17%
18%
13%

Desivé splynutie: Očami vraha
Autor: Jill Hathaway
Hodnotenie: 60%
Anotácia: Intenzívny, dramatický príbeh pretkaný napätím, romantikou a silnými emóciami. Stredoškoláčka Sisa žije len so svojím otcom a mladšou sestrou, jej matka pred rokmi zomrela na rakovinu. Sisa trpí ojedinelou poruchou - narkolepsiou - poruchou spánku. Občas upadne do bezvedomia a ocitne sa dočasne v tele niekoho iného a jeho očami potom vníma svet. Jedného dňa sa ocitne v koži vraha, ktorý zabil kamarátku jej sestry. Krátko potom zomrie ďalšie dievča zo skupiny roztlieskavačiek a Sisa sa obáva, že ďalšia na rade bude jej sestra. Rozhodne sa vraha vypátrať na vlastnú päsť...

Jill Hathaway - Desivé splynutie: Očami vraha

Keď vy spíte, máte sny. Ona vidí očami iných...

Sisa je na prvý pohľad normálna stredoškoláčka. Žije so svojím otcom a mladšou sestrou, matka im pred rokmi umrela na rakovinu. Otec je chirurg a väčšinu času trávi v práci, sestrou plieska puberta a Sisa musela predčasne dospieť, aby v rodine čiastočne zastala prázdne miesto po mame. Sisa má však trochu zvláštnu poruchu. Trpí narkolepsiou, teda hocikedy bez zjavnej príčiny upadá do spánku. Pravdou však je, že narkolepsiou to len nazvali doktori, ktorí boli po množstve testov zúfalí z toho, že vlastne nevedeli, čo sa so Sisou deje. Ona na rozdiel od nich, to vie úplne presne. Vždy keď upadne do spomínaného „spánku“, dostáva sa svojou mysľou do mysle niekoho iného, do niekoho, s kým naviazala puto cez predmet, ktorého sa dotkla pred tým, než do tohto stavu upadla.
      Aj preto sa Sisa vyhýba akémukoľvek kontaktu s cudzími predmetmi a nerada sa ich dotýka, tak ako sa nerada dotýka aj druhých ľudí, a tak je pre svoje okolie tak trochu čudáčkou.
      Možno je to zložité, ale Sisa sa takto pomaly, ale isto naučila žiť a zvládať svoje stavy. Všetko sa ale zmení jedného dňa, keď sa nechtiac dostane do hlavy vrahovi, ktorý zavraždil jednu z najlepších priateliek jej mladšej sestry.
Sophiina smrť bola uzavretá ako samovražda, lebo dievča trpelo depresiou a ostal po nej aj odkaz na rozlúčku. Jediná Sisa vie, ako to v skutočnosti bolo, ale ako má niekomu vysvetliť, že bola v hlave vraha a preto vie, že Sophi sa v skutočnosti nezabila sama? Ako má presvedčiť svoje okolie, že nie je blázon a niekde naokolí sa potuluje vrah? Sisa to nemôže nechať len tak a začne pátrať na vlastnú päsť. A keď zomrie aj druhá z trojice najlepších priateliek a ďalšou na rade sa stane jej sestra, Sisa má jasno. Musí zistiť, kto je vrah za každú cenu...

Táto kniha ma skutočne milo prekvapila. Napriek mojej nechuti k žánru YA som sa do nej pustila, aj keď len s miernymi očakávaniami, lebo ma zaujala myšlienka. Miernymi očakávaniami preto, lebo v poslednej dobe sa mi stáva stále častejšie, že napriek dobrej myšlienke, ktorá má obrovský potenciál, chýbajú autorovi dostatočné skúsenosti na to, aby ju rozvinul a urobil z nej tak pútavý príbeh.
      Nemôžem povedať, že by to tu autorka dokázala úplne dokonale, ale bolo to natoľko postačujúce, aby som knihu nepustila do poslednej strany.

V podstate sa jedná viac o klasickú detektívku, kde je hlavnou postavou dospievajúce dievča, s prímesou trochy paranormálnosti. Nenájdete tu žiadnych upírov, vlkolakov a dokonca ani duchov, ktorí sa na vás v dnešnej dobe sypú z každej strany. Jediné podivné na celom príbehu sú Sisine spánkové poruchy. Ako sa ale v priebehu knihy dozvedáme zároveň s hlavnou hrdinkou, nejedná sa ani tak o chorobu ako o Sisinu výnimočnú schopnosť, ktorú, ako sama zistí, dokáže aj čiastočne ovládať a nakoniec vďaka nej vyrieši obe záhadné úmrtia.

Okrem deja treba spomenúť aj technickú stránku textu. Tá bola v tomto prípade tiež veľmi dobre zvládnutá, čo bolo ďalším milým prekvapením. Nenájdete tu žiadne dvojslovné vety, žiadne opakovania, žiadne bezcieľne, nudné a nereálne rozhovory, ani zbytočné opisy "melancholicky padajúceho lístia na chladnú krutú zem". Všetko, čo sa tu udeje, pôsobí autenticky a skutočne.
      Napriek tomu, že dej je situovaný na typickej americkej strednej škole a dejú sa tam presne také veci, aké by ste od amerických teenagerov očakávali, nepôsobí toto prostredie rušivo a veľmi dobre a živo dokresľuje atmosféru toho, čo sa tu odohráva.
      Sisa ako hlavná hrdinka bola pre mňa pohladením pre dušu. Napriek jej veku netrpí žiadnym klasickým syndrómom rozpoltenej osobnosti, ktorá si nevie vybrať, aké topánky si obuje, alebo koho vlastne miluje. Je rozumná, reaguje primerane a aj ona pôsobí oveľa skutočnejšie, než veľa iných postáv v jej veku. Napriek náznaku ľúbostného trojuholníka, ktorý je pre podobné knihy už tak trochu nepísaným pravidlom, nebije tento fakt priamo do očí a ostáva nenápadne v pozadí až do konca knihy, kde sa vcelku zaujímavým rozuzlením deja vyrieši.
      Príbeh nie je príliš zložitý, ale je zaujímavý a hlavne poriadne emotívny, keďže Sisa dosť často spomína na svoju mamu, ale jej spomienky a pocity nie sú zveličené ani prehnané, sú to jednoducho city dievčaťa, ktoré prišlo o matku a v ťažkej chvíli, keď sama nevie kadiaľ kam, musí podržať ešte aj mladšiu sestru, ktorej sa stratenú matku snaží vynahradiť. Nenájdete tu podľa mňa žiadne nemiestne výlevy a zbytočné vodopády sĺz. Môže sa skôr stať, že nimi pri čítaní knihy budete trpieť práve vy.

Napriek všetkému dobrému, určite by sa našlo veľa vecí, ktoré by sa knihe dali vytknúť. Celý dej sa nesie v dosť pochmúrnom a melancholickom duchu a určite vám nijak nevyrazí dych. Napriek tomu knihe ale nechýba originálne rozuzlenie, ktoré na vás nekričí už z polky knihy a jej postavy vás nezačnú nudiť ani vám nebudú pripadať neskutočné a nereálne. Kniha je pohodovou oddychovkou a jednoducho to bol pre mňa príjemný zážitok. Som veľmi rada, že som knihu vzala do ruky a bola by som nesmierne potešená, ak by som sa v budúcnosti dočkala pokračovania.
Recenzia od Mercy (12. 10. 2012 16:00:21)