18%
13%
Celkovo hlasovalo 396 užívateľov.

Naprieč vesmírom
Autor: Beth Revisová
Vydal: Ikar
Amy práve urobila najdôležitejšie rozhodnutie vo svojom krátkom živote. Spolu s rodičmi sa dala zmraziť a naložiť na vesmírnu loď Pamodaj. Opustila svojho priateľa, kamarátov a všetkých blízkych, aby sa mohla zúčastniť na misii Archa. Podľa plánu sa majú všetci zmrazení prebudiť o tristo rokov na novej planéte v súhvezdí Kentaura. Alebo o tristojeden rokov? Tak či onak, päťdesiat rokov pred plánovaným pristátím sa kryokomora číslo 42 za nevyjasnených okolností otvorí a Amy sa prebudí v roztopenej kryokvapaline. Niekto sa ju pokúsil zabiť! Amy sa stáva súčasťou malého sveta, v ktorom fungujú veľmi zvláštne pravidlá. Viac ako dve tisícky pasažierov lode Pamodaj sa vo všetkom podriaďuje obávanému tyranovi Najstaršiemu. Starší, Najstaršieho neposlušný nástupca a Amin rovesník, sa usiluje získať jej srdce a popritom sa učí, ako sa má správať, keď jedného dňa prevezme vládu na lodi. Amy mu chce veriť. Ale môže sa spoľahnúť na chlapca, ktorý nikdy nevytiahol päty spomedzi tesných kovových stien vesmírnej lode? Je si istá iba jediným: spolu so Starším musí odhaliť skryté tajomstvo lode, skôr než sa ten, kto ju rozmrazil, pokúsi o ďalšie vraždy.

Láska mimo času. Loď postavená na klamstvách.

Sedemnásťročná Amy sa pripojí k svojim rodičom. Nechá sa zmraziť a naložiť na vesmírnu loď Archa. Čaká, že sa prebudí o 300 rokov neskôr na novej planéte. Nikto nemohol vedieť, že jej ľadový spánok bude prerušený o 50 rokov skôr a bude nútená žiť v novom svete kozmickej lode, ktorá žije vlastnými pravidlami. Amy si uvedomí, že za jej prebudenie nemôže len počítačová porucha. Niekto – jeden z mála tisíc obyvateľov lode – sa pokúsil zabiť ju. A ak Amy čoskoro niečo neurobí, jej rodičia môžu byť na rade. Teraz musí nájsť spôsob ako odomknúť skryté tajomstvá Archy. Ale na jej zozname podozrivých je niekto, kto ju zaujíma viac, ako ostatní: Starší, budúci vodca lode a láska, ktorú nemohla vidieť prichádzať.

Ono je to už raz tak. V živote existujú knihy, ktoré milujete, aj keby ste nemali. A potom sú tu knihy, ktoré by ste mali zbožňovať, ale jednoducho to nedokážete. Čosi, čo neviete identifikovať, vám v tom bráni. Ako keby vás pod krkom držala neviditeľná ruka a bránila vám dosiahnuť na tlačidlo s nápisom – ABSOLUTELY AMAZING. A presne taký problém mám s Naprieč vesmírom. Beth Revis píše krásne. Číta sa to jedna radosť. Dej je zaujímavý a plný zvratov. Postavy vôbec nezaostávajú, ale... čosi tomu chýbalo. Tá iskra, ktorá by ma nútila držať hrdinom palce a všetko s nimi prežívať.

Amy je... Amy. Pre niekoho Hrdinka s veľkým H. Pre iných len bláznivá sedemnástka, ktorá nevie čo so sebou. Och, netvrdím, že by som sa o svojich rodičov nebála! Netvrdím, že by som sa necítila na opustenej lodi stratená! Ale určite by som sa nevrhala hlavou vpred do priepasti, o ktorej nič neviem! Pretože Amy je už raz taká. Je sebecká. Nepremýšľa. Len sa vrhá. Nezahryzne si do jazyka. Proste kričí. A kričí. A kričí. Pôsobí panovačne až strach! Naopak Starší, ten Starší, ktorý na začiatku pôsobil utiahnuto ako malé dieťa... presne ten Starší, sa krásne vyvíja. Z malého chlapca, ktorý nevie čo chce, sa stáva rodený vodca. Vodca musí byť silný. Musí vedieť čo robiť, aby svoj ľud udržal. A on to dokáže. Dokáže sa zaň postaviť a bojovať. Harley, Najstarší, Doc a iné postavy, krásne zapadajú do schémy knižky. Všetci reprezentujú iný typ človeka a je veľmi pravdepodobné, že každý čitateľ sa v komsi z nich nájde. Harley – snílek. Najstarší – diktátor. Doc – pokrokový človek. Krásna charakterová zmes. Tlieskam ti, Beth!

