16%
18%
13%

Soumrak
Autor: Paul S. Kemp
Vydal: Fantom Print
Oficiálna anotácia: Oblíbili jste si příběhy temného elfa Drizzta Do’Urden? Rádi byste si přečetli něco podobného? Akčního, dobrodružného, napínavého? Pak je trilogie Erevis Cale ta nejlepší možná volba. Podle fanoušků Forgotten Realms je Erevis Cale vedle Drizzta nejoblíbenější postavou z tohoto světa. Mohlo by se zdát, že Erevis Cale je jen loajálním sloužícím v sídle Uskevrenů, jedné z bohatých obchodnických rodin Sembie. Když se ho však někdo pokusí zabít, začne si to brát osobně. Obzvláště, když je ve hře temná magie a Chrám stínů. A když si něco Erevis Cale bere osobně, znamená to, že poteče krev. Potoky krve. A můžete se vsadit, že jeho krev to nebude…

Paul S. Kemp - Soumrak (Erevis Cale 1)

Máte radi Drizzta Do´Urdena? Erevisa Calea si tiež obľúbite.

Erevis Cale je na prvý pohľad len majordómom bohatého obchodníckeho rodu Uskevrenov. No naozaj len na prvý pohľad. Erevis má za sebou minulosť ukrytú v tieňoch, ktorú len postupne odhaľuje. Bol bojovníkom, nájomným vrahom, bol jednoducho niekým iným, bojoval za to, čo on považoval za správne. Nakoniec však oddane slúžil svojmu pánovi a rovnako aj priateľovi, hlave rodu Uskevrenov.

No keď Tamalon umrie, rozhodne sa Erevis rodinu opustiť. Už tu pre neho nie je miesto, napriek tomu, aká minulosť ho s rodom spája a aj napriek svojej nenaplnenej láske k Tazienne, dcére Tamalona.
      V deň jeho odchodu, dostane odkaz od Rozklana, zabijaka, s ktorým Erevis kedysi spolupracoval. Keď sa s ním stretne na určenom mieste, zistí, že ich na toto miesto niekto zámerne vylákal, aby ich oboch zabil. Neznámy mág a polodrow, s jedným okom modrým a druhým tmavým, sa ich pokúsia vyhodiť do povetria, no Erevisa a Rozklana nie je také jednoduché zabiť.
      Ani jeden z nich však netuší, kto, a prečo usiluje o ich životy. Erevis sa v náhlej predtuche ponáhľa naspäť do sídla Uskevrenov, aby zabránil možnej katastrofe a krvipreliatiu.

No nepriateľovi sa napriek jeho odhodlanosti podarí ujsť s polovicou zvláštneho predmetu a rukojemníkom. Na čo slúži zvláštna kamenná guľa vykladaná tisíckami drahokamov? A prečo po nej nepriateľ túži tak, že je odhodlaný Calea a Rozklana zabiť? Erevis sa zrazu zapletá do niečoho, o čom nič nevie a z čoho možno nebude cesty späť.

Jak tam tak stál, napadlo ho elfské přísloví: Rozluč se v dobrém, nelituj ničeho. Rozloučil se s Tazienne v dobrém. Byl spokojený.

Erevis Cale je postava, ktorú si musíte obľúbiť už na prvých stranách knihy. Už tu totiž zistíte, že nie je len obyčajným majordómom, alebo naopak len zabijakom, ale je rozvetveným charakterom, mysliacou a milujúcou bytosťou, ktorá hľadá svoje miesto na zemi a možno ho stále nenachádza. Tam, kde sa cítil byť doma, sa ocitá znova ako cudzinec, jeho láska je nenaplnená a bolí viac než zásah mečom. Možno mäkne a stáva sa z neho sentimentálny hlupák. Alebo len našiel inú stránku svojej osobnosti.
      No akonáhle sa ocitá vo víre násilných udalostí, vracia sa na povrch časť jeho starého ja, oblečená v koži, so zbraňami pripnutými k pásu.

„Takže budeme konat zlo, abychom zlu zabránili?“ zeptal se. „Přesne to tvrdíš, víš?“

No ani zďaleka nie je jediným hrdinom príbehu. Postupne sa zoznamujeme s povahou druhého zabijaka – Draska Rozklana a objavujeme, čo ho s Erevisom Caleom spája. Trojicu odvážlivcov, vydávajúcich sa za dobrodružstvom, uzatvára polovičník (půlčík) Jak Čipera, jediný komu Cale verí, zlodej a podvodníček, s neuveriteľným zmyslom pre spravodlivosť, ktorý odmieta stáť inde, ako na strane tých dobrých a chrániť životy nevinných.
      Práve on je svedomím Erevisa Calea v situáciách, kedy Erevis pod tlakom okolností začína prechádzať na druhú stranu.

