17%
18%
13%

Pestis Draconum
Autor: Dušan D. Fabian
Vydal: SR – Artis Omnis, ČR - Brokilon
Slovensko... 48,47° zemepisnej šírky, 18,89° zemepisnej dĺžky... Oblasť silnej geomagnetickej anomálie... Nad starobylým banským mestom sa vznáša päťmetrový šupinatý netvor, strháva strechy veží a pľuje oheň. Miestni obyvatelia sa trasú strachom a pamiatkári si trhajú vlasy. Na scénu prichádza operačná jednotka Spolku Zasvätených. No nielen ona. V jej pätách sa objavujú pochybní obchodníci s magickými artefaktmi, samozvaní lovci astrálnych bytostí a dokonca i niekoľkí členovia najstaršieho rytierskeho rádu v Európe. A zabrániť tomu, aby sa malebné mestečko premenilo na ľudoprázdne spálenisko, zrazu nie je tak jednoduché, ako sa pôvodne zdalo...

Akčné a prudko čitateľné Pestis Draconum

Podľa množstva prečítaných fan fiction a fiction súdim, že pre väčšinu mladých, hlavne začínajúcich autorov je cool zasadiť príbeh do anglofónneho prostredia. Keď už pre nič iné, tak aspoň preto, že zahraničné mená sa im páčia viac. Johnny znie lepšie ako Janko a Caroline znie lepšie ako Kaja. Kto si tým neprešiel, nech zdvihne ruku (pridávam svoju pravačku). Pritom Slovensko ponúka mnoho krásnych kulís a legiend, ktoré by sa dali v príbehu vyťažiť. V oblasti fantastiky to dokázal napríklad Juraj Červenák a po nejakom čase som sa s tým konečne stretla v ďalšej slovenskej knihe - Pestis Draconum.

Priznám sa, so slovenskou a českou tvorbou sa len zoznamujem. Príbeh o Veľkom šarkanovi, pustošiacom Banskú Štiavnicu a jej okolie, ktorého musí zastaviť partia profesionálnych mágov, sa mi pozdával, no pre istotu som si nedovolila veľké očakávania. Napokon som bola poriadne prekvapená.

Príbeh sa mi veľmi páčil, už po prvých piatich stranách som bola bez dychu zažratá do deja. Dynamické a tak akurát dramatické. Knihu som prečítala za jedno popoludnie. Chválim autora za spracovanie legendy o svätom Jurajovi, no čo sa mi najviac páčilo, bolo lúštenie zašifrovanej hádanky. Pri tej pasáži som doslova chrochtala blahom. Dušan to pekne prepojil na históriu slovenských miest. Príbeh podrží aj príjemný štýl - kniha sa čítala veľmi dobre a rýchlo. Len sa mi občas zdalo, akoby sa autor nevedel rozhodnúť, či sa prikloní k hovorovejšiemu štýlu, alebo ponechá text v čistom spisovnom. Takých miest bolo našťastie máličko. Hlavné postavy boli sympatické a dostatočne rozpracované vzhľadom na to, že príbeh stojí na akcii, nie na psychologických rozpravách. Nečakajte teda náročné dielo odhaľujúce tajomstvo života; ide o klasické fantasy zasadené do súčasnosti.

Medzi plusy by som pridala aj nápad s fotografiami na začiatku kapitol. Veľmi to knihu oživilo a bolo to celkom originálne – hlavne obrázok značky Pozor, drak. Svet elementálov a mágie má Dušan dobre premyslený, takže na základe výborných dojmov z tejto knihy sa chystám aj na Invocatio Elementalium, aby som sa o svete Dávida Ábela dozvedela viac. A keď už sme pri tom, nezaškodilo by ani ďalšie voľné pokračovanie.

Napriek mojim pochvalným slovám a vysokému hodnoteniu kniha nebola úplne dokonalá. Čo ma rozladilo asi najviac, boli gramatické chyby a niekoľko štylistických, ktoré som zvykla vyčítať mladým autorom pri beta-readingu. Tak napríklad nominatív množného čísla – našla som asi dve alebo tri tvrdky tohto typu, potom chybné použitie zámien mi/my a korektorka si nevšimla ani nesprávne použitie zámena naň, ktoré sa nespája s osobami, ale predmetmi a zvieratami. V niektorých vetách chýbali čiarky, prípadne boli navyše. Chcelo by to ešte jednu korektúru. Možno by sa dalo eliminovať na niekoľkých miestach aj zbytočné hromadenie slov (napríklad veta začínajúca takto – „Vlastne možno ani nepovedal...“ – chápem, čo tým chcel autor povedať, no chcelo by to čiarku za prvým slovom, ak má veta zostať nezmenená). Nepáčilo sa mi ani časté používanie prísloviek včera, dnes, sem a niekoľkých ďalších. Osobne som na to alergická; nazvala by som to aj mojou chorobou z povolania. Som zástancom používania výrazov typu predchádzajúci deň, v ten deň a podobne. Podľa mňa to znie v texte oveľa lepšie.

Zapamätala som si ešte dve drobnosti. Prečo doktor Michalko nazýva v závere knihy Dávida a Braňa „holúbkami?“ Ktorý normálny chlap v strednom veku by to povedal? Nadskočilo mi pri tom obočie. A ešte nechápem, prečo teta zo svätojurskej fary rozprávala, akoby ju premestnili strojom času zo začiatku dvadsiateho storočia. Pán farár povedali, pán farár sa zranili... Žijem v Bratislave od narodenia a príbuzných mám v rôznych západoslovenských okresoch, ale s takýmto spôsobom vyjadrovania som sa nestretla ani u starých ľudí. Ak s tým má Dušan osobné skúsenosti, tak fajn, som ticho, ale inak mi to príde pritiahnuté za vlasy. Autor si občas neodpustil zopár drobných klišé (napríklad keď šarkan vyronil slzu), ale v podstate neviem naňho vytiahnuť žiadne vážne porušenie nepísaných či písaných štylistických zákonov, hoci som knihu čítala dvakrát.

Na záver zostáva už len moje tradičné percentuálne hodnotenie. Keďže som si pri knihe krásne oddýchla a stratila sa v Dušanovom fantasy Slovensku, Pestis Draconum má u mňa 89%.
Recenzia od Bruja (19. 09. 2012 15:30:31)