17%
18%
13%

Bleach 01: The Death and the Strawberry
Autor: Tite Kubo
Vydal: Shueisha / Crew (CZ)
Mystika, emoce, humor i akce - to je Bleach! Bleach je jedna z nejslavnějších a nejúspěšnějších mang, které může konkurovat snad jen Naruto. Je to fenomén, který odstartoval nejen animovaný seriál a filmy, ale podle něj vzniklo i několik divadelních představení, počítačových her a spousta knih. Vznětlivý teenager Ičigo Kurosaki má kromě popudlivé povahy ještě jednu zvláštní vlastnost - vidí mrtvé lidi. Což mu nijak zvlášť nevadí... aspoň dokud nepotká tajemnou dívku v černém kimonu, která ho přesvědčí, aby se stal Sběračem duší. Tím se dostává do nebezpečí nejen on sám, ale v sázce jsou i životy jeho blízkých. Pokud je má ochránit, musí se naučit jak bojovat s těmi, kteří jsou už dávno mrtví. (oficiálna anotácia)

Ičigo sa stáva Zberateľom

Kto by nechcel mať nadprirodzené schopnosti? Super rýchlosť, hybkosť, obrovská sila, rýchla regenerácia... Kurosaki Ichigo je jedným z tých, ktorí špeciálnu schopnosť majú, no v jeho prípade je to skôr na škodu. Ichigo vidí duše mŕtvych – dokáže sa s nimi rozprávať a v niektorých prípadoch im aj pomôcť k pokojnejšiemu posmrtnému životu. Jedného dňa sa však v jeho blízkosti zjaví hollow (pre neznalých terminológie: povedzme, že je to zmutovaná zlá duša) a Ichigov život sa nečakane mení. Hollowovi je totiž na stope Shinigami Kuchiki Rukia a Ichigo nechtiac získa jej špeciálne schopnosti. Keďže okolie sa škaredými zlými potvorkami doslova hemží a Rukia nie je viac schopná ich odstrániť, je na Ichigovi, aby s nimi spravil poriadok. Stáva sa tak z neho Shinigami – Zberateľ duší.

Takto začína jedna z najznámejších máng, Bleach. Prvý zväzok sa mi dostal do ruky celkom nečakane – s prosbou o zrecenzovanie. Nie som vôbec expert na svet anime a máng; je to presne naopak. Len sa s týmto fenoménom zoznamujem. Kedysi som nad fanúšikmi mangy nechápavo krútila hlavou. Ako môže niekto tak žrať japonské komiksy, až tomu pomaly prispôsobuje svoj životný štýl? Moje skúsenosti s mangou pred Bleachom zahŕňali zopár krátkych hororov, z ktorých mi stáli všetky chlpy (niežeby som ich vyhľadávala; mala som na ne jednoducho smolu), a jeden strašne sladký dievčenský komiks, na ktorý som pred rokmi narazila na nete. Nič, z čoho by som bola vo vývrtke. Myslela som si, že Bleach bude niečo podobné – patetické, nelogické a pritiahnuté za vlasy. Omyl, omyl.

Séria začína úplne fantasticky. Je svieža, vtipná a dynamická. Ichigo sa spočiatku javí ako klasický rebelujúci pubertiak – často sa púšťa do bitiek (vďaka oranžovým vlasom je odjakživa terčom útokov rôznych indivíduí) a doma to tiež nemá ideálne. Po smrti matky prebrala domácnosť jeho mladšia sestra Yuzu, druhá sestra Karin sa snaží ignorovať vlastnú schopnosť vidieť duchov a Ichigov otec Isshin má zvláštnu zábavku mlátiť sa so synom a napádať ho v najneočakávanejších chvíľach. Trochu som sa obávala, že Tite Kubo z neho spraví typického hrdinu a lá americký tínedžer – nikým nepochopený chudáčik, ktorý sa cíti odlišný a nevie, ako si obhájiť svoje miesto v živote. Našťastie príbeh neskĺzne do patetickosti. Tite Kubo netlačí na pílu, vie, kde sú tie správne hranice, a vďaka tomu je Ichigo charizmatickou postavou, ktorú som si nedokázala neobľúbiť.

Okrem zaujímavých postáv, akými sú určite Chad, Rukia a Inoue, je silnou stránkou Bleachu aj príbeh a grafika. Dej plynie úžasným tempom, prvý zväzok som úplne bez dychu prečítala za pár minút a úplne zmenil moje vnímanie mangy. Keď som došla na koniec knihy, takmer ma porazilo od nedočkavosti, že čo bude ďalej. Čo sa grafiky týka, je nádherná, detailná a realistická. Jednotlivé postavy sa výzorovo odlišujú (pri niektorých mangách, ktoré som v minulosti prebehla, som mala pocit, že postavy sú nakreslené na základe jedinej predlohy) a aj prostredie je tiež prepracované. Jednoducho krása, len je škoda, že kniha neobsahuje žiadne farebné stránky.

Zatiaľ mám doma všetky dostupné zväzky v češtine (mladšia sestra sa rozhodla ich zbierať, za čo jej vzdávam hold) a môžem potvrdiť, že kvalita mangy neklesá. Nesmierne sa teším na každú novú kapitolu, dokonca som po rokoch chytila do ruky ceruzku a pustila sa do fan artu. Bez mučenia priznávam, že ma Bleach totálne nadchol. Kto sa chystá spoznávať japonské mangy, nech začne práve Bleachom. A možno sa raz stretneme na nejakej otaku session...

Osobné hodnotenie: 94%
Recenzia od Bruja (09. 11. 2012 08:53:53)