„Neztrať v tom sám sebe, Erevisi. Neproměň se v Draska Rozklana. Ty už takový nejsi.“

Možno sa to hneď nezdá, ale hranica medzi dobrom a zlom je tu jasná. Aj napriek nie úplne jasnému charakteru napríklad takého Draska Rozklana, viete od samého začiatku zaradiť všetky postavy na jednu zo strán. Hrdinovia sú hrdinami, zloduchovia zloduchmi, so všetkým, čo k tomu patrí, či už je to odvaha a sebaobetovanie na strane dobra, alebo nenávisť a krvilačnosť na strane zla.

Príbehom sa ťahá len jedna dejová línia a ani tá nie je príliš zložitá. Napriek tomu dej ubieha veľmi rýchlo. Nie je čas na odpočinok, jedno nebezpečenstvo strieda druhé. Dočkáte sa akcie a súbojov, ktorých je na stránkach knihy pomerne dosť. No človek sa tak trochu pri čítaní neubráni porovnávaniu s R. A. Salvatorem. Aspoň ja som sa neubránila a práve v situáciách, keď hlavní hrdinovia skrížili zbrane s nepriateľom, som pocítila čiastočné sklamanie. Súboje boli vykreslené viac menej priemerne. Boli pomerne krátke a to čo ma na nich trochu sklamalo bol opakovane nerozhodný výsledok. Vďaka zo začiatku tajomnej schopnosti nepriateľa, vyliečiť sa aj zo smrteľných zranení, tento vždy z bojiska odkráčal, aby pokračoval vo svojich nekalých plánoch. Na strane dobra, hrdinovia slúžiaci svojim bohom, obdarení mágiou, využívali na liečenie kúzla a tak sa aj oni vždy pozviechali a šli ďalej. Smerovalo to k tomu, že počet ako hlavných postáv, tak nepriateľov, ostával rovnaký až do záveru knihy.

Dejová línia ku koncu trochu strácala na pútavosti a chýbalo napätie, ktoré patrí ku každému dobrému záveru, ktorý bol v tomto prípade pomerne predvídateľný. Bohužiaľ posledný boj bol sklamaním najväčším. Ani jeden z hrdinov nedosiahol to, čo chcel. Hlavný zloduch celého príbehu sa ukázal nebiť hlavným zloduchom (čo ale autor nie príliš múdro naznačil už niekde za polovicou knihy) a nakoniec ani nepadol Erevisovým mečom tak, ako by to u hrdinov a ich nepriateľov tohto typu malo byť. Pravé zlo dostalo, po čo prišlo a spokojne odišlo (ako ostatne v každom súboji v tejto knihe). Ale to nebolo všetko.

Autor nás chcel pravdepodobne potrápiť a tak sa na posledných stranách knihy konca príbehu (alebo aspoň čiastočného konca príbehu) nedočkáme. Darmo budete obracať strany a hľadať, ako to s Erevisom a jeho spoločníkmi naknoniec dopadlo. Na to, čo sa s nimi stalo, a či to vôbec všetci v zdraví prežili, si budeme musieť počkať do druhej časti tejto trilógie.

„Poslední rada, Erevisi. Pozorne ji poslouchej, protože se v ní ukrývá klíč k rozluštení osudu.“ Odmlčel se a pak řekl: „Dvě a dvě jsou čtyři.“
Cale se usmál. Kdyby to bylo tak jednoduché.
„Nevěřím na osud, moudrý muži.“
Sefris otevřel oči a řekl: „To jen proto, že ješte nerozumíš matematice.“

V konečnom dôsledku bol Soumrak aj napriek nedostatkom príjemným návratom do sveta Forgotten Realms a pripomenutím toho, prečo ho všetci tak milujeme. Dúfam ale, že bol tak isto len začiatkom niečoho oveľa väčšieho, čo na nás autor vybalí v pokračovaní Erevisovho príbehu. Moja zvedavosť už teraz spriada teórie o tom, ako bude príbeh pokračovať, kým sa Erevis v závere knihy stal a či sa naša trojica priateľov dočká vytúženej pomsty a Erevis sám konečne nájde miesto kam patrí.
Recenzia od Mercy (26. 11. 2012 19:23:14)