17%
13%
Celkovo hlasovalo 461 užívateľov.

Zlodejka duší
Autor: Kiersten White
Vydal: Fortuna Libri
(anotácia) Napínavý příběh, v němž se prolíná svět lidí a nadpřirozených sil, je plný dramatických scén, ale nepostrádá ani humor. Je určen pro čtenáře od 13 let. Hrdinka románu Evie má velice zvláštní povolání: pracuje v Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů. Běžně se vídá s upíry a vlkodlaky, její nejlepší přítelkyně patří mezi mořské panny a nová láska je vodouch – paranormál, který na sebe dokáže brát nejrůznější podoby. Nic na paranormálních tvorech ji nemůže překvapit a zaskočit. Paranormálové jí vlastně připadají normální a agentura jí nahrazuje rodinu, o kterou přišla. Trochu jí vadí, že je ochuzena o běžné radosti svých vrstevníků, ale vede vcelku spokojený život. To se však má brzy změnit. Paranormálové začínají z neznámých důvodů umírat a kolem Evie se začínají dít podivné věci. Potom se na scéně objeví Zlodějka duší a Evie jde o život.

Varovanie na začiatok: Ak túto knihu zbadáte v kníhkupectve a budete od nej čakať niečo seriózne, rovno jej zamávajte a pakujte sa preč. Kniha by vás totiž nielenže sklamala, ale i znechutila a nedajbože by ste z prezieravosti radšej ani nesiahli po inom fantasy príbehu. Nie, nie, nie. Ale ak máte chuť ponoriť sa do bláznivého sveta dievčaťa, ktoré je posadnuté ružovou, alebo nebodaj máte mladšiu sestru vo veku 13 rokov... voilá! Skvelý darček a oddychovka ako pre vás.

Kiersten White zo mňa vytrieskala toľko záchvatov smiechu, koľko sa len dalo. Nielenže som sa uchechtávala počas čítania, ale i po ňom. Štýl ktorým píše je neskutočne nadľahčený a prispôsobený hovorovej reči tínedžerov. A z toho, čo som počula, sama Kiersten oplývala nadmiernou kreativitou i čo sa niektorých výrazov týka a preto chválim prekladateľa, ktorý zvládol takmer ľavou zadnou nahradenie týchto... ehm... podivných slovných spojení. Veľký potlesk a pokračujeme!

Hlavná hrdinka, Evie, od svojich ôsmych rokov pracuje pre MAKNAB. Niežeby z toho bola ktovieako nadšená, ale je to jediný domov, ktorý vlastne má. Chodí od jedného miesta k druhému, aby označila nových a nových nadprirodzených a vo voľnom čase pozerá Eastonskú strednú alebo sa učí španielčinu spolu s inými nezáživnými predmetmi. No do jej života ako víchor vtrhne podivuhodný Lend, ktorý na seba nielenže dokáže vziať podobu takmer ktorejkoľvek osoby, ale dokonca sa postupne dostáva i bližšie k srdcu Evie. Ale vzhľadom k tomu, že nikdy nič nie je také ľahké, ako na prvý pohľad vyzerá... i tu nám rodiacu sa romancu pretrhne zlomyseľná víla – Reth – spolu so sériou úmrtí nadprirodzených, ktoré sa nie a nie vyriešiť.

Čo sa týka originality, Kiersten White sa vážne nepretrhla. Zlepila dokopy všetky možné bytosti, ktoré sa kedy objavili v literatúre a celé to zastrešila pod podivuhodnú organizáciu, ktorá sa ich snaží mať pod kontrolou (HA! Skúste si začať s vílami...). Dokonca ani dejová línia nestojí za hlbšie pozastavenie a každému pozornejšiemu čitateľovi bude skôr či neskôr jasné, ako to dopadne. Ale svieži štýl, ktorým Kiersten píše, optimizmus a nadšenie Evie ohľadom vecí, ktoré sú pre nás len „nutné zlo“ či dokonca kontrast Lendovej srdečnosti a Rethovej zlomyseľnosti... to všetko spolu vytvorilo milý a nevinný príbeh, ktorý rozveselí všetkých, čo túžia po menšej dovolenke, čo sa literatúry týka. Priam dokonalé čítanie na leto, keď nám slnko praží na hlavy a nám sa už nechce ani myslieť.

