18%
19%
16%
14%

Divergencia
Autor: Veronica Roth
Chicago, ďaleká budúcnosť. Beatrice Priorová žije v spoločnosti rozdelenej na päť frakcií. Na rozhodovacej ceremónii si všetci šestnásťroční vyberajú frakciu, ktorej zasvätia zvyšok života. Beatrice má len dve možnosti: zostať so svojou rodinou, alebo ju navždy opustiť, aby mohla byť sama sebou. Rozhodnutím napokon prekvapí všetkých vrátane seba. Zmení si meno na Tris a usiluje sa obstáť v tvrdej konkurencii, aby si vybojovala miesto v novom živote. Hľadá skutočných priateľov a zamotáva sa do vzťahu s chvíľami neodolateľným, inokedy neznesiteľným chlapcom. Keď Tris objaví sprisahanie, ktoré môže zničiť jej navonok dokonalú spoločnosť, záhadná schopnosť jej buď pomôže zachrániť ľudí, ktorých miluje, alebo...

Divergencia je kniha, ktorá vás hneď na prvý pohľad zaujme svojou skutočne vydarenou obálkou. A buďme úprimní, mnohokrát je práve toto dôvod, prečo po knihe okamžite siahneme. Hoci je pravda, že pekná potlač nemusí byť okamžite zárukou kvalitného príbehu, v tomto prípade to neplatí. Debut Veronicy Rothovej je pútavý, zaujímavý a presvedčivý, na jeho stránkach spoznáte úplne nový dystopický svet. Tento akciou naplnený príbeh plný emócií a napätia vás okamžite strhne do temného futuristického sveta, ktorý je však taký lákavý, že ho ani nebudete chcieť opustiť.

Každá jedna postava v knihe je výnimočná, až máte pocit, akoby šlo o skutočných ľudí. Nikto nie je len dobrý alebo len zlý, každý z nás má svoje muchy aj svetlé stránky a tento fakt sa autorke podarilo veľmi dobre zachytiť a realisticky spracovať. Veronica nám ukazuje nielen túžby svojich postáv, ale aj ich strach a komplikované povahy, vďaka ktorým si ich proste zamilujete a budete uvažovať nad pohnútkami, ktoré ich k rozhodnutiam viedli.

V rámci deja sa dostávame so Chicaga v budúcnosti. Dystopická spoločnosť je rozdelená na päť frakcií, ktoré sú vytvorené ako opozitum vlastností, ktorými jej členovia pohŕdajú.

„Ľudia, ktorí vinili agresivitu, ustanovili Harmóniu. Ľudia, ktorí vinili nevedomosť, založili Informovanosť. Ľudia, ktorí vinili falošnosť, vybudovali Otvorenosť. Ľudia, ktorí vinili sebectvo, sa združili do Sebazaprenia. A vďaka ľuďom, ktorí vinili zbabelosť, vznikla Neohrozenosť.“

Každý, kto dosiahne vek 16 rokov, si môže zvoliť frakciu, ku ktorej bude potom patriť až do konca svojho života, ďalšia zmena totiž už nie je možná. Kandidáti sa teda môžu rozhodnúť, či zostanú žiť so svojou rodinou vo frakcii, v ktorej sa narodili, alebo začnú nový život v inej.

Beatrice Priorová sa narodila v Sebazaprení. Celý život ju učili, že má klásť potreby druhých nad svoje vlastné a byť úplne nesebecká. Nemohla by však byť hlavnou hrdinkou, keby sa s týmto dokázala len tak zmieriť. Nie je preto prekvapením, keď si na rozhodovacej ceremónii zvolí Neohrozenosť, ktorej členov vždy tajne obdivovala. V tom momente sa jej zmení celý život. Stáva sa z nej Tris a musí sa podrobiť rôznym skúškam, ktoré ju majú preveriť tak po fyzickej ako aj psychickej stránke. Ak sa jej to nepodarí a zlyhá, pridá sa k radom bezprizorných, ľudí bez frakcie, čo je podľa všeobecne panujúcej mienky horšie ako smrť. Tá aj tak na našu hrdinku v novom prostredí číha doslova na každom kroku. Neohrození sa totiž radi bezhlavo vrhajú do každého bláznovstva, či už ide o vyskakovanie z idúceho vlaku, lozenie po ruskom kole alebo šialenú jazdu na lane z mrakodrapu. Okrem toho je medzi kandidátmi aj pár takých, ktorí idú doslova cez mŕtvoly, aby iniciačnú skúšku zvládli. A aby toho nebolo málo, Tris nie je tak celkom normálna. Je divergentná, čo musí pred všetkými skrývať, pokiaľ sa nechce dostať do ešte väčšieho nebezpečenstva.

Tris spočiatku pôsobí ako typická tínedžerka. Je tvrdohlavá, odmieta pravidlá a v každom prípade si spraví po svojom, nehľadiac na následky. Každou ďalšou stranou som sa s ňou však stále ľahšie dokázala stotožniť a musela som si priznať, že by som sa v mnohých situáciách zachovala presne tak ako ona. Niektoré jej rozhodnutia mi však pripadali, akoby si ich viac priala autorka pre vytvorenie väčšieho napätia a nečakaných zvratov. Aj napriek tomu som si Tris nesmierne obľúbila a pokojne môžem povedať, že je to jedna z najlepšie napísaných postáv s akými som sa stretla. Počas celej knihy prechádza zmenami, ktoré ju robia takou jedinečnou. Od malých rebelstiev na začiatku až po veľké obete, ktoré musí priniesť na konci.

A aká by to bola kniha pre mladých, keby v nej nebolo aj trochu romantiky? Štyri je typom hrdinu, ktorý si jednoducho od prvej chvíle musí získať srdce každého dievčaťa. Na jednej strane je tvrdý, chladný a neľútostný. Ako tréner v Neohrozenosti pôsobí na kandidátov tiež trochu desivo. Autorka však postupne odhaľuje aj jeho druhú citlivejšiu stránku. Zisťujeme preto, že hoci mal ťažké detstvo, snaží sa byť lepším človekom a nebojí sa čeliť vlastnému strachu. Pozornejší čitateľ si rýchlo uvedomí, kto Štyri v skutočnosti je, no napriek tomu tento fakt neuberá na zážitku z postupného odhaľovania jeho identity.

Keďže Tris pochádza z frakcie, kde sa ľudia na verejnosti ani nechytia za ruky, spočiatku si nechce pripustiť, že by mohla byť do svojho trénera zaľúbená a celkom si ani neuvedomuje drobné náznaky jeho náklonnosti k nej. Ich vzťah sa preto rozvíja celkom prirodzene a nenútene, čo ocení hlavne dievčenská časť čitateľov.

Príbeh plný akcie a napätia, navyše napísaný tak dobre, že si aj rýchlo zvyknete na rozprávanie v prvej osobe, vás pohltí od samého začiatku a knihu nebudete chcieť pustiť, kým neotočíte poslednú stranu. A nebudem vám klamať, potom budete už len netrpezlivo čakať na vydanie ďalšieho dielu, na ktorý našťastie budeme čakať nanajvýš pol roka. Nemôžem inak, ako skutočne vydarenú prvotinu mladej americkej autorky len odporučiť. Pokiaľ sa vám páčili Hry o život, nepochybne sa zamilujete aj do Divergencie.

Recenzia od Ella (29. 02. 2012 06:54:39)