17%
18%
13%

Čierna labuť vzlieta
Autor: Lee Carroll
Vydal: Albatros Media - Motto Young
Jedného pochmúrneho dňa sa Garet Jamesová, šperkárka z New Yorku, zatúla do čudesného starožitníctva a v tej chvíli sa jej život obráti naruby. Záhadný obchodník John Dee jej ponúkne veľmi štedrú sumu za otvorenie starej striebornej skrinky. Garet nemôže uveriť vlastným očiam, keď na skrinke zbadá symbol labute – identický so znakom na prsteni, ktorý dostala od svojej zosnulej mamy. Ale keď skrinku otvorí, začnú sa diať prapodivné veci... Garet sa pustí do pátrania a zistí, že sa ocitla v storočnom proroctve. Otvorením skrinky totiž vypustila zlé sily. Postupne sa dozvedá, kým vlastne je, a aj to, že ju mama pred týmto poznaním chcela za každú cenu ochrániť. Mocní démoni totiž sužovali a nakoniec zahubili mnoho žien z Garetinho rodu po celé generácie – vrátane jej milovanej mamy. Dokáže Garet využiť svoje schopnosti a porazí tak ničivé sily z podsvetia?

Čierna labuť vzlieta patrí medzi knihy, ktoré vás budú buď nudiť, alebo si ich obľúbite. Ja som sa pridala k tej druhej skupine a už teraz sa teším na pokračovanie, hoci aj keby kniha nemala ďalší diel, ten otvorený záver by sa mi páčil.

Príbeh od začiatku doslova dýcha pochmúrnou atmosférou, čo sa do týchto upršaných jesenných dní skvele hodí. Hneď na prvých stranách vstúpite do daždivého New Yorku zahaleného záhadnou hustou hmlou, ktorá sa objavuje tak nečakane, ako aj mizne. Napriek tomu si dokážete vychutnať čarovné opisy tohto nikdy nespiaceho mesta, ktoré autori zjavne milujú.

Garet je dobrá hlavná postava. Nie je to typická po zuby ozbrojená drsná baba, s akou sa v bežnej urban fantasy môžete stretnúť. Práve naopak, pôsobí normálne a na prvý pohľad trochu obyčajne, jednoducho je ako mnoho iných mladých žien v jej veku. Je rozumná, starostlivá, zodpovedná a tak primerane odvážna, no bohužiaľ, keď sa v okolí objaví pekný sympatický chlap, doslova stráca hlavu, čo je trochu škoda. Jej vzťah s Willom ma dosť sklamal, pretože sa doňho vrhli bez toho, aby sa vôbec nejak vyvíjal. Pôsobilo to tak, akoby autori chceli do príbehu zakomponovať nejakú romantiku, no vôbec nevedeli ako na to. Ak však nestojíte o iskrenie, náznaky a nepotrebujete si trieskať hlavu o stenu s otázkou, kedy sa dá ústredná dvojica už konečne dokopy, tak vás táto stránka príbehu nesklame. Bolo to rýchle, predvídavé a ničím neprekvapujúce.

Čo sa týka samotného príbehu, tento sa napriek krátkemu časovému úseku vyvíjal pomaly a postupne. Spočiatku všetko pôsobilo skôr tak, akoby mala Garet len halucinácie, no autori postupne naznačujú čitateľovi, že len o nejaké preludy sa v tomto prípade jednať nebude. Vo chvíli, keď sa veci uviedli na pravú mieru, som si povedala, že super, nezbláznila sa.

Odkedy sa hlavná hrdinka zaplietla do udalostí sveta víl, upírov, čarodejníkov a iných nadprirodzených bytostí, ktorých je v knihe skutočne neúrekom, dej nabral rýchlejší spád. Za krátky čas sa toho musela naučiť čo najviac, aby dokázala nájsť a získať späť záhadnú skrinku, kvôli ktorej to všetko začalo. Vďaka tomu spoznávame niekoľko rôznych mýtických bytostí, ktoré autori zakomponovali do súčasného sveta tak dobre a nenútene, až si človek môže kľudne povedať, že ten blázon tancujúci na ulici je v skutočnosti Puk alebo to svetielko, čo večer zachytil len kútikom oka, bola zrejme sylfa.

Čím viac sa blížil záver, tým viac sa situácia vyhrocovala a autori zároveň poukazovali na to, že každá z postáv má vlastné záujmy, ktorých sa nevzdá ani pre vyššie dobro, čo čitateľovi pripraví niekoľko šokujúcich prekvapení a bude netrpezlivo otáčať stránky len aby vedel, ako to celé dopadne.

Čítanie tejto knihy som si užila a už teraz sa skutočne teším na pokračovanie, no dúfam, že autori viac rozvinú romantickú stránku príbehu ako to sľubuje aj anotácia druhej knihy.
Recenzia od Ella (02. 10. 2013 08:43:28)