Moje hodnotenie: 60%

Recenzia pôvodne publikovaná na Whisper of my mind...
Recenzia od Stormy (16. 06. 2012 10:14:34)

Evie už od detstva pracuje v Medzinárodnej agentúre pre kontrolu nadprirodzených bytostí, ktorá sa postupom času stala jej domovom. Nevyrastala medzi svojimi rovesníkmi, nepoznala život mladých ľudí, no aj tak žila radostne a pokojne. Jej domovom bol svet plný upírov a vlkolakov, víl, morských panien a paranormálov, ktorí sa dokážu premeniť do rôznej podoby. Jej doposiaľ radostný život sa zmení vo chvíli, keď paranormálne bytosti vymierajú a v jej okolí sa začnú diať čudné veci. Situácia sa ešte zhorší, keď sa na scéne objaví Zlodejka duší a Evie sa dostáva do smrteľného nebezpečenstva, v ktorom ide o veľa.

Evie je mladé dievča. Na pohľad sa vám bude zdať ako labilná a slabá hrdinka, no postupom času spoznáte jej pravú tvár. Spoznáte aj Landa, chlapca, ktorý mladučkej Evie obráti pokojný život naruby. Problémy sa valia jeden na druhý, ako nikdy nekončiaca lavína. Evie odhaľuje pravdu nie len o Zlodejke duší, ktorá sa jej jedného dňa z ničoho nič objaví pred očami, ale aj desivú pravdu o samej sebe. Nič nie je také, ako sa na prvý pohľad mohlo zdať. Land si určite nájde popularitu u dievčat, pre ktoré sa stane novým hrdinom. Autorka ho vykreslila veľmi dobre, scény s Evie a Landom som si užíval a dialógy pôsobili reálne a uveriteľne. Aj keď sa zo začiatku budete do príbehu ťažšie dostávať, ťažšie sa stotožníte s hlavnou hrdinkou, v ďalšej tretine sa príbeh urovná, hluché miesta sa „vyparia“ a budú vás čakať kapitoly s otvorenými koncami, ktoré vás prinútia čítať až do samého konca. Spoznáte autorkin dar reči a jej výborný rozprávačský talent.

Kiersten White je mladá, debutujúca autorka, ktorej trilógia zaujala čitateľov po celom svete. Zlodejka duší vás upúta autorkiným voľným štýlom, ktorý sa neskôr mení a autorka sa rozpisuje. Na svoje si prídu milovníci nadprirodzených bytostí – poznaných či nepoznaných. Zároveň však príbeh nepôsobí fádne a nezaujímavo, čítanie vás nebude nudiť, pretože autorka zvolila ľahko čitateľný štýl, ktorý zaujme masy mladých čitateľov a milovníkov fantasy literatúry. Prináša úplne nový pohľad na upírov, ktorí na čitateľov nepôsobia ako namyslené, trblietajúce sa bytosti ovládajúce svet. Približuje nám víly, vlkolakov a iné nadprirodzené bytosti. Zlodejka duší ma vo všetkých stránkach prekvapila a zaradila sa medzi moje obľúbené.

Knižku odporúčam všetkým milovníkom young adult fikcie. Slovenský preklad je pomerne vydarený a na rozdiel od českého vydania neobsahuje preklepy a chyby, ktoré by vás pri čítaní rušili. Vydavateľstvo sa rozhodlo ponechať pôvodnú, mimochodom krásnu obálky. Autorka svoje dielo rozplánovala ako trilógiu – druhá časť s názvom Nikto nie je bez viny vyšla vo vydavateľstve Fortuna Libri koncom apríla a tretí diel vyjde v Amerike v lete 2012.
Recenzia od Domčo (02. 06. 2012 14:03:35)