Čo sa týka prostredia... je nezvyčajné. Zaujímavé a nezvyčajné. Bola som vcelku zvedavá, ako sa Beth Revis popasovala s prostredím vesmírnej lode. Nedokázala som si predstaviť, ako by tam ľudia dokázali žiť. Mala som len vlastné predstavy. Ani jedna sa však nezhodovala s tou jej. Dokázala ma prekvapiť. Šokovať. A v dnešnej dobe je priam zázrak, keď autor prekvapí čitateľa. Nehovoriac o dejovej línii, ktorá bola viac než zaujímavá a šokujúca. Od začiatku si človek kladie otázku – kto prebudil Amy? Kto je vlastne Najstarší a čo sa stalo s predchádzajúcim Starším? Ako to vlastne s tou prekliatou loďou, dočerta, je?! Citlivejších čitateľov možno napadne, ako sa to môže skončiť. Musím sa priznať, že ja sama som prišla na to, kto je vlastne ‚vrahom‘ už pár kapitol pred koncom. To však neznamená, že som si pôžitok z čítania neužila. Možno som nebola ohúrená, ale očarená určite.

Beth Revis napísala knihu plnú chutí a emócií. Sladkú. Slanú. Horkú. Bolestivú. Láskyplnú. Jej štýl písania je veľmi príjemný. Strany len tak plynú jedna za druhou a človek si ani neuvedomí a... ahaho! Koniec! Neviem čím to bude, že nepatrím medzi všetkých tých nadšencov. Že by kvôli Amy? Alebo tomu, že som si bola takmer úplné istá, kto za všetky tie nepokoje na lodi môže? Ktovie. Jednoznačne ide o veľmi kvalitnú knihu, ktorú odporúčam všetkým, čo majú čo i len trošičku radi sci-fi. Ak totiž čakáte vesmírnu romancu... nedočkáte sa. Dostanete len napínavý vesmírny thiller, ktorý spôsobí, že vám budú behať zimomriavky po chrbte. Príjemné čítanie!

Moje hodnotenie: 8/10*

Recenzia pôvodne publikovaná na Whisper of my mind...
Recenzia od Stormy (08. 05. 2012 11:00:05)

Oficiálna anotácia:
AMY sa spolu s rodičmi dá zamraziť a naložiť na vesmírnu loď Pamodaj. Opustí svojho priateľa, kamarátov a všetkých blízkych, aby sa mohla zúčastniť na misii Archa. Podľa plánu sa majú všetci zmrazení prebudiť o tristo rokov na novej planéte v súhvezdí Kentaura. Alebo o tristojeden rokov? Tak či onak, päťdesiat rokov pred plánovaným pristátím sa kryokomora číslo 42 za nevyjasnených okolností otvorí a Amy sa prebudí v roztopenej kryokvapaline. Niekto sa ju pokúsil zabiť! Amy sa stáva súčasťou malého sveta, v ktorom fungujú veľmi zvláštne pravidlá. Viac ako dve tisícky pasažierov lode Pamodaj sa vo všetkom podriaďujú obávanému tyranovi Najstaršiemu. Starší, Najstaršieho neposlušný nástupca a Amin rovesník, sa usiluje získať jej srdce a popritom sa učí, ako sa má správať, keď jedného dňa prevezme vládu na lodi. Amy mu chce veriť. Ale môže sa spoľahnúť na chlapca, ktorý nikdy nevytiahol päty spomedzi tesných kovových stien vesmírnej lode? Je si istá iba jedným: spolu so Starším musí odhaliť skryté tajomstvá lode, skôr než sa ten, kto ju rozmrazil, pokúsi o ďalšie vraždy.

