľuje svoje postavy ako skutočných ľudí a fakty, ktoré o nich vieme z mytológie, logicky vysvetľuje. Napríklad, samotný Aineias je v gréckej mytológii považovaný za syna bohyne Afrodity, čo autor vyvracia. Rovnako všetky príbehy, či už o kyklopoch, Medúze alebo iné, si vlastne vymýšľa Odyseus a zabáva nimi námorníkov na svojich cestách. Nečakajte ani žiadne priame stretnutie s gréckymi bohmi.

Napriek tomu všetkému je Pán strieborného luku výborným exkurzom do minulosti, ktorý by bolo ľahké pokladať za pravdivý opis vtedajších udalostí. Záver vás pritom nenechá na pokoji a budete nútení siahnuť po ďalšom diely. Pre fanúšikov Davida Gemmella je to len ďalšie potvrdenie jeho výborných rozprávačských schopností a pre tých, ktorí od tohto autora ešte nič nečítali, sa kniha môže stať symbolom novej závislosti. Mňa si Gemmell rozhodne získal.
Recenzia od Ella (27. 06. 2012 14:22:15)