17%
18%
13%

Draci padlého slunce (Válka duší 1)
Autor: Margaret Weis a Tracy Hickman
Vydal: Wizards of the Coast, Inc.; ČR – Fantom Print
„Od zkázonosné Chaosovy války, po které bohové odešli z Krynnu, uběhlo už čtyřicet let. Ansalon ovládli krutí a mocní draci, kteří si mezi sebou rozdělili pevninu a vybírají daně od zotročených lidí. Svět se mění, nikdo však netuší, jestli k dobrému, či zlému. Jednoho dne se však přes Ansalon přežene divoká magická bouře, jež s sebou přinese záplavy a požáry, smrt a zhoubu. A z chaosu povstane podivná, tajemná mladá žena. Její osud je nerozlučně spjat s osudem Krynnu. Protože jen ona zná budoucnost, která je zvláštním spůsobem pevně svázaná se strašlivým tajemstvím minulosti. Nyní hrozí nová válka, strašlivější než kterákoli předtím. V ohrožení se ocitne samotné srdce a také duše světa.“
Bohovia opustili Krynn a kontinentu vládnu draci, ktorí si rozdelili územie medzi sebou. Vojne medzi nimi bráni len chabá zmluva, podľa ktorej si draci delia zvyšky krynnskej mágie rovnakým dielom. Jednej noci sa Krynnom preženie magická búrka. V starej hrobke dávnych hrdinov sa nevysvetliteľným spôsobom zjaví šotek, ktorý o sebe tvrdí, že je ten Tasselhoff Bosonožka, ktorý by mal odpočívať v hrobke. Uverí mu len Karamon Majere, ktorý skutočného Tasselhoffa pozná, pretože s ním kedysi bojoval vo veľkej vojne. Tesne pred smrťou si Karamon vyžiada sľub od solamnijského rytiera Gerarda, že odvedie Tasa k elfskému čarodejovi Dalamarovi, ktorého však nikto už celé roky nevidel. Medzitým rozdelená elfská rasa čelí hrozbe zo strany drakov a rytierov z Neraky. Kráľ Gilthas si uvedomuje, že ak sa jeho národ Qualinesti nespojí s bratrancami zo Silvanostu, elfská rasa zanikne. Vyhnaní zo svojho domova sa elfovia vydávajú na dlhú cestu do Silvanostu s nádejou, že ich nový kráľ Silvanoshei príjme a staré spory sa konečne uzavrú. Záhadná dievčina Mina, ktorá si svojím osobným kúzlom podmanila armádu rytierov z Neraky, však má rozkazy od nového, Jediného boha – elfská rasa nesmie prežiť.

Trilógia Válka duší – Margaret Weis & Tracy Hickman

„Od zkázonosné Chaosovy války, po které bohové odešli z Krynnu, uběhlo už čtyřicet let. Ansalon ovládli krutí a mocní draci, kteří si mezi sebou rozdělili pevninu a vybírají daně od zotročených lidí.
Svět se mění, nikdo však netuší, jestli k dobrému, či zlému. Jednoho dne se však přes Ansalon přežene divoká magická bouře, jež s sebou přinese záplavy a požáry, smrt a zhoubu. A z chaosu povstane podivná, tajemná mladá žena. Její osud je nerozlučně spjat s osudem Krynnu. Protože jen ona zná budoucnost, která je zvláštním spůsobem pevně svázaná se strašlivým tajemstvím minulosti...“

Túto sériu zo sveta Dragonlance tvoria diely nazvané Draci padlého slunce, Draci ztracené hvězdy a Draci zmizelého měsíce. Siahla som po nich bez najmenšieho zaváhania, pretože časť tvorby Weisovej-Hickmana je mi dobre známa. Mala som teda aj veľké očakávania.
V úvodnej knihe trilógie autori rozvíjajú hneď niekoľko dejových línií: počas divokej búrky sa v opustenom údolí zjaví mladá dievčina s obrovskou magickou mocou, ktorú si skupina prechádzajúcich vojakov okamžite zamiluje a spravia z nej svoju veliteľku; v inej časti sveta mladý elfský princ Silvanoshei konečne dostane možnosť dokázať, že je muž, ale zvláštna búrka mu nečakane skomplikuje život; zo starej zapečatenej hrobky dávnych hrdinov vylezie podivný šotek (z dôvodu chýbajúceho slovenského ekvivalentu použijem český výraz), ktorého musí strážiť ufrflaný solamnijský rytier Gerard. Okrem toho sa v sérii zjavujú ďalšie významné postavy, medzi nimi napríklad čarodej Palin Majere, ktorého strýka fanúšikovia Weisovej-Hickmana určite poznajú z iných príbehov.
Od začiatku je jasné, že sa cesty jednotlivých postáv skôr či neskôr pretnú. Autori príbeh bravúrne rozpracovali, prinášajú stále nové zápletky, pričom celý dej vedú k neodvratnému koncu.
A propos, koniec. Asi by bol naivný ten čitateľ, ktorý by čakal niečo iné ako porážku Zla, no napriek tomu si autori ponechali na záver zopár prekvapení, vďaka čomu séria nekončí tuctovo.
Jednotlivé postavy sú veľmi dobre prepracované. Každý z hrdinov aj hrdiniek má svoje dobré aj zlé stránky, ktoré spolu vytvárajú zaujímavé a originálne celky. Weisová-Hickman vo svojom diele neidealizujú, ani zbytočne nevulgarizujú. Podarilo sa im vytvoriť hrdinov, ktorí sú uveriteľní a na čitateľa pôsobia reálne. Žiadnu Mary-Sue tu nenájdete. Válka duší je príkladom výborne fungujúcej spolupráce spisovateľky a spisovateľa.
Jediné, čo by som ľahkému a pútavému štýlu vytkla, je nedostatok humoru. Zvyknutá na fantastickú sériu Cyklus Brána smrti som od spomínanej dvojice čakala kopu vtipných a originálnych hlášok. Válka duší je však na ne trochu skúpa, čo je škoda. Humor tentokrát ustúpil ponurejšej atmosfére.
V celku ide o výbornú trilógiu, ktorá svojimi zaujímavými a hlavne zmysluplnými dialógmi a so stráviteľnými opismi tvorí parádny príbeh. Válka duší si udrží plnú čitateľovi pozornosť až do poslednej bodky. (Nielen) fanúšikovia Weisovej-Hickmana by si túto trilógiu nemali nechať ujsť.

Osobné hodnotenie: 98%
Recenzia od Bruja (07. 02. 2009 02:33:24)