17%
18%
13%

Hra osudu (3. kniha Einarinn)
Autor: Juliet E. McKennová
Vydal: Triton
Z obálky knihy: Lupičce Livak i Ryšadovi, statečnému bojovníkovi a muži, který krásné zlodějce ukradl srdce, se podařilo uprchnout před pokřivenou magií nebezpečných Elietimm. Čeká je sláva a bohatství, pokud ovšem splní další úkol – vypátrají mocnou, prastarou a dávno zapomenutou magii původních obyvatel Tormalinské říše, která jako jediná může Elietimm porazit. Na cestě do hlubokých lesů a nepřístupných hor však čeká Livak nejedno překvapení...

Hra osudu ako najslabší článok

V ďalšom pokračovaní príbehov Einarinn sa príbeh znova vracia k Livak, ktorá dostala prácu od arcimága Planira Čierneho a Urodzeného d´Olbriota. Spolu s čarodejníkom Usárom a bratmi Sorgrenom a Sorgradom sa vydáva na cesty po Veľkom lese, aby vypátrala svojich príbuzných – lesných ľudí - a pátrala po náznakoch starobylej éterickej mágie. Samotné pátranie ju dovedie aj k horalom, ktorí sa práve chystajú vziať si pôdu, na ktorú si robia nárok. Livak a jej skupinka priateľov, ktorú uzatvára soluranský čarodejník Gilmarten, sa dostávajú do víru bojov medzi horalmi a nížinármi. Najväčšou hrozbou pre hlavných hrdinov je však záhadný plavovlasý cudzinec z rasy Elietimm, ktorý ťahá v úzadí za všetky nitky.

Autorka sa znova vracia k Livak a prostredníctvom nej rozpráva príbeh a opisuje pátranie po záhadnom Umení. Treba však pri tomto bode poznamenať, že na rozdiel od prvej knihy písanej tiež z pohľadu Livak, je Hra osudu o niečo slabšia. Možno je to tým, že hlavná hrdinka až pričasto zvýrazňuje svoju snahu vytrieskať úžitok zo všetkého, nech sa deje čokoľvek – od polovice knihy sú jej myšlienkové pochody už naozaj únavné. Navyše sa z nej autorka snaží za každú cenu spraviť drsnú postavu a jej charakteristika je niekedy nevýrazná a akoby len dvojdimenzionálna.

Rozprávačovi v prvej osobe sa dá vytknúť aj prílišná zaujatosť detailmi, čo však nie je problémom len tejto knihy. McKennovej hrdinovia, nech už je to Livak alebo Ryšad, sa až pričasto venujú vzorkám na koberci a priečeliam budov, takže dlhé opisy prostredia niekedy otravujú, pretože spomaľujú dej. Naopak, pasáže písané z neosobného rozprávača v tretej osobe – sú to pasáže týkajúce sa horalov – sú oveľa zaujímavejšie a dynamickejšie a v podstate ťahajú celú knihu.

Čo sa týka deja, spočiatku je trochu zbytočne rozťahaný, zatiaľ čo na konci sa veľmi rýchlo všetko vyrieši a ukončí, až má čitateľ pocit, že v skutočnosti by to nebolo také jednoduché ani za veľkej pomoci šťastia a náhody. Práve posledným kapitolám mohla autorka venovať trochu viac pozornosti, miestami to vyznie priam odfláknuto.

Typické „kultúrne“ vsuvky opäť nechýbajú na začiatku kapitol. Ide o prepisy starodávnych básní a piesní, ktoré však miestami pôsobia trochu rušivo, navyše nemajú očividnú spojitosť s dejom. Čitateľ to berie buď ako nutné zlo, alebo tieto začiatočné pasáže jednoducho preskočí. Našťastie sú kapitoly relatívne dlhé, takže piesní je naozaj málo a celkovo sú stráviteľným sústom.

Čo dodať? Príbeh by mohol byť od začiatku trochu dynamickejší, aby udržal čitateľovu pozornosť. Prerušila som čítanie na dlhú dobu a hodnú chvíľu som sa odhodlávala k dočítaniu knihy, pretože nejde o dielo, ktoré by držalo čitateľa pripútaného k stránkam, hltajúc vety, aby sa konečne dostal k rozuzleniu. Rozvláčny začiatok môže mnohých odradiť a ani relatívne slušný koniec nezmení pocit z knihy – že ide o oddychovú vec, ktorá nezarezonuje výrazne v pamäti. Niekomu sa môže páčiť viac, inému menej, každopádne ide o lepší priemer, ktorý nemôže súťažiť s velikánmi ako sú Tolkien a jemu podobní. Asi najslabší diel v sérii.

Osobné hodnotenie: 60%.
Recenzia od Bruja (25. 05. 2009 05:37:29)