18%
17%
18%
13%

Rezistencia
Autor: Veronica Roth
Jedno rozhodnutie ťa môže zmeniť alebo zničiť. Každé rozhodnutie má však svoje dôsledky a po napätí, ktoré vzniklo medzi frakciami, sa Tris Priorová snaží zachrániť seba a tých, ktorých miluje. Zápasí s ničivými otázkami o smútku a odpustení, identite a oddanosti, politike a láske. Iniciačná ceremónia Neohrozenosti mala byť pre Tris dňom osláv a radosti, no skončila sa krvavými bojmi. V mysliach a dušiach frakcií sa rozhostil nepokoj, napätie každým dňom narastá. Tris stojí pred výzvou. Aby pomohla sebe a ostatným, musí naplno rozvinúť svoju divergenciu, aj keď nevie, čo všetko tým môže stratiť. (anotácia)

V deji sa vraciame k momentu, kde sme postavy na posledných stránkach Divergencie zanechali. Tris s Tobiasom a ďalšími utečencami cestujú do Harmónie, kde dúfajú, že nájdu dočasné útočisko a časom možno aj podporu v boji proti Jeanine a Informovaným. Nestretávajú sa však s takým pochopením, v aké dúfali a čoskoro sú nútení územie Harmónie opustiť. Dostávajú sa medzi bezprizorných, spoznávajú Otvorenosť a odhaľujú jedno tajomstvo za druhým. Zakaždým však zisťujú, že ľudia sa vo vypätých situáciách nesprávajú tak, ako by si naši hrdinovia predstavovali, čo im značne komplikuje situáciu. Autorka postupom strán dej krásne zamotáva a nikdy neposkytne čitateľovi toľko nápovedy, aby si mohol ďalšie udalosti poskladať sám, preto musí čakať, kým to všetko hlavné postavy prežijú.

Veronica Rothová v tomto diely skvele poukázala na rozdiely medzi jednotlivými frakciami, preto ak vám predtým takéto škatuľkovanie ľudí nedávalo zmysel, v Rezistencii to všetko pekne pochopíte.

Po tom, čo autorka v prvom diely ukázala svoj spisovateľský talent, ktorý bol hoci ešte len v plienkach, no nepochybne sa dal z knihy vycítiť, v Rezistencii ukázala, že naozaj ním oplýva a pekne ho rozvinula. Hlavné postavy si v základných črtách zachovali svoje charaktery tak, ako sme ich spoznali v Divergencii, no zároveň bolo na nich vidieť, ako sa vyvíjajú a pomaličky vzhľadom na okolnosti aj menia. Vďaka tomu sme ich mohli lepšie spoznať a dozvedieť sa o ich vnútornom svete zase o čosi viac. U iných postáv zase autorka čitateľa prekvapí, keď ukáže, že za milým úsmevom sa v skutočnosti skrýva túžba po pomste a moci a za nenávistnými pohľadmi je zase ukrytý trochu zvláštny a prekvapivý zmysel pre spravodlivosť.

Napriek tomu však musím priznať, že ma konanie Tris a Tobiasa niekedy poriadne rozčuľovalo a mala som pocit, že je skôr účelové, aby sa dej mohol uberať smerom, ktorým si autorka zaumienila. Tak tomu bolo napríklad v prípade, keď Tobias radil Tris, ako sa má správať tak, aby zapadla medzi členov Harmónie a neodhalili ju, napriek tomu sa však takmer vzápätí úplne nelogicky a nečakane prezradí sám a celý plán maskovania tým doslova pokrčí, požuje, pošliape a vyhodí von oknom. Tris je zase stále taká nerozvážna a impulzívna, ako sme ju spoznali v prvom diely. Človek by čakal, že keď sa už pre niečo rozhodne, tak má aj nejaký plán, ale v plánovaní sa očividne dostáva len po bod 1 a tým to končí. To ale neznamená, že tieto postavy nemám rada, práve naopak, predovšetkým Tris som si napriek všetkým tým hlúpostiam, ktoré stvárala, veľmi obľúbila. Bohužiaľ, zdá sa, že iným dvojiciam, okrem hlavnej, autorka veľmi šťastie nepraje, čo je dosť škoda.

Čo sa týka samotného deja, tak pri čítaní sa rozhodne nudiť nebudete. Či už tomu napomôže Trisino niekedy až bezhlavé konanie alebo prekvapivé odhalenia, ktoré autorka ponúka, stránky jednoducho budete hltať jednu za druhou. A ako tomu už u Rothovej býva, môžete sa tešiť na skvelý, prekvapivý, šokujúci, dychvyrážajúci, jednoducho povedané "WTF" záver, kvôli ktorému sa nebudete môcť dočkať pokračovania.Odporúčam všetkými desiatimi.
Recenzia od Ella (28. 06. 2013 16:38:26)