19%
16%
14%

Malý bratr
Autor: Cory Doctorow
Vydal: Triton
Sedemnásťročný Marcus alias w1n5t0n je presvedčený, že pozná všetky pravidlá hry a finty, ako ich obísť. Je chytrý, pohotový a vyzná sa v dnešnom internetovom svete, takže si ľahko poradí i s otravným kontrolovaním svojej strednej školy. Jedného dňa sa mu svet obráti hore nohami – vyrazí s kamarátmi za školu a pred jeho očami dôjde k teroristickému útoku na San Francisco. A pretože práve boli v zlom čase na zlom mieste, ocitnú sa v moci Ministerstva vnútornej bezpečnosti, ktoré ich obratom odprace do tajnej väznice k niekoľko dňovým nevyberaným výsluchom. Keď ich konečne prepustia, Marcus zistí, že sa jeho mesto zmenilo v policajný štát, kde sa s každým zachádza ako s potenciálnym teroristom. Nikto by mu neuveril, čo sa stalo a tak mu ostáva jediné: vybaviť vnútornú bezpečnosť vlastnými silami. Dokáže dospievajúci hacker vyhrať nad úradmi, ktoré sa vymkli kontrole?

‚Potom sa svet raz a navždy zmenil...‘

Cory Doctorow dokázal neuveriteľné. Hlavne pre mňa. Možno nie som počítačový znalec a počítač využívam len pre jeho základné funkcie, ale... nerobilo mi problém pochopiť to, čo sa v knihe dialo. Hovorím o časti, ktorá bola spojená s počítačmi – mala som pocit, že viem o čom je reč. A verte či nie, švagor (takmer počítačový fanatik) sa do mňa už pokúsil nahustiť mnoho vecí spojených práve s týmto moderným výdobytkom techniky, ale... stále som sa naňho pozerala, ako keby spadol z jahody. Ale Cory Doctorow, ktorého debutom do young adult žánru je práve román Little Brother, je dôkazom, že i niekomu ako som ja, dokáže vysvetliť nepochopiteľné. Možno väčší fajnšmekeri budú ohŕňať nosom, ale pre mňa to bola príjemná zmena od bežnosti nehovoriac o zvyšku knihy. A o tom, že kniha je písaná z mužského pohľadu, s čím sa stretávame v dnešnej dobe málo krát.

Samotný Coryho štýl je viac než čitateľný. Je surový. Priamy. Na nič sa nehrá. Dej plynie zo strany na stranu a Marcus je viac než sympatický. Je dokonalým odzrkadlením človeka. Ľudia majú túžby. Ľudia sa boja. Ľudia chcú niečo zmeniť. Ľudia chcú zabudnúť. Milovať. Mať priateľov. Jednoducho žiť svoj život, ako chcú. Ale ľudia menia svoje názory v priebehu minúty. Pokiaľ im hrozí nebezpečenstvo, snažia sa ujsť, prežiť. Pokiaľ sú sužovaní neskutočným utrpením, zlomia sa a nevnímajú. A Marcus, sedemnásťročný Marcus, náš hrdina, je stelesnením všetkého ľudského. Možno má viac znalostí ohľadom počítačov, internetu a vie, ako obísť možné i nemožné. Všetci sme však rozdielni. Iní. Vynikáme v iných smeroch. Marcus mohol byť pokojne fanúšikom áut, či vášnivým čitateľom... ale to by bol už iný príbeh, však?

Celá kniha sa odohráva vo veľmi blízkej budúcnosti. Cory perfektne vykreslil, ako môže vláda zanedbávať (ehm... a porušovať) ľudské práva a slobody (v slobodnej krajine!). A pri tom tvrdiť, že je to všetko pre bezpečnosť štátu. Ako dokáže pripraviť ľudí o súkromie. O ich životy. Monitorovať každý ich krok a pri tom sa tváriť, že o nič nejde. Ako niektorí ľudia slepo veria ich slovám, pretože sa boja, čo by sa mohlo stať ďalej. To, že väzní ich deti, o ktorých si myslia, že sú mŕtve, im vôbec nenapadne. Ale sú tu tí, ktorí majú vlastné hodnoty a bojujú. A taký je Marcus. Taká je Ange. Taký je Zeb. A mnoho ďalších, s ktorými sa počas knihy môžete stretnúť. Občas stačí jeden jediný podnet a ľudia otvoria oči, začnú vnímať. Sami sa však k činu nemajú a práve tu je ďalší dôkaz Coryho pozorovacích schopností a jeho talentu.

Možno kniha Malý bratr nebola uveriteľná v každom smere. Možno nie všetky slová boli vierohodné. Ale keď si človek spočíta 2 a 2, má jasný výsledok. Cory Doctorow napísal výnimočný román, v ktorom vykreslil počítačovú generáciu (do ktorej sa už môžeme radiť i my). Vzal v poťah všetky možnosti, ktoré sa mu ponúkli a nezabudol, že nie vždy je všetko také, aké má byť. Že i spravodlivosť občas zaspí na vavrínoch a odmieta sa prebudiť. Že niektorí ľudia vždy budú kopať za iný tím a neuvedomia si jednotlivé dôsledky. Kniha Malý bratr teda určite stojí za prečítanie a moje hodnotenie, si myslím, plne zaslúži. Trikrát hurá pre Coryho a jeho Malého brata!

Moje hodnotenie: 90%
Recenzia od Stormy (25. 12. 2011 20:13:32)