17%
18%
13%
Celkovo hlasovalo 396 užívateľov.

Jazdci časom - Dni predátorov
Autor: Alex Scarrow
Liam O'Connor mal zomrieť pri lodnej havárii v roku 1912. Maddy Carterová mala zomrieť pri leteckom nešťastí v roku 2010. Sal Vikramová mala zomrieť pri požiari v roku 2026. Dostali však druhú šancu. Pracujú pre Spoločnosť, o ktorej existencii nikto nevie. Majú jedinú úlohu: ochrániť dejiny, ako ich poznáme, a zneškodniť každého, kto sa pokúsi ich zmeniť. Keď Maddy omylom otvorí časový portál na mieste a v čase, kedy nemala, Liama to vrhne späť v čase o neuveriteľných 65 miliónov rokov, priamo doprostred lovísk doteraz neobjavených predátorov. Dokáže sa Liam spojiť s Maddy a Sal, skôr než ho usmrtia nebezpečné dinosaury a než spôsobí taký posun v dejinách, ktorý zničí našu realitu?

Keď Maddy omylom otvorí časový portál na mieste a v čase, kedy nemala, Liama to vrhne späť v čase o neuveriteľných 65 miliónov rokov, priamo doprostred lovísk doteraz neobjavených predátorov. Dokáže sa Liam spojiť s Maddy a Sal, skôr než ho usmrtia nebezpečné dinosaury a než spôsobí taký posun v dejinách, ktorý zničí našu realitu?

Alex Scarrow je presne ten typ autora, ktorý ako keby svojím spôsobom nemal pud sebazáchovy. Veľmi veľa spisovateľov sa bojí urobiť povedzme krok niektorými smermi, no tento extravagantný autor Jazdcov času nie. Nebojí sa. A toho dôkazom sú i Dni predátorov. Zahrávať sa s časom tak, aby všetko dávalo viac-menej zmysel, nadväzovalo na seba a nenarobilo sa priveľa bordelu, ktorý treba popratať, je náročné. Ďakujme teda bohu, že tejto témy sa chytil práve Scarrow, ktorý s tým nemá najmenší problém. Bohužiaľ, i majster tesár sa niekedy utne a akokoľvek perfektne všetko premyslí, celé to môže byť tak trochu nudné.

Kniha ako taká sa odohráva v dvoch líniách s hlavnými hrdinami, ktorých sme mali možnosť spoznať už v Prvej misii. Liamov príbeh spred 65 miliónov rokov a súčasný svet s Maddy a Sal. Nanešťastie svet dinosaurov nemusí baviť každého a akoukoľvek veľkou fanúšičkou týchto obrovských plazov som, neužila som si ani jednu stranu z minulosti. Ak sa tešíte na množstvo akcie a týchto prastarých tvorov, sklamem vás. Napriek tomu, že autor prišiel s úplne novým – inteligentným – druhom týchto jašterov, ide o značne nudné pasáže knihy, ktorých je až priveľa. Áno, všetko dáva zmysel. Áno, hrdinovia napredujú a snažia sa napraviť, čo sa dá. Nie, nie je to také epické, ako to môže na prvý raz znieť.

Prítomnosti je – naopak – venovaný značne malý priestor s poriadnou dávkou napätia. Tieto časti sú takpovediac spasením po rozťahaných a občas nezáživných fázach z minulosti. Ak ste čitateľom, ktorý má radšej akčné knihy, v ktorých udalosť strieda udalosť, Dni predátorov môžu byť tak trochu osinou v zadku. Našťastie posledná tretina knihy opäť naberá na obrátkach a finálne odhalenie zastaví rozum nejednému z vás.

Čo sa týka hlavných postáv, od Prvej misie urobili krok vpred, no nie nejako extrémne závratný vzhľadom nato, že ide o udalosti, ktoré sa neodohrali pred rokmi, len týždňami. Opäť sú príjemnými spoločníkmi a v prvom rade ľuďmi, ktorým nie vždy vychádza všetko tak, ako si naplánovali – toto vnáša do celej knihy značnú dávku reálnosti.

V skratke sú Dni predátorov veľmi dobrou a premyslenou knihou s pomalším spádom. Nie každý príbeh sa dá napísať tak, aby sa človek celý čas natriasal pri pomyslení, čo sa stane o pár viet ďalej. Posledné strany to však i pre čitateľa, ktorý má rád vyššie spomínaný rýchlejší spád, určite vynahradia a uzná, že ide o dielo, ku ktorému sa v budúcnosti určite vráti.

Hodnotenie: 60%

-recenzia pôvodne publikovaná na Whisper of my mind-
Recenzia od Stormy (06. 08. 2014 19:30:19)

Alex Scarrow - Dni predátorov (Jazdci časom 2)

“Tu sú všetky dinosaury, ktoré si túžil vidieť, chlapče.”

