17%
16%
18%
13%

Lord Zarmut
Autor: Darren Shan
Výstraha: príbeh tínedžera Grubbsa Gradyho naozaj nie je pre slabé povahy. Grubbs Grady nenávidí dejepis a balet, miluje slaninu, potkany a kanadské žartíky, ktorých obeťou je jeho precitlivená sestra. Keď sa vyvlečie z víkendu s rodinou, ešte netuší, že ho čaká strašidelná cesta do srdca temnoty. Hladujúci démoni a zavýjajúci vlkolaci z nočných môr ožívajú a ohrozujú jeho život. Keby si Grubbs Grady mohol vybrať, prežíval by celkom iný život. On však nemá na výber. Narodil sa do zvláštnej rodiny, ktorej osudom je bojovať s temnotou. Veľmi často v tom boji Gradyovci strácajú svojich členov. Grubbs Grady nikdy nemal rád šach, hru, do ktorej ho nútili rodičia. Až teraz, keď je na svete takmer celkom sám, zisťuje, že obyčajná šachovnica môže byť bránou k najstrašnejšiemu zlu.

Priznávam, mám radšej strašidelné príbehy, ktoré idú na vec jemnejšie a nebadane zmrazia až do špiku kostí. Také, ktoré sú desivé skôr z psychologického hľadiska. Vycvičil ma Lovecraft, Poe, môj obľúbený Stephen King (no dobre, ten vie byť desivý aj tým nechutným spôsobom) a najnovšie i jeho synátor Joe Hill. To však neznamená, že som si neužila zvrátený príbeh Grubbsa Gradyho a lorda Zarmuta plný krvi a vnútorností, hoci trochu iným spôsobom. Darren Shan napísal parádny horor pre decká a mať tak pätnásť a menej, som od strachu pos.atá až za ušami…

“Som vo vlastnom svete. Vo svete pavučín a krvi. Démonov a mŕtvol. Nočných môr a hrôz. Od tejto noci sa tento svet volá môj domov.”

Grubbs je nie celkom normálny puberťák. Okrem toho, že celá jeho rodina si pestuje podivnú vášeň pre šach, ktorú on veľmi nezdieľa, je to hnusný malý fagan. Má strašne rád kanadské žartíky, čím nechutnejšie, tým lepšie. Na mieste jeho rodičov by som asi nešetrila na kvalitnom psychológovi… Pán a pani Gradyovci však majú očividne iné problémy, omnoho vážnejšie, ako pár potkaních čriev vo vlasoch svojej dcéry. Grubbs netuší o čo ide, no keď ho raz večer pod nevinnou zámienkou dostanú na noc z domu, chce to zistiť. Vráti sa domov, otvorí dvere a tam ho privíta jeho osobné peklo. Rodičia i sestra (to, čo z nich ostalo) sú mŕtvi, všade je plno krvi a tí, čo to spôsobili, ešte neodišli. Lord Zarmut a jeho hrozní služobníci. Grubbs im s obrovskou dávkou šťastia unikne, no hrôzy tej noci sa mu vpíšu do mysle tak silno, že musí stráviť veľa času na psychiatrii. Keď ho navštívi strýko Dervisch, zdá sa, že Grubbs dostane šancu na nový začiatok. Prekliatie jeho rodiny však nie je zažehnané a Grubbs musí čeliť svojej najhoršej nočnej more.

Darren Shan je sadista, čo sa neprejavuje len výberom mien (Grubitsch, Gretelda, Dervish... ako naozaj?!), ale drsným predrsným príbehom. Teda, krvavým začiatkom, zotavovacím stredom a znovu krvavým koncom. Ak by raz Lorda Zarmuta sfilmovali, vykúpili by všetky zásoby falošnej krvi široko - ďaleko. Príbeh sám o sebe je jednoduchý, nehľadajte v pozadí žiadne skryté zápletky či motívy, Lord Zarmut je čistokrvným akčným pobavením pre mladšie vekové kategórie. Jedna akcia strieda druhú, tá strieda tretiu, a tak ďalej, až sa zrazu spamätáte na konci knihy. Pri čítaní tejto knihy fakt nemáte čas nudiť sa. Aj ten šach vyzerá ako napínavá, nervy drásajúca hra. Navodeniu pocitu údernosti pomáhajú i kratučké vety, výnimočne vydarená ja - forma a neošúchaný svet. Démonov tu už bolo, Darren Shan si ich prispôsobil tak, až máte pocit, že o nich počujete prvý krát. A hoci Darren Shan rozhadzuje vnútornosti spolu s hektolitrami krvi kade - tade, je to vtipný človek a tak sa aj jeho postavám darí vypúšťať vtipné hlášky, ktorými celé to násilie odľahčujú.
      Postavy sa mi až na tie ich mená páčili. V rámci normy. Domov by som ich nechcela. Ale prečítam si o nich rada. Grubbs sa ku koncu vcelku znormalizoval, Dervisha a jeho záverečný trolling milujem a Bill-Y je originálna postavička. Dokonca i Lord Zarmut je takým zvláštnym spôsobom sympatický.

Lord Zarmut je ideálna kniha pre chalanov, ktorým sa Traja pátrači nezdajú dosť drsní i pre baby, ktoré neomdlievajú pre trochu písmenkovej krvi.Originálny, akčný, desivý a samočítajúci sa. Niekedy by potreboval trošku zvoľniť tempo, ale rozvláčnosť nemá autor v povahe. Hlavné je, že pobaví i ponapína, a o to koniec koncov pri čítaní ide.

Autor/ka: Darren Shan
Názov diela: Lord Zarmut
Rok vydania: 2012