15%
17%
13%
Celkovo hlasovalo 461 užívateľov.

Trója 3 – Pád kráľov
Autor: David Gemmell
(oficiálna anotácia) Pád kráľov je poslednou časťou historickej trilógie s názvom Trója, v ktorej vrcholia osudy hrdinov prechádzajúcich dvoch dielov Pán strieborného luku a Štít hromu. Mykénskemu kráľovi Agamemnónovi, ktorý dosiaľ o dobytí bohatej a mocnej Tróje len sníval, sa sľubmi o veľkej koristi a inými úskokmi podarí získať spojencov a pritiahnuť s vojskami k trójskym hradbám. Staroveký svet sa rozdelí a vypukne vojna. Pád kráľov je nielen pútavým príbehom o láske, zrade, vojne a túžbe po bohatstve a moci, ale tiež novátorským poňatím starej témy a prekvapí aj čitateľa, ktorý pozná klasické homérovské spracovanie príbehu o trójskej vojne.

„Po veku hrdinov prichádza vek temnoty...“

Rozsiahla historická séria z pera Davida Gemmella vrcholí Pádom kráľov, finálnou časťou trilógie Trója. Gemmell svoj talent preukázal už v Pánovi strieborného luku. Hlavných predstaviteľov vykreslil tak reálne a pútavo, že fanúšikom série sa vryli do kože a boli prinútení prečítať si aj ďalšie časti. Krutý boj sa schyľuje ku koncu, a to znamená i odpovede na otázky položené v predošlých dieloch.

Ako by to bolo pred pár dňami, keď Odyseus prinútil malého a neskúseného Aineiasa skákať z vysokej skaly, dňa, kedy sa z chlapca zrodila legenda. Len pred chvíľou sa jeho oči zahľadeli do krásnej Andromachy, kňažky z Téry. Ich charaktery sa postupom času vyvinuli a obaja si prešli strasťami života. Pochopia v poslednej časti to, čo by si každý jeden čitateľ prial? A čo s oboma urobia spoločné dni na jednej palube?

Ako som už mnohokrát spomínal, Gemmell je rodený talent na rozprávanie. Nezaťažuje sa so siahodlhými opismi boja, práve naopak - vie presne, koľko čitateľ potrebuje. No Trója nie je čisto len o bitkách - nechýbajú jej ani ľudské city, akými sú láska či súdržnosť. Presvedčiť sa o tom môžeme v poslednej časti, kedy boje vrcholia a obete na životoch sú ich neodmysliteľnou súčasťou. Nie každý môže prežiť, preto nikto nebude s výsledkom stopercentne spokojný.

Gemmell mal všetko veľmi dobre premyslené. Séria však bola prerušená jeho náhlou smrťou, preto poslednú časť dokončila dlhoročná priateľka a manželka Stella. Rozdiel v štýle vyjadrovania ale nie je viditeľný. Podobne ako aj v predošlých častiach, do knižky sa zahryznete a stratíte pojem o čase. Musím pochváliť i slovenský preklad, ktorý Oto Havrila vo všetkých troch dieloch zvládol na jednotku.

Séria Trója ma v mnohých smeroch prekvapila. Veľkosť hlavných postáv, ich charaktery vykreslené do poslednej bodky, vás až do samého konca nenechajú spávať. O to viac vás bude mrzieť, keď sa budete musieť s nimi rozlúčiť. No tak to už býva. V najlepšom treba prestať.
Recenzia od Domčo (06. 09. 2012 09:32:15)