17%
18%
13%

BZRK
Autor: Michael Grant
Vydal: CooBoo
Nano. Svět uvnitř lidského těla, svět v mase, svět mezi nervovými zakončeními. A v něm se odehrává bitva mezi těmi, kdo chtějí ovládnout lidskou mysl, a těmi, kdo jim v tom chtějí zabránit. Mezi nimi jsou i Noah a Sadie, jejichž blízké zničil boj o moc, který vedou bratři Armstrongovi, podivná Dvojčata, která touží ovládnout svět a vytvořit utopickou společnost bez konfliktů a válek, bez hladu a strádání. Jenže jak vést válku v nanosvětě, kde stačí šikovně „předrátovat“ pár nervových spojení a z člověka je rázem jen loutka? Strhující thriller, který balancuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím.

Povedzme si to stručne a jasne – žijeme v dobe modernej technológie. Svoj deň si nedokážeme predstaviť bez telky, počítača či mobilu. Mikroskopické rozmery nám už viac nestačia a je len otázkou času, kedy začnú byť nanotechnológie bežnou súčasťou našich životov. Nečudo, že do tohto sveta už stihlo zabrdnúť viacero spisovateľov (Linda Nagata, Will McCarthy, Neal Stephenson). Pri rozmachu literatúry pre mladých dospelých už bolo treba len čakať, kedy sa niekto chytí i tejto témy a zavedie nás do desivých zákutí našich tiel. A dočkali sme sa.

Blízka budúcnosť. Boj o kontrolu ľudskej mysle. Charles a Benjamin Armstrongovci, znetvorené dvojčatá, majú cieľ – vytvoriť zo sveta utópiu podľa vlastných predstáv. Žiadne vojny, žiadne konflikty, žiaden hlad. A hlavne – žiadna slobodná vôľa. Proti nim v tajnosti stojí skupina tínedžerov pod krycím menom BZRK, ktorá bojuje za právo byť človekom. Avšak nejde o obyčajnú vojnu. Zbrane? Prepracované nanotechnológie. Bojisko? Ľudský mozog. Buď zvíťazíte alebo zošaliete. Niet inej cesty.

Michael Grant je stálicou na literárnom poli. Jeho séria Gone si našla tisícky fanúšikov. Väčšina sa zhoduje na tom, že jeho príbehy sú prepracované do najmenších detailov a interpretované s takou ľahkosťou, že i väčší skeptici si knihu užijú. Avšak nie je všetko zlato, čo sa blyští a to isté platí i pri knihe BZRK. Štýl písania? Perfektný. Dalo by sa povedať, že bez akejkoľvek chybičky. Ale v momente, keď otvoríte knihu, sa na vás začne hrnúť také množstvo informácií, že sa stratíte a ani nebudete vedieť ako. Prvých 100 strán? Totálny chaos. Michael Grant čitateľa hodí do hlbokej vody a nenechá ho nadýchnuť. Rýchle striedanie pohľadov medzi hlavnými hrdinami, jedna akcia strieda druhú, nové technológie, o ktorých neviete ani ň... Všetko sa odohráva príliš rýchlo. Príliš rýchlo nato, aby sa niekto mohol do príbehu ponoriť a začať sympatizovať s postavami. Všetko to začne dávať zmysel, keď Grant trochu uberie na rýchlosti, ale neskoro. Tá rytmickosť a dynamickosť, ktorá by teraz prišla vhod, sa pomaly vytráca a nahrádza ju niekoľkostranové naťahovanie a vysvetľovanie, ktoré postupne prechádza späť v dych berúce odhalenia a zvraty.

Autor sa nebojí s postavami zahrávať a podkladať im pod nohy polená. Vo väčšine kníh to býva tak, že hlavní hrdinovia ostanú viac-menej nedotknutí a dočkajú sa svojho šťastného konca. Michael Grant prikladá dôležitosť takmer každej postave, ktorá sa v knihe mihne, vo viac než jednej či dvoch kapitolách a má na uplynulé udalosti určitý dopad. Neviete, čo sa komu stane, neviete či vôbec niekto prežije. Počas čítania budete celý čas v napätí. Žiadna z postáv vo vás nemusí vyvolať hlboké sympatie. No ich osud pre vás bude jedno veľké neznámo a to bude tým, čo vás pri knihe udrží. Občas bolo síce na škodu, že sa Grant zameral na dvojicu (Noah a Sophie), ktorá bola plochá a ľahko zabudnuteľná. Vykresliť sa mu podarilo viac hrdinov, ktorí si zaslúžili viac priestoru. Čo je nutné autorovi kvitovať, je to, ako celá operácia, na ktorú sa BZRK pripravoval, prebiehala. Každý člen tímu mal úlohu, ktorú mal splniť. Akcia bola dopredu naplánovaná do detailov a snažila sa rátať i s krízovými situáciami.

Michaelovi Grantovi sa podarilo realisticky zobraziť nano svet (ktorý zahrňoval i ľudské telo). Nebolo to bez chybičky. Niektoré rozhodnutia postáv boli príliš automatizované, iné príliš zložité a priam nerealizovateľné (ľudia rozmýšľajú jednoduchšie). No ako celok sa podarilo autorovi vytvoriť veľmi pôsobivé sci-fi, ktoré si určite nájde svojich priaznivcov. A každopádne – čítanie pokračovania by malo byť omnoho príjemnejšie. Človek už bude vedieť, na akých vodách sa to vlastne plaví. A preto netrpezlivo očakávam pokračovanie, ktoré si plánujem užiť.

Recenzia pôvodne publikovaná na Whisper of my mind...
Recenzia od Stormy (02. 04. 2013 19:48:57)