Nikdy som si knihy nevyberal podľa obálky. Pri tejto ma však obálka veľmi zaujala a hneď som sa o nej musel dozvedieť viac. Bolo to asi pred dvoma mesiacmi, keď ste ju našli len v predpredaji na stránkach kníhkupectiev. Pútavý názov. Zaujímavá anotácia. Napriek tomu nižšie hodnotenie na portáli GoodReads. Nenechával som sa však odradiť a knižku som zaradil medzi tie, ktoré plánujem prečítať. Pred pár dňami prišiel ten čas, kedy som sa do nej konečne pustil. Úplne ma fascinovala, a práve preto bude táto recenzia iná na rozdiel od ostatných, na ktoré ste zvyknutí.

5 dôvodov, prečo musíte mať Naprieč vesmírom na svojej poličke:

1. Celá je písaná úplne iným štýlom, na aký sme zvyknutí. Autorka písala knihu striedavo, v každej kapitole menila pohľad – pohľad zo strany Amy alebo pohľad zo strany Staršieho (Elder). Musím priznať, že sa mi viac páčili časti z pohľadu Amy. Boli prepracované. Precítené. Strhujúce.

2. Postava Amy je zvláštna a častokrát nevídaná. Amy má sedemnásť rokov, ale na jej vek by som ju určite netipoval. Prvým dôvodom je, že svojho otca nazýva ocko a začiatok knihy je napísaný možno až príliš jemným spôsobom. Ja som si však jej štýl zamiloval a tak som len horlivo otáčal stránky (až do konca, aj keď bolo už nadránom).

3. Kniha má veľmi jednoduchý, ale napriek tomu nepredvídateľný dej, ktorý sa každou ďalšou stranou stupňuje a zamotáva. Má kladné aj záporné postavy. Na konci sa záporné stávajú ešte zápornejšími (uf, pekná hlúposť mi napadla) a ako to už býva, hlavná hrdinka sa musí popasovať so všetkými nástrahami (píšem mierne od veci, som si toho vedomý :D).

4. Má výborný a dojímavý koniec, ktorý odhaľuje niekoľko tajomstiev. Dozviete sa aj ďalšiu podstatnú informáciu, ktorá bude pre vás prekvapením. Prezradím len, že príjemným.

5. Veľmi pekné grafické spracovanie. Vydavateľstvo ponechalo pôvodnú obálku (a veľmi dobre urobili) s lesklo-matným povrchom, ktorý vyráža dych. Ešte dlho ju budem na poličke obdivovať...

Druhé pokračovanie vychádza v Amerike už v januári, jeho názov bude Milión sĺnk (The Million Suns). Kedy sa dostane ku nám nevedno, v roku 2012 to asi nebude (ani si neviete predstaviť, ako rád by som ju dovtedy prečítal v origináli... Dúfam, že sa mi to podarí... :D), všetko bude jasnejšie, keď vydavateľstvo poskytne svoj edičný plán. Vôbec by som sa ale nečudoval, keby kniha vyšla v decembri 2012 - bola by tak zachovaná tradícia vydávania v tejto sérii - pôvodne vyšla 1.1.2011, preklad do slovenčiny vyšiel 2.12.2011 a druhá časť v Amerike vychádza 10.1.2012. Uvidíme, ako to s celou sériou nakoniec dopadne... Tak či onak, druhé pokračovanie v mojej knižnici nebude určite chýbať.

Moje hodnotenie: 5/5

Čo dodať na koniec? Kniha ma príjemne prekvapila. Vôbec som nečakal, že pri nej budem ponocovať. Nič iné mi nezostávalo – nemal som odvahu odložiť ju a nechať na ďalší deň. Pretože viem, že by som zvedavosťou nezaspal. Teraz sa zhodujem s príslovím - Sto ľudí, sto chutí. Dojala ma aj napriek nižšiemu celkovému hodnoteniu (3,84). Patrí medzi tie, ktoré sú moje obľúbené a tie, ktorým som dal to najvyššie hodnotenie. Pretože táto kniha si ho naozaj zaslúži (teda aspoň podľa mňa).
Recenzia od Domčo (15. 02. 2012 20:53:59)