Druhá cesta časom začína o 3… 2… 1…

Dobrá správa decká! Vďaka Alexovi Scarrowovi nemusíte čakať, kým Steven Hawking dokáže svoj predpoklad, že cestovanie v čase je možné. S jeho knihami sa už teraz môžete vydať do rôznych časov, za všemožnými dobrodružstvami a vidieť napríklad i tvorov, ktoré dávno vymreli a ostali z nich len kosti vystavené niekde v múzeu. Vydajte sa pekne z bezpečia pohodlného kresla či postele na nebezpečnú výpravu za tajomnými a vzrušením zahalenými dinosaurami, ktoré autor ešte zatraktívnil. Náš hrdina a jeho priatelia budú musieť čeliť mysliacim plazom, ktoré sa vďaka nim vyvinú…

Aj agenti super tajnej spoločnosti robia chyby. Hlavne ak majú za sebou ešte len jednu úspešnú misiu pod dozorom a úplne žiadnu bez neho. Maddy sa podarí nešťastnou náhodou otvoriť časový portál na nesprávnom mieste a v nesprávnom čase a chudáka Liama pošle do doby šesťdesiatpäť miliónov rokov pred naším letopočtom. Liam a skupinka študentov a učiteľov sa ocitnú v čase dinosaurov a spôsobia prekérnu situáciu. Podarí sa im totiž pomôcť vyvinúť sa doteraz neobjavenému, inteligentnému druhu predátorov. Ak sa im nepodarí zabrániť časovej kontaminácii, svet v roku 2011 bude patriť mysliacim jašterom a nie ľuďom.

Hitler vs. dinosauri 0:1

Obdivujem Alexa za to, že si dokázal vybrať zápletku, ktorá mu umožňuje využívať celú históriu a ak by mu náhodou nestačila, môže si jednoducho vymyslieť budúcnosť. A navyše strieda jednu pecku za druhou! Najskôr Hitler a teraz dinosaury? P.A.R.Á.D.A!
      V ich imaginárnom súboji pre mňa ale jednoznačne vyhrali dinosaury. Dni predátorov sú napísané lepšie a napínavejšie. Každá stránka knihy len srší originálnymi nápadmi, pri ktorých jednoducho treba obdivovať autorovu fantáziu.Dejová línia je opäť jednoduchá a priamočiara a Scarrow sa v nej drží rovnakej šablóny, ako v prvom diely. Niekto zmení minulosť, pri tom, ako sa ju jazdci snažia opraviť, niečo pokazia a Liam sa z toho musí dostať. Autor si asi povedal, že nebude meniť niečo, čo tak dobre funguje a napodiv sa nemýlil. Funguje to výborne, ja však dúfam, že v ďalších dieloch nás prekvapí nielen originálnym prostredím, ale aj takými zvratmi v deji, že zabudnem čia som. Celkom by ma bavilo, ak by dostal chuť zmeniť minulosť nejaký poriadny záporák, ktorý nechce zlepšiť svet ale poriadne ho pokaziť.

Ak by som mala byť v tíme, chcem byť podporná jednotka

Alexove postavy sú fajn decká. Ich vlastnosti si rýchlo obľúbite, ich samotných tiež, aj keď vám možno bude vadiť, že bez zbytočných rečí a tak potrebných otázok spravia, čo sa im povie. Stále nevedia nič o tej tajomnej spoločnosti, ktorá by mala celú túto záchranu sveta riadiť, stále nevedia, či sú na to sami, alebo či existujú aj iné tímy, ktoré zachraňujú svet pred kontamináciou, nevedia nič. Nevzdorujú, nepapuľujú, netrucujú… nie je vám to podozrivé?
       Ale aj napriek tomu, že sú také poddajné, prežívate s nimi každý moment, každú dilemu a každú ťažkú chvíľku, ktorou prechádzajú. No aj tak je vysoká miera pravdepodobnosti, že najviac budete fandiť podpornej jednotke. Spočiatku som bola nešťastná, že som prišla o Boba a nahradila ho nejaká Becky. No Becky je rovnako fajn, ako Bob. Bolo zaujímavé sledovať, ako sa Liam vysporiada s krásnou ženskou po svojom boku, ktorá je silnejšia, nezdolnejšia a múdrejšia ako on. Navyše Becky je osobnosť a jej pokusy o vtipy ma neskutočne bavili.

Liam pokrútil hlavou, dal si ruky v bok a usmial sa. “Ako vidím, tak si v sebe objavila zmysel pre humor, Becky!”
“Počúvala som humorné dialógy a učila sa z nich, Liam. Teraz som schopná vyprodukovať niekoľko vtipných odpovedí.”
“Výborne!” zakričal Liam.
“Ste ako bojkovia. Bojkovia, bojkovia,” zopakovala s pýchou vo svojom suchárskom hlase.

Cliffhanger? Kde???

V závere sa žiadne prekvapenie nekonalo. Veľké odhalenie, ktorým je posledná veta, mi začalo byť jasné už niekde v priebehu prvej knihy, ale som rada, že sa mi môj predpoklad potvrdil. Pretože tam to logicky smerovalo a ak by to bolo inak, veci by nesedeli. A z tejto záležitosti sa môžu vykľuť zaujímavé situácie v ďalších dieloch, na ktoré sa možno i vďaka tomu o niečo viac teším!

Slovíčko na záver

Alexove knihy sú očarujúce, akčné a napínavé. Každý si v ich svete nájde niekoho alebo niečo, kvôli čomu sa mu budú páčiť. Či už je to neustále sa meniace prostredie, ktoré ukrýva bezpočet možností, podporné jednotky, ktoré sú miestami viac ľudia ako počítače či tajomstvo, ktoré jazdcov obklopuje. Druhá kniha je ešte o kúsok lepšia ako prvá a ak bude Alex týmto tempom pokračovať, v ďalších dieloch budete z tejto série bezhranične nadšení.
      Ak teda máte -násť, prečítajte si túto knižku. Ak máte viac, podarujte ju nejakému mladšiemu členovi rodiny a s nevinnou tvárou si ju požičajte, ľutovať nebudete.

Vidíme sa pri Robinovi Hoodovi!

Autor/ka: Alex Scarrow