17%
18%
13%

Měsíční močál (Příběhy a sny z let 1921-1925)
Autor: H.P. Lovecraft
Vydal: Plus
V druhém svazku Lovecraftových sebraných spisů sledujeme pozoruhodný vývoj génia fantastické literatury. Lovecraft pro sebe objevuje kouzlo zapomenutých měst, očarovaných pradávným kouzlem, kouzlo zaniklých civilizací stihnutých kletbou bohů starších než svět. Zároveň autor kolem čtenáře stále jemněji osnuje síť strachu ve skvělých povídkách, jako např. Hudba Ericha Zanna, Ohař, Krysy ve zdech, Nepojmenovatelné aj. Z četby starší viktoriánské literatury pak čerpá témata pro slavné horory Uvězněn s faraony, Prokletý dům či Děs redhookské čtvrti. Knihu opět doprovázejí jedinečně ilustrace Františka Štorma a poznámky ozřejmující Lovecraftův literární vývoj a zdroje inspirace.

Mocné sú slová majstra, keď s nimi narába precízne a zručne, dokonale ich kladie jedno za druhé a vytvára rytmus strachu, dusivých predstáv a ponurej atmosféry. Pomocou nich stavia celé svety, prízračné i hrozivé, nádherné i šialené. Vytvára sny a desy, hrôzu a krásu, neúprosnú pamäť i milosrdné zabudnutie. Neobmedzuje sa na Zem, keď má k dispozícii celý vesmír...

“Když na svět dolehlo stáří a z mysli lidí vymizel úžas, když šedivá velkoměsta zvedla k zakouřené obloze vysoké, ponuré, ošklivé věže, v jejichž stínu se nedalo snít o slunci ani o jarních rozkvetlých loukách, když učenost svlékla ze Země její plášť krásy a básníci již zpívali jenom o pokroucených přízracích viděných zakalenýma, dovnitř obrácenýma očima, když se toto vše stalo a dětinské naděje navždy pominuly, jeden muž se odebral ze života hledat prostory, kam ze světa uprchly sny.”

Nie je ťažké predstaviť si, že týmto mužom bol H.P. Lovecraft, rozprávač úžasných, makabróznych príbehov plných fantastických predstáv, ktoré akoby nepochádzali z tohto sveta. A možno nie som ďaleko od pravdy, kto vie, odkiaľ sa vzali sny tohto literárneho génia, ktorého dielo sa dodnes teší obrovskej úcte. S jeho najranejšou tvorbou sme sa zoznámili už v Spisoch 1 pomenovaných Hrobka. Ďalšej várky poviedok, s príznačným podnadpisom Příběhy a sny z rokov 1921-1925, sa nám dostane v zbierke Měsiční močál, ktorej dala názov jedna z poviedok.
Na začiatok treba pochváliť celkové spracovanie Lovecraftovho diela vo vydavateľstve PLUS, je totiž úžasne vydarené. Poviedky na snehobielych stranách v krásnej čiernej väzbe dopĺňajú úžasné ilustrácie Františka Štorma. Vydavateľstvo ani v tomto zväzku nezabudlo na komentáre a vysvetlivky, ktoré zostavil Ondřej Müller a ktoré každú poviedku doplnia o celkové súvislosti a prepojenia k ďalším Lovecraftovým dielam, a tiež o dobu vzniku a zaujímavé postrehy.

“Křik, zmítání, divoké stíny rudého, lepkavého šílenství, jeden stíhající druhý napříč nekonečnými, krví zbrocenými chodbami pod purpurovým, blesky metajícím nebem.” Beztvaré přízraky a kaleidoskopické variace pamětí vyvolaných ďábelských výjevů. Lesy plné zrůdných, přebujelých dubů se zkroucenými hadovitými kořeny, které se živí nepopsatelnými šťávami ze země zavšivené miliony kanibalských ďáblů.”

V rokoch 1921-1925 nestratili poviedky nič zo svojich kvalít, práve naopak. Lovecraft pomaly nachádzal smer, ktorý preslávil jeho tvorbu po celom svete, a postavil človeka pred hrôzy vesmíru. Měsiční močál je kniha plná ohromujúcich a pitoreskných príbehov, pričom každý je neuveriteľnejší ako ten predošlý.
Vďaka tomu sa zo mňa stal snový cestovateľ, a triasla som sa pred lunou. Zistila som, že niektoré tajomstvá nemajú byť odhalené (Měsíční močál, Vyvrženec, On) a niektoré je lepšie nechať spať. Niektoré poviedky sú len fragmentmi a možno mali byť niečím viac (Azathoth) a niektoré sú napínavé a berú dych (Krysy ve zdech, Prokletý dům, Herbert West - reanimátor, Číhající děs). Ďalšie zas prekvapia svojou iróniou a jemným humorom (Sladká Ermengarda, V kryptě) a iné priniesol sám Hypnos (Hypnos, Ex oblivione). Triasla som sa pri nočných zvukoch, ľakala sa tieňov. Tešila sa z krásy a fantázie a bavila sa na odkazoch na slávne diela iných autorov (Pes Baskervillský).

“Bylo to celé příliš obludné, nepřirozené, mocné - příliš přesahující veškeré lidské představy, než aby se tomu dalo uvěřit jindy, než v oněch tichých prokletých hodinách před jitrem, kdy člověk nemůže spát.”

Je vidno, že pri písaní týchto poviedok si Lovecraft vykresľovanie dusivej atmosféry strachu vychutnával a nechal svoju ohromnú fantáziu zachádzať do najmenších podrobností. Pri niektorých poviedkach sa stávalo, že hrôzyplné konce napínal až nadmieru, nie a nie príbeh ukončiť. Tiež zvykol do poviedok vkladať veci, opisy a hrôzy podľa neho neopísateľné. V zbierke Měsiční močál je tento (zlo)zvyk už menej očividný, a s pribúdajúcimi prečítanými stranami pomaly mizne. Spočiatku však pôsobí dosť nezmyselne, keďže Lovecraft nebol žiaden amatér, a vedel opísať hrôzu a des nespočetnými spôsobmi. V poviedke “Nepojmenovatelné” sa k tomu dokonca priznáva ústami hrdinu:

“Měl jsem totiž příliš v oblibě zakončovat své povídky výjevy či zvuky, které ochromovali schopnosti mých hrdinů a zbavovaly je odvahy, slov či vědomí souvislostí, jež by jim umožňovali sdělit, co zažili.”

Tieto poviedky nie sú ľahkým čítaním, neprečítate ich jedným dychom. Sú pre fajnšmekrov, ktorí si vedia vychutnať hrôzu a krásu, ktoré v sebe Lovecraft snúbi, úžasnú lyrickosť a rytmus textu i značnú nostalgiu, ktorú v sebe poviedky nesú. Kto si ich chce vychutnať, musí vedieť oceniť, akými rozličnými spôsobmi vie autor opísať hrôzu, zachytiť jej mnohostrannosť a premenlivosť.
Lovecraft desí hrôzami svetov, no zároveň teší krásou slova. Púta strachom, a očaruje príbehmi. Koho raz chytia jeho poviedky, nikdy ho láska k nim neprejde a stane sa súčasťou neustále sa rozširujúceho Lovecraftovho kultu. Áno, i ja ta už patrím, Měsíční močál ma vtiahol do svojich hlbín a ja sa v sladkom a desivom vytržení púšťam do ďalších Lovecraftových prác. A som očarená.

“Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti býva.”
Recenzia od Shaola (25. 01. 2013 11